3 zakhorloges in handen van een zakhorloge leek

Hallo allen,

Allereerst hoop ik dat ik in de juiste categorie zit met deze vraag. Wegens een overlijden in de familie ben ik in het bezit gekomen van 3 oud uitziende zakhorloges en aangezien ik nog niet eerder met zakhorloges in aanraking ben gekomen en er dus ook niet veel over weet, zocht ik een plaats waar ik misschien wat meer info kon verkrijgen. Daardoor ben ik op deze site terecht gekomen. 2 van de drie horloges zijn licht beschadigd, maar werken nog (heb ze kunnen opdraaien en ze kwamen terug tot leven). Het derde is meer beschadigd, de seconden wijzer ontbreekt, en ik heb deze niet kunnen opwinden, aangezien dit een ander opwind mechanisme heeft, waar ik de sleutel niet van heb. Onderaan vinden jullie foto’s van de 3 horloges. Wegens de limiet van 3 foto’s voor nieuwe leden ben ik wel wat beperkt, indien meer foto’s gewenst zijn, vraag dan maar.

Alle info die jullie weten over de horloges is welkom! Ben geïntereseerd in wat ik juist in handen heb gekregen:)

Alvast bedankt!

Jeroen

Horloge 1:

Horloge 2:

Horloge 3:

Welkom Jeroen. Er zijn een aantal experts op het gebied van zakhorloges. Ik denk dat @koen je wel opweg kan helpen.

Hallo Jeroen, welkom hier.

Wat al heel erg zou helpen om hier iets meer over te zeggen zijn foto’s van de uurwerken; hiervoor moet je de achterzijde openmaken. Soms lukt dat met de hand, soms heb je een mesje nodig. Vaak zitten er twee deksels over elkaar die je afzonderlijk open moet maken.

1e is iig een spoorweg-horloge, wsl bij een juwelier in Brussel verkocht. Onder een vergelijkbaar horloge wat al ooit eens voorbij kwam.

Jammer van het beschadigde emaille op 1e 2 horloges, kostbare zaak om te herstellen…

Bedankt! ik heb de klepje opengedaan en extra fotos genomen:

Horloge 1:



Er staat ook een code in : 899118

Horloge 2:

Horloge 2:

Bij deze zat er een papiertje in de klep.

Horloge 3:

Hopelijk help dit jullie wat meer:)

Grappig dat papiertje; blijkbaar is horloge 2 ooit gekocht bij een juwelier aan de Luttrebruglaan 191 in Vorst (België) en misschien wel voor 38 Franken. :sunglasses: Ik zou dat papiertje zeker bewaren.
Horloge 2 lijkt mij zo uit 1920-1930 te stammen en heeft een mooi gesteend ankergang uurwerk. De andere twee lijken mij ouder, maar de datering laat ik zoals hierboven al gezegd graag aan Koen over.

Horloge nummer 2 is van het Franse merk LIP, je komt ze veel tegen op de franse ebay.

1 like