Identificatie gevraagd pretto uurwerk! Het grote Eugene Meylan Automaten topic. Wie heeft er informatie, of nog leuker heeft er ook 1?

Is dit iets bijzonders? :wink:

18809594_283779755426739_6552532695258234880_n

Als het goed is heb zo iets gewonnen op ebay, zelfde model zonder kroon, maar met hefboompje

iemand een tip wie zo een kan en wil servicen?

9 likes

Zo, betaald… ik zat ongelofelijk in spanning. De prijs uiteindelijk nog wel door eigen toedoen flink omhoog. Maar nog steeds volgens mij niet te veel. Ik zal hem voorstellen als die arriveert.

Voor nu de foto’s van eBay.

Mochten sommige van jullie het uurwerk niet helemaal begrijpen, het is een heeeeeeeel vroeg, zo niet het eerste goed werkende automaat. Het pendeltje gaat heen en weer en wind het horloge op. Zelfde principe als de latere bumper automaat. Zover ik heb kunnen lezen op internet is het een zeldzaam uurwerk die zeer geliefd is bij verzamelaars. Volgens de verkoper loopt het uurwerk. Maar ik laat deze maar meteen service. En wat laten reinigen. Hij kan de liefde wel hebben :grin: ik kan niet wachten.

16 likes

Hier een stukje kopieer werk van onderstaande site.

http://www.glycintennial.com/collection.html

Glycine Automatic EMSA bumpers are pretty rare and surface very seldom in the market.The ones which are signed with Glycine Automatic EMSA are earlier models (pre-1935),Glycine Watch Co. Automatic are later models (post - 1935).The dial can be found in different lay out and signs.I have seen odd ones also, below are two more examples of the same bumper automatic with same base calibers,but different cases and dials.

920f243a1fac10b7ac4b221a015dbe7051d9a2b32a0d5e660113a23f3f547437

A real collectors piece,mid 1930s Glycine Automatic a masterpiece with 3 Glycine patents in one timepiece.

  • CH149137 and CH149138 from 1930,the famous automatic module patent by Eugene Meylan,
  • CH159200 from 1932,registering a folding lever crown,
  • US 567044 & US 587045 patents are unrelated

Glycine Automatic Module with the dial signed ‘Dietrich Bale’ in 14 K gold case.Bale is ‘Basel’ in French.Bienne,where Glycine was and still is based was a trilingual region with German, Italian and French influence.‘Dietrich’ was obviously the retailer who was selling the watch. I’ve seen also Longines and IWC watches where the dial was signed with the same retailer,but couldn’t find more info about him.

Retailers name on dial were popular.Other known retailers from those times were Tiffany and Tuerler.I’ve seen also a Tiffany signed dial by Glycine.

This watch has the unique fold lever instead of the crown.The lever does the same job,sets the hands,and once folded locks the two pieces case.The folding lever is patented by Glycine in 1932.I’ve not seen another example so far.The base movement is Glycine’s manufacture movement Cal 35 which was utilized from Glycine Cal 20 with eccentric seconds,8.75 lignes.Sweeping seconds automatic modules were using the Cal 43.As seen the mark ‘EMSA’ is not anymore on the module and it is signed only ‘Glycine Watch Co Automatic’, meaning it’s after 1935,when the patents were transferred from EMSA to Glycine.

nog weer een copy paste ven een site,

Wel een heel interessante thread! Conclussie volgens een snelle scan is ook dat Eugene Meylan het eerste patent had.

Now this Georges Henry and the EMSA ( Eugene Meylan Societe Anonym ) module relation is interesting.

Inspried by Silke’s thread, I’ve made some research and have found evidence for the below information:

Eugene Meylan,who created Glycine in 1914 sells the factory to Fernand Engel d’Eggiwil in 1924 but stays closed and cooperates with the company until the '40s.

Fernand Engel, is already owning a watch factory called ’ Pretto Watch Co ’ and is very active in the society of watchmakers and fabricants,especially leading negotiator with the Swiss banks for the loans given to watchmakers. He signs on behalf of both watch companies as: Glycine Watch Factory et Pretto Watch Co SA

Eugene Meylan,invents the automatic module in Oct 1930 and applies for a patent first on his personal behalf. He buys a company whose name was ’ Chronomuri SA’ to facilitate his manufacture and re-names it ‘Eugene Meylan Societe Anonyme ( EMSA )’ . Soon he realizes that his income from Sertissages work and ‘Bulle’ clock representation doesn’t bring money enough to mass produce this automatic watch and he looks for sponsors.

At this point he turns to Glycine for support. Fernand Engel,Glycine’s owner, co-sponsors EMSA module manufacture with Georges Henry. Georges Henry is mentioned as the owner of Ilosa Watch Company,Geneve.Henry,appoints Glycine+Pretto Watch Companies as the exclusive manufacturer of the EMSA module and obviously also gets his share amount of EMSA modules.

Pretto watch example with EMSA module: Vintage, Amigos & Cia. al 19/07/2013 - Automáticos Primitivos - Vintages

Henry has also his patents though from 1932 and 1933 in CH and DE:

Espacenet - Original document

Espacenet - Original document

All this is happening from 1932-1935 until all these automatic patents and rights are transferred to Glycine Watch Factory alone and the confusions come to an end and the mark ‘EMSA’ is being dropped from the module and is being signed ‘Glycine Automatic’ only.

Mooi uurwerk zeg, bijzondere vondst. Een weer wat leesvoer :wink:
Veel draagplezier alvast :+1:

1 like

Ik vind niet alleen het uurwerk mooi/interessant. Die kastvorm is geweldig: vierkant en rond tegelijk.

:+1:

1 like

Het oude Cushion model. Heb er wel meer thuis liggen maar allemaal service nodig. ze stammen vooral uit de jaren 20/30

En natuurlijk weer gebruikt in de latere jaren door heeeel veeeel merken. Ik heb ook eens een schitterende Panerai gezien ook jaren 50. cushion model :drooling_face:

Mooie aanwinst Abel :grinning: ga ook een bij ranfft kijken , basis van het werkje is een venus II

1 like

Geen caliber van glycine?

Volgens mij na het lezen van de diverse artikelen heef Eugene Melan een addon gemaakt die met een paar lichte wijzigingen aan een caliber daar ook kon geplaatst worden en dan wond die automatisch op.

En een van de eerste was inderdaad een Venus. Maar al snel op glycine’s en ik denk niet dat ik een glycine horloge een Venus zit. :wink:

1 like

Heel leuk. Lees ook eens over het merk Harwood dat in de jaren 20 automaten ontwikkelde. Of wat dacht je van onderstaande, een creatieve oplossing waarbij je het horloge bij wijze van spreke als een knijpkat oplaadt:

2 likes

Er is geen lozer goed als mensen… Wat een ideeën en een vernuft he.

Die Wyler is toch strikt gezien geen automaat? je loopt hem perongeluk steeds op te winden door dat je pols tegen de achterkant van het horloge drukt? als je band te strak zit doet hij het niet :rofl:

Erg leuk bedacht en ik snap dat die al lang niet meer geproduceerd wordt.

ik heb perongeluk wel eens een site / pagina bezocht waar ook werd geboomd over heel vroege zelf opwind projecten in zak horloges door de eeuwen heen zelfs. hefbomen, slingers pomp bewegingen het is echt allemaal al bedacht, zeer ver voor meneer Meylan aan.

1 like

Het is op zich vrij overzichtelijk, Perrelet bedacht het eerste automaat mechanisme voor een zakhorloge, snel gevolgd door Breguet, maar het concept was te ingewikkeld en gewoon niet zo handig in een zakhorloge. Harwood ontwierp het eerste automaat uurwerk voor polshorloges in de vorm van een bumper automaat, deze werkte maar niet bijster efficiënt, Rolex introduceerde de eerste volledige rotor automaat in de Oyster Perpetual wat feitelijk het eerste goed bruikbare automaat uurwerk was. Daarna volgden vooral incrementele verbeteringen, zoals de Felsa Bidynator (opwinding in twee richtingen).

2 likes

Leuk oud horloge, kende deze automaat nog niet maar ben al een hoop soorten tegen gekomen.

Ik kan je enkel wat info geven Abel :face_with_raised_eyebrow: als het voor jouw ligt dan hoop ik dat je gelijk hebt , het is zowiezo een hebbedingetje :ok_hand:

Ik zag hem voorbijkomen. Ik herkende het model meteen. Dit is een grail watch van mij. Cushion, voor oorlogs, mijn favoriete vintage merk. En dit uurwerk.

Deze word geserviced als die binnen is… en binnen mijn maximum bod :grin::grin:

De prijs is nog wel een paar keer verdubbeld in de laatste 3 seconden…

4 likes

Mooie aanwinst, ben zeer benieuwd naar het resultaat wanneer ie eenmaal onder handen is genomen!

1 like

Nog iets gevonden :+1:

Deze is ook heel erg fijn. Met meer foto’s en gegevens

1 for sale!!

1 like

Abel ik heb de foto van jouw horloge met die van rafft eens goed vergeleken, NIET hetzelfde movement dat is dus wat je vermoede :thumbsup:

1 like

ik had de rantif site met info over het mechaniek al gevonden. Ik had het even terzijde geschoven.

Dat Eugene Mylan een opwind systeem had gemaakt en dat zo was ontworpen dat het met minimale aanpassingen op vele calibers toegepast kon worden. En dat ze helemaal in het begin op Venus uurwerken is gezet.

Maar glycine was ook een uurwerk maker, die gebruikten liever natuurlijk een eigen uurwerk.

Maar bedankt dat je er nog naar hebt gekeken. Info is altijd waardevol.:+1: