Wijzerplaat: waarom...?

Nee, laat ik eerst een andere vraag stellen:

wat valt op aan onderstaande wijzerplaat?

De 3 staat met de onderkant naar binnen en de 9 met de onderkant naar buiten…

Duidelijk voor aan de linker-pols bedoeld. :smiley:

De 9 klopt niet

De 6 ontbreekt

10, 11, 12, 1,2 en 3 naar buiten gericht. 4,5,7,8 en 9 naar binnen gericht. En geen 6.

op zich een aardig klokje , al komen de cijfers mij ook een beetje vreemd over

KlaasJan Schreef:

De 3 staat met de onderkant naar binnen en de 9
met de onderkant naar buiten…

Duidelijk voor aan de linker-pols bedoeld.

Precies!

Dan nu mijn originele vraag:
waarom wordt de negen bij dit soort wijzerplaten (waarbij de cijfers de rand volgen en niet “recht” staan) niet op de door mij getoonde wijze geplaatst? De meeste mensen dragen hun horloge links.

Omdat je meestal onder een hoek <= 90 graden naar je horloge kijkt lijkt mij dit beter afleesbaar. Omdat je arm meestal naar voren is gestrekt als je op je horloge kijkt zie je de negen nu onderste boven (als zes).

overigens was dit voorbeeld niet zo best ge-foto-shopt, dus redelijk snel zichtbaar wat ik had aangepast :slight_smile:

Hetzelfde heb ik me ook wel eens afgevraagd…

Uiteindelijk ben ik toch weer terug bij de “old school”. Ten eerste: ik houd van symmetrie, dus: de 3 naar binnen dan ook de 9 naar binnen. Daarbij: ook als je de 9 “op z’n kop ziet” kun je de tijd nog prima aflezen. Ik denk dat dit de reden is.

ja, maar iedereen weet waar de 9 zit, dat blijkt uit de talloze wijzerplaten met niet meer dan streepjes, wiebertjes, etc. cijfers zijn dus niet eens nodig.

en ook op het ‘symetrie-argument’ valt wat af te dingen: met de negen ondersteboven staan evenveel cijfers rechtop als onderste boven…dat is ook symetrie

maar ik moet zeggen dat ik mijn eigen plaatje ‘onnatuurlijk’ vind ogen. Hoewel dat ook gewenning kan zijn aan de gangbare plaatsing van de cijfers.
Zolang ik recht naar mijn horloge kijk (onder een hoek van 90 graden met mijn arm) heb ik ook geen problemen met de plaatsing. Maar onder een hoek van ongeveer 45 graden (zoals ik nu zit te typen) ‘wringt’ het wel eens en vraag ik mij af wat die ‘6’ tussen de 10 (of eigenlijk 01 :wink: ) en de 8 doet. Ik vroeg mij af of anderen dat ook hebben.

Ik vind persoonlijk dit soort wijzerplaten over het algemeen niet zo heel mooi. Er is er maar 1 of 2 die ik mooi kan vinden.

Je zou er duizelig van worden. :wink:

Ik heb zojuist mijn nieuwe aanwinst binnen, die hier wel iets op lijkt! :wink:

Dat met die 3 en 9 is op mijn wijzerplaat heel anders opgelost. :slight_smile:

deze nomos is super (tu)

Prachtige aanwinst Highstreet! (tu)
Helemaal goed met dit strakke wijzerplaatdesign en die kleine sekonde-wijzer; een echte klassieker imho!

Prachtige Hans! Bij mij hebben ze dat ook wel netjes opgelost:

:smiley:

De 2 Nomos’en vind ik heel mooi afgewerkt, de Stowa minder (kwa cijfers).

Haha! De Tangente, die heb ik ook!

Geen horloge dat ik zo veel draag als deze; niet opzichtig en toch bijzonder, heel prettig dragend en van een (zeker voor de prijs) ongelofelijke afwerking. Een horloge waar ik met de beste wil van de wereld geen imperfectie aan kan ontdekken , en dan bedoel ik: je ziet niets dat niet zo is als door de producent bedoeld als stofjes, vlekjes, vingerafdrukjes of wat dan ook. Gewoon perfect in orde.

En de wijzerplaat van deze is zo perfect in balans, alle verhoudingen zijn gewoon precies goed. Het lijkt wel een reclameplaatje, maar dit horloge vind ik echt een genot om te dragen.