Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 1)

Lastig, ik kan de 6263 niet los zien van de iconische status die hij heeft in de vintage horlogewereld dus kies dan eigenlijk automatisch die. Ik ben wel chrono fan maar de daytona’s doen het voor mij toch vaak net niet. De 1675 vind ik in zn soort/genre juist heel gaaf. Maar toch gaat mijn de daytona.

U vraagt, wij draaien. Waarom de GMT?

Omdat de daytona een totale hype is. Ik snap niet waarom die chrono zo gewild of duur is. Serieus, wie de fok herinnert zich nog wie Paul Newman is, eigenlijk? Er zijn miljarden charmantere en coolere chrono’s te vinden voor minder geld, zowel nieuw als vintage.

De Daytona is daarmee een compleet “cult of personality” horloge: Er is niets onder de zon wat eigenlijk echt onderscheidend is, en toch valt iedere jongen die wel eens vroem heeft gedacht in katzwijm. En met jongen bedoel ik eigenlijk middelbare verzamelaars met meer geld dan goed voor ze is.

De GMT in een vier-cijferige referentie daarentegen is gewoon leuk. Zolang het de pepsi of bleu-noir is. De zwarte is weer onuitsprekelijk saai.

Liever dan die twee heb ik een Turn-o-graph, maar goed. Een mens moet kiezen.

Oh, had ik al gezegd dat ik chrono’s eigenlijk kut vind? Heel veel onderdelen, totaal nutteloze functie in de tijd van digitale stopwatches, dus meer onderhoud en gevoeliger voor schade.

2 likes

Dit is geen Paul Newman. PN’s zijn maar een onderdeel van de hype.

2 likes

Ik wist dat iemand het ging zeggen. Ja, dat is geen exotic dial Daytona, ik ben bekend met de rand in plaats van de track.

Maar toch, de marketing toestand die ons hier heeft gebracht heeft welzeker iets met zowel de races als de acteur te maken. En eerlijk gezegd, een Le Mans had ik nog begrepen, want ook Daytona circuit is gewoon typisch Amerikaanse Nascar-ruk.

Daytona:

Assen:

I rest my case.

1 like

Je hebt gelijk wat betreft cult status.

Maar sinds zo lang ik mij kan herinneren, zat de panda in mijn hoofd. Geen idee waar dat vandaan kwam. De reverse panda in elk geval van jo belmondo.

Hoe dan ook de opvolgers van de 6263 vond ik nooit aantrekkelijk. En dat is ook heel logisch te begrijpen als je ze allebei in real life naast elkaar legt en vasthoudt.
Als je dan als hoogtepunt een witte PN erbij pakt, dan, dan snap je het. De looks, dial, kast, lichtinval etc etc.

Los van het gegeven dat jij niks met chrono’s hebt. Want dat kan natuurlijk.

:v:

2 likes

Ach, je vroeg om meningen, en wie ben ik om niet te proberen daar iets smeuigs van te maken, niewaar?

Ik vind overigens bi-compax vintage chrono’s best leuk. zeker met beige/zilver/wit - rode/groene platen, jeweetwel, dit soort dingen:

Als ze nou eens een re-issue van zoiets deden. :slight_smile:

9 likes

Of zelfs deze. De 6238. Die vind ik persoonlijk nog mooier dan een 6263.

:beers:

10 likes

de daytona.
Vind hem echt de mooiste met groot extra voordeel geen datum pukkel.
Maar ook al hadden ze hem beide wel of niet, dan nog steeds de daytona.
Dus de loop is niet doorslaggevend deze keer.

2 likes
2 likes

Beide heel leuk, maar lijkt me niet echt een eerlijke strijd :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

De alpinist gaat winnen. Maar de Sea-Gull heeft mijn stem. Mooiste Chrono voor minder dan 1000 EUR in mijn ogen.

2 likes

  • Omega Seamaster Professional 300m
  • Breitling Superocean II 42 A17365

0 stemmers

De Alpinist is in mijn ogen de meest overgewaardeerde Seiko, waar de Sea-gull echt een snoepje is. Ik vind dat de Sea Gull wel een enorm nadeel heeft. Hij is zo betaalbaar dat een service vaak niet uitkan.

Ik wil bij dezen nogmaals een lans breken voor het, invoeren van de verplichte optie: “Geen van bovenstaande”!

Edit: @RLC Echt geen van bovenstaande

4 likes

Gast, serieus?

Voor een derde keer? :neutral_face:

21 likes

Voor onder de 1000 euro kan je een hoop mooie vintage chrono’s kopen :wink:

1 like

Hoop dat de Breitling uiteindelijk meer liefhebbers heeft… :man_facepalming:

:beers:

2 likes

Oeh, da’s een moeilijke. Allebei erg mooi, allebei veel waarde voor wat je er voor betaalt. Of betaalde, in het geval van de Alpinist… Da’s nu een speculantenobject geworden. Allebei een erg eigen smoel, en allebei een aardige achtergrond. Hm.

Qua ontwerp zou ik de Seagull kiezen, maar ja, mijn WR fetisj wint het toch. :slight_smile:

1 like

Even z’n ego strelen… :rofl::rofl::smirk:

1 like

Leuk topic! Hier mijn 3 Caribbeans. Ben benieuwd welke Caribbean wint. Zelf pak ik vaak de Philip met grijze wijzerplaat😇.

  • Philip watch Groen/grijs
  • Philip watch Geel
  • O&W

0 stemmers

1 like

Nee, da’s de Marine Master 300. :wink:

Voor 275 Euro kocht ik de Alpinist, en los van het ontwerp is het voor dat geld gewoon een belachelijk robuust ding. De huidige e-bay prijzen zijn wel belachelijk, dat geef ik toe.

Ik ook. Tevergeefs. Niet dat de Breitling nu zoveel te bieden heeft boven een Combat Sub, maar ik vind de Seamaster nog overgewaardeerder dan de MM300. Veel overgewaardeerder. Als ik een duiker wilde hebben met die bezel-vorm zou ik toch een Victorinoxje scoren.

5 likes