80 micron goud: krassen verwijderen?

Vandaag weer eens mijn Seamaster bumpertje uit 1950 afgestoft. Hij loopt verschrikkelijk en heeft hard een service nodig (volgens de juweliersmarkeringen in het deksel was de laatste in '65 :grin:), maar ik heb eigenlijk een andere vraag. Het horloge heeft een 80 micron 14K goudlaag, en ik vroeg me af of dat voldoende dik is om krassen te kunnen verwijderen zonder dat je er doorheen zit. De kast is behoorlijk doorleefd, maar zelfs de diepere krassen (bv bij 5 uur) lijken er niet doorheen te komen.

Het lastige van de laag is dat je niet weet hoe dik het op alle plekken nog is, bij een Tissot dameshorloge poetste ik op die manier op een hoek zo de vergulding eraf in Ă©Ă©n veeg terwijl dat op de rest van het horloge geen probleem was. Aan de andere kant is 80 micron wel relatief veel.

Als ik jou was zou ik hem voorzichtig oppoetsen met Brasso of Peek maar ook niet meer dan dat, de meeste krassen zul je dan toch blijven zien maar dan glimt hij wel weer mooi. Een alternatief is hem opnieuw laten platen als je zelf denkt dat het horloge daar beter van wordt. Gewoon even oppoetsen lijkt me verstandiger.

2 likes

Inderdaad een lastige vraag, zoals je in mijn PR516 topic kunt zien heb ik me laatst ook gewaagd aan een soortgelijke klus.
Ik ben nergens door de goudlaag heen gegaan. Dat zegt natuurlijk niet alles, jouw horloge is ouder en heeft dus wellicht meer meegemaakt. Hoe groot de laagdikte op de scherpe randen nog is moet blijken.
Voorzichtig beginnen is inderdaad het devies.

Succes!

1 like

Heel voorzichtig met een cape cod doekje

1 like

80 micron is inderdaad veel. De meeste hebben 10 of 20 micron.

Ik heb zelfs nog nooit van meer dan 20 micron gehoord


Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar het lijkt er toch echt te staan:

Ik zie het vooral bij Omega’s uit de 40s-50s voorbij komen.

80 micron wordt ook wel ‘gold filled’ genoemd en is de zwaarste vergulding.

1 like

Ja hoor, tot in de sixties was dit bij de betere merken (Omega, Certina, Eterna) etc, niet ongebruikelijk.

goldfilled is een extreme vorm van goldplating die tot 100 microns ( 0.1 mm) opgelgd kan worden.
Goldcap gaat een stap verder. Dat is een plaat goud die over de kast gerold word daarna verhit zodat het als het ware een soort hoes over de kast heen ligt.

Goldfilled kan je herkennen aan de onderzijde van de lugs.
Als die ook goud zijn is het een dikke plating

Als de lugs staalkleurig zijn met aan de rand een streepje goud,dan is het goldcap

Hier kan je dat mooi zien (let op de randen van de lugs)

1 like

@ Dialstatic: het staat er duidelijk!
@ Arjen:Dank voor de uitleg. Ken de kreet “gold filled”. Wist niet dat dat ook als 80 microns werd aangeduid. Weer wat geleerd :grinning:.

1 like