šŸ”’ Welke vintage draag je vandaag? Deel II

10 likes

Tsja, ik weet het ook niet.
Als ik in mijn voorraad kijk, kom ik van alles tegen.

ANTIMAGN.
Alles in hoofdletters en met een punt

ANTI-MAGN
Ook alles in hoofdletter, maar ipv een punt een streepje.

ANTIMAGN
Zonder punt. Misschien afgekort om binnen de breedte van de subdial te blijven

maar hier is het vol uitgeschreven en komt buiten het kader van de secondenwijzer uit

En tenslotte vol uitgeschreven rondom de secondenwijzer

Hier staat een C aan het eind en niet QUE

Als ik terug ga in de tijd en me herinner hoe destijds wijzerplaten bedrukt werden lijkt me de volgende verklaring niet geheel onmogelijk:
Om te beginnen moet je weten, hoe dat gebeurde. De benodigde text(en), indexen en wat er verder nog allemaal op de wijzerplaat moest komen werden - uiteraard met de hand - in een stalen plaat gegraveerd, de text werd gecontroleerd en daarna werd de plaat gehard.
de stalen plaat werd aan de ene kant in een machientje gelegd en een wijzerplaat aan de andere kant

zo iets:

De drukverf werd op de stalen plaat aangebracht en daarna met behulp van de tampon overgebracht naar de wijzerplaat.

Voor een grote serie was het de moeite waard om een ā€œdrukplaatā€ met alles erop en eraan te maken.

Nu was het echter zo, dat de horlogeindustrie in Zwitserland lang volledig gereglementeerd was. Een fabriek kon niet zomaar een bepaald kaliber inkopen, de bestelling moest ter goedkeuring voorgelegd worden bij de daartoe bevoegde instantie en die besloot dan welk kaliber en in welke hoeveelheden toegewezen werden.
Dus als een fabriek herenhorloges wilde maken, maar geen herenuurwerken toegewezen kreeg moest hij elders complete horloges inkopen. (Nu weet je meteen waarom ik iets tegen het begrip plakmerk heb. Het is negatief bedoeld, terwijl het in de tijd tussen ca. 1920 en 1960 gewoon vaak pure noodzaak was.)

Dus als een fabriek bij een ā€œcollegaā€ een klein aantal horloges bestelde moest nog de merknaam van de besteller erop geprint worden. Dus werd er twee keer gedrukt. EĆ©n keer alles behalve het uiteindelijke merk en Ć©Ć©n keer het merk.
Ik stel me nu voor, dat de fabrikant van het horloge in samenwerking met de fabrikant van zijn wijzerplaten vastlegde hoe het design moest zijn. De eigenaar van het merk moest gewoon nemen wat er was.

Maar het kan ook gewoon zijn, dat men toen nog niet zo op dat soort dingen lette. Qualiteitscontrole betekende toen met een loupe kijken, dat er geen krassen en stofjes zichtbaar waren en had niets met DIN 9000 / ISO 2000 te maken.

Of de fabrikant van de wijzerplaten had misschien een graveur, die handiger was met afkortingen dan met lange woorden.

Kortom: het is moeilijk te achterhalen. Volgend jaar ga ik een keer in de archieven van diverse fabrieken neuzen. Als ik iets vind, laat ik het weten.

14 likes

Misschien ligt er inderdaad wel zoā€™n simpele reden aan ten grondslag. :slightly_smiling_face:

In ieder geval wil ik je heel hartelijk danken voor jouw uitgebreide uitleg. Dit is zeer leerzaam en wordt erg gewaardeerd! :blush: Overigens zag ik pas gisteren dat jij ook betrokken bent geweest bij het essay van Erik Damstra over Pontiac. Het is duidelijk dat jij er heel veel van weet. Dank voor het delen van die informatie! :+1:

2 likes

Van harte gefeliciteerd en geniet ervan! :wink: Wat een beauty! :heart_eyes::ok_hand:

1 like

Civis

Met PK 103

14 likes

Deze oude Certinaā€™s ontwikkelen vaak het mooiste patinaā€¦

14 likes

Verdorie nog NOOIT gezien :smirk: de eerder vandaag getoonde nageur is het op zā€™n Frans Antimagnetique
en op twee andere ook een keer Antimagn en Antimagnetic op zā€™n Engels ?


Je ziet maar hoe goed ? ik naar die details kijk weer iets geleerd vandaag

5 likes

Uit een doodlopend topicā€¦ dat maakt het voor mij net weer een tikkie aantrekkelijker :nerd_face:

7 likes

Och die jongere CertinaĀ“s zijn die Ā“techniekĀ“ ook aardig meester hoor :roll_eyes::wink:

12 likes

Gaaf, daar is hij dus! Patent pending en origineel bandje neem ik aan? Clasp nog origineel? Tof hoor, gefeliciteerd!


Bootjes timer!

16 likes

Favre Leuba quartz uit 1973.


18 likes


Omega Geneve 18k. uit 1969

20 likes

Forse FERO 50ā€™


EB1343

16 likes

Lekker dik!

1 like

Ik heb mijn nieuwe favoriet gevonden denk ik. Wat een klassebak toch!

21 likes

Dat uurwerk op Ranfft:

Nearly perfect imitation of balance screws.

:joy:


dit is het

4 likes

Nice, loopt hij een beetje nauwkeurig?

Mooi gedaan die bandaanzet - fijne klassieker!

1 like