Woensdag, wat dragen we vandaag?

Recent Arrival:

Een hele dikke en zware Seiko: 6138-0040 ofwel “Bullhead”

Nog steeds mijn Marcello C Nettuno 3. Ben bijna verhuisd dus dan word het weer wat anders.

mijn zeno

Ik vind de kast niet zo mooi en denk er over om eens te kijken of dit ding in een Venus 175 kast met boller glas en met rechthoekige pushers past.

:smiley: LOL: ik heb op ebay geprobeerd te bieden op een partij nieuwe uurwerkjes van Chinese makelij, waaronder net zo’n TY-2901; helaas werd er uiteindelijk 185 euro geboden, wat ik wat te veel vond; maar goed: ik had dus precies hetzelfde projekt in gedachten! :smiley:

Ik zie net trouwens dat de kastdiameter van de “1963” 41mm is, dat had ik eigenlijk kleiner verwacht.
Het uurwerk past in een Venus kast, de drukkers zitten ook op de goede hoek, maar er zijn een paar haken en ogen; ik neem aan dat je de bestaande wijzerplaat mee over wilt zetten?
Een probleem is dat deze moet passen, een kast is vaak precies op een bepaalde diameter wijzerplaat gemaakt. (en ook op een gebogen of vlakke plaat, trouwens)
In dit geval meet ik op jouw foto ongeveer 34-35mm?? dat betekend toch dat je een forse kast moet vinden (37-38mm); tweede probleempje is dat de glasrand niet zo breed mag zijn dat de buitenste sekonden-schaal afgedekt wordt; maar eventueel kun je hiervoor een andere glasrand draaien.
De vierkante drukkers “hangen” bij de oude chrono’s meestal aan de hevels van het uurwerk; hier zou het het mooiste zijn als je de drukkers verbouwd zoals bij de 3017 Strela’s, waarbij de drukkers in de kast blijven zitten middels een inwendige verenstalen ring, maar dat is niet zo moeilijk.
Kortom: ombouw is mogelijk, maar het valt of staat met het vinden van een geschikte kast.

Groet,
Paul

Een blijvertje:

Deze maar weer eens, nu op een Zulu band.

Bedankt Yaffle (nee, ik heb geen aandelen)

Muismatje past er trouwens goed bij, is puur toeval.
Is wel een collectersitem :wink:
Die open dag is toen niet doorgegaan, vanwege de oorlog in kosovo als ik me niet vergis.

Bedankt Paul !

Zal dus eerst eens het cijferblad opmeten.

groet,

Tammo

Ook voor mij een oudje vandaag:

De gehele week al mijn nieuwste aanwinst (ik heb d’r een met zwarte wijzerplaat):

En ook deze bevalt weer goed.

Niels

Ingersoll

is heel simpel: gewoon even bodem eraf schroeven, plastic uurwerkring eruit halen, en de binnendiameter van de kast opmeten met schuifmaat, dit is dan ietsje groter als de wijzerplaatdiameter; je hoeft het uurwerk er niet uit te halen, en ook de kroon/opwindas kan blijven zitten.
Als je serieus aan een ombouw wilt beginnen en je hebt vragen, stuur me maar een PM of mail, wellicht dat ik je kan helpen (heb al eens wat meer uurwerken in kasten getransplanteerd).
Succes,
Paul

Tissot Dsr.

Heeeeel mooi lucien… Super! Gefeliciteerd! /nt

verstoppelen we zoiets tussen de “woensdag”; deze verdient toch zeker zijn eigen “nieuwe aanwinst” vermelding!!
Wat is dit een heel fraai exemplaar zeg, ik ben een poosje in de markt geweest voor zo’n Seiko Bullhead (heb wel een paar van Citizen) maar de meeste die je ziet zijn of goedkoop en helemaal verrabbezakt of mooi en ruim boven mijn budget.
Deze lijkt wel bijna NOS??
Gefeliciteerd, veel plezier ermee! (tu)
Paul

aaaaaaaaaaaaaaaa een monster !!

Ok. doen we: Word aan gewerkt. :D:D:D

Mooie combinatie Tom.

Ruud

Je hebt een PB Ruud,