Zenith only (Deel 1)

Zijn wel te vinden. Alleen oppassen voor re-dials zoals zo vaak. Ze zijn er wel, maar tussen 8 en 9K ben je wel kwijt. Toch een hoop duiten voor een ‘time only’ vintage horloge…

2 likes

Zeker pittig. Maar de moeite waard…

2 likes

Wat @daffie al aangeeft, echt de moeite waard! Zal je mijn foto’s dit keer besparen. :wink:

2 likes

Die heb ik bewaard, dus da’s te laat :weary:.

1 like

Hahaha, doe je goed! Het uurwerkje staat bij mij iig in de top5 uurwerken aller tijden. Zonder het uurwerk te zien al weten dat het 235 prijzen in de wacht heeft gesleept,… ongelofelijk en dan nog zo mooi opgebouwd.

3 likes

En ook nog mooie horloges. Ogenschijnlijk eenvoudig ontwerp, maar straalt pure klasse uit.

2 likes

Schitterend trio.

1 like

Wauw, kan niets anders zeggen.

1 like

Aangezien jij beide hebt… Welke bevalt meer: El primer 38mm of de Speedy?

Ik heb geen Speedy meer. Wel 4 keer gehad. Is heel persoonlijk, maar ik vind de Zenith specialer. El Primero uurwerk vind ik ook mooier dan de (prima) Lemania van de Speedmaster.

4 likes

Zo sta ik er ook in. Ben enorm blij met mijn Speedy maar de El Primero blijft mijn aandacht houden. Beide in de collectie is geen optie dus twijfel nog.

1 like

Ik wil je niet teveel kietelen hoor, maar…

12 likes

Sinds twee dagen bezit ik ook een Zenith.

De El Primero stond al lange tijd op mijn verlanglijstje. De overlappende subdials geven het ontwerp esthetisch iets dat niet alleen erg mooi is maar tevens zeer herkenbaar is zodat je onmiddellijk weet dat het om een El Primero gaat.

Er tikt een manufactuur uurwerk in (Caliber 4052 B die bestaat uit 326 onderdelen waarvan 31 jewels) welke tikt met een beatrate van 36.000 tikken per uur, wat er dus 10 per seconde zijn. En juist van dit feit maakt dit horloge, genaamd “the striking 10th”, gebruik doordat de centrale chronograaf secondewijzer niet eenmaal per minuut, maar eenmaal per tien seconden ronddraait en hierdoor eenvoudig de verstreken tijd tot op de tiende van een seconde nauwkeurig is af te lezen.

Het uurwerk is trouwens een juweeltje om te aanschouwen omdat het geweldig is bewerkt en afgewerkt en goed te zien is doordat de rotor gedeeltelijk is opengewerkt en ook het uurwerk zelf is niet bedekt door allerlei stalen delen. Bij bijvoorbeeld Omega zie je vaak ook prachtige uurwerken maar heel veel valt daar vaak niet te zien omdat je tegen de dichte rotor aankijkt. Dat is bij deze dus wel anders.

In 1969 verscheen de “originele” El Primero en deze “striking 10th” werd in 2010 in Basel gepresenteerd en werd in staal gelimiteerd tot 1969 stuks.

De rosé gouden versie die ik heb is gelimiteerd tot 500 stuks.

Hij heeft een diameter van 42mm.

26 likes

Welkom hier. Lekker binnenkomen zo. Geweldig mooi apparaat.

Tijd voor weer wat leven in dit topic!

16 likes

31 likes

Mooi bandje zit daarop zeg! Is dat het originele bandje? Leer?

1 like

//eu1.dh-cdn.netN//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netè//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.net👍//eu1.dh-cdn.net🏻//eu1.dh-cdn.net

2 likes

Duikertje

Is de bandaanzet breedte van de jouwe 20mm? Die van mij moet 21mm zijn maar zie op die website dat suede bandje alleen de 20mm beschikbaar zijn.

1 like