1 jaar horlogeforum, tijd voor bezinning

Hallo HF!

Vanochtend kreeg ik een herinnering van ons mooie forum; ‘Anniversary ontvangen’. Voor de oudgediende onder ons zal ik uitleggen wat het inhoudt. Het betekend dat ik een jaar lid ben van dit forum en ook al eens een bericht geplaatst heb. Dat laatste lijkt me redelijk logisch, maar het eerste is voor mij een leuke aanleiding om eens terug te kijken. Wat heeft dit forum mij gebracht, en wat hoop ik dat het misschien in de toekomst nog zal brengen?

Laten we beginnen bij het begin. Hieronder vindt u mijn allereerste bericht op het Horlogeforum:

Voorstellen: Rob & Roll[quote=“Rob_Roll, post:1, topic:37165, full:true”]Hallo Horlogefans,

Ik ben (zoals zovelen) al enige tijd lezer van dit forum en heb besloten me iets actiever op te stellen en me aan te melden op dit forum.

Mijn liefde voor horloges gaat pas een jaar terug. In verband met kleine polsen en veel sporten heb ik nooit een horloge gehad. Na een gesprek met een familielid over mijn klacht dat horloges tegenwoordig zo groot zijn merkte hij op dat oudere horloges vaak een maat kleiner zijn en mij mogelijk wel zouden bevallen. Na wat rond gezocht te hebben op internet kwam ik tot de conclusie dat hij gelijk had. Ik ben vintage horloges bijzonder gaan waarderen en heb enige tijd geleden mijn aller eerste horloge aangeschaft; een Omega Constellation “Pie Pan Dial” met caliber 561. Ik wordt er nog steeds erg blij van tijdens het dragen. [/quote]

Aan die geschiedenis is uiteraard niets veranderd. Wel ben ik een stuk actiever met de hobby geweest dan ik in eerste instantie had gedacht. Het begon nog rustig met een kast van een Vostok oppoetsen, en het wisselen van wat bandjes. De reacties en tips op het forum hielpen enorm en ik kreeg er echt plezier in. Toen kwam er al snel een volgende uitdaging op mijn pad. Ten tijde van mijn eerste reactie had ik de consequenties niet geheel overzien. Het gaat hier over het volgende berichtje:

HF LE: Laco of Stowa Flieger?:

[quote=“Rob_Roll, post:39, topic:36698, full:true”] Ik heb zelf ervaring met leer bewerken. Nog nooit een horlogebandje gemaakt, maar wel tassen, riemen etc. en wil best helpen. Waarschijnlijk heeft er iemand anders al meer ervaring met het daadwerkelijk maken van een lederen bandje dan ik, maar kan ik er eventueel dingen in stempelen (graveren) mocht daar behoefte aan zijn.

Ik kan me een lederen band met maar 1 gaatje (dat is pas custom per persoon) voorstellen met HF-LE ook in de band gestempeld?
[/quote]

Al snel werd ik door Motormuis/Hans benaderd of ik ook een bijdrage aan de HFLE wilde leveren. Dat leek mij een fantastische uitdaging, en zonder echt te realiseren hoe groot het project zou worden zei ik ja. Het P1lot One project behoeft hier verder weinig introductie, maar het was een behoorlijke intensieve, leerzame en mooie periode waarin ik samen met 4 andere HF-helden uiteindelijk 52 zelfgemaakte horloges mocht overhandigen aan de HF-kopers.

Ik hoor u al denken: Waar blijven de foto’s! Hoe staat het dan met de collectie?! In de eerste link in dit bericht kun je zien dat ik een Omega Constellation, een Girard Perregaux chrono en een Vostok in mijn collectie had. Wat aantallen en vintage voorkeur betreft is er eigenlijk zo goed als niets veranderd. Kijkt u maar:

Collectie_2015_08

De Omega is nog altijd een favoriet in de collectie en zie ik ook eigenlijk niet weg gaan. Uiteraard is er een echte P1lot One bijgekomen, en wel de zeer zeldzame (4 stuks!) white-fluted variant. Daarnaast heb ik enige tijd geleden een mooie iconische Seiko duiker gevonden uit mijn geboorte jaar en maand; een 6309-7290. De laatste aanwinst is de gouden vervanger van de GP, namelijk een Bulova Accutron Spaceview uit 1964. De collectie voelt daarmee redelijk compleet. Op dit moment is het ‘potje’ redelijk gevuld maar spaar ik rustig verder tot het moment dat ik zeker ben van de aanschaf van een volgend horloge.

Dan kom ik nu bij de echte reden waarom ik dit allemaal schrijf. Ik zie regelmatig vragen voorbij komen of dit wel een echte community is. En of de toon niet is verhard en veranderd. Nu heb ik een studie sociologie gevolgd en kan ik u vertellen dat die vragen van alle tijden zijn. En die vragen zijn ook goed om te stellen, zodat mensen met elkaar in gesprek gaan over het nut van een forum en de toon die mensen gebruiken. Ik wil jullie echter ook meegeven dat het, in ieder geval voor mijzelf, een prima plek is waar ik veel kennis en inspiratie op doe. Een plek waar ik in een jaar bijzonder veel geleerd heb over horloges en dingen die er bij komen kijken. Ik heb nieuwe mensen leren kennen en dingen gedaan die ik nooit had verwacht te doen (een horloge maken met 4 vakmensen). En een plek waar ik met veel plezier iedere dag weer wat berichten lees en foto’s bekijken van al wat voor moois jullie aanschaffen en maken.

Ik ben blij dat ik me hier heb aangemeld, en bedank de moderators, sponsors en uiteraard leden voor een mooi jaar. Op naar een volgend jaar vol met foto’s, kennis en hopelijk een nieuwe HFLE en HF meeting?

44 likes

16 likes, maar het mag ook gewoon gezegd:

PRACHTIG VERHAAL!

2 likes

Overigens ook leuk hoe klein maar fijn uitgebalanceerd je je collectie houdt!
Kan ik werkelijk smaken!

Leuk verteld en leesbaar neergezet Rob, grappig dat zo’n reminder toch iets los maakt.

Dikke :+1:

1 like

Mooie Pie Pan, Rob. Ik ben fan! Stuk mooier in RVS dan goud.

Mooi geschreven, mooie collectie

Top! :+1:

En dat probleem met kleine polsen ken ik al te goed. Heb m’n collectie ook bijna helemaal omgegooid naar vintage modellen :wink:

1 like

Bedankt!

Ik kan er zelf uiteraard ook erg van genieten :slight_smile: Ik heb hier ontdekt dat ik niet bij de flipperaars van de horlogefans hoor, maar bij de langzame en kleine verzamelaars. Mijn horloges draag ik alle 4 regelmatig met veel plezier, en dat zorgt er bij mij voor dat de behoefte van een extra aanschaf uitgesteld wordt. Overigens ben ik de genoemde flipperaars wel erg dankbaar, voor de hoeveelheid foto’s van leuke horloges en voor de mooie deals die dankzij hen soms voorbij komen.

1 like