Oefenprojectje: Opknappen PR516 GL

Zoals sommigen wellicht nog weten kwam mijn PR516 GL nogal beschadigd terug van de horlogemaker, zie dit topic:
topic:nieuwe-aanwinst-tissot-pr-516-gl-en-exit-horlogemaker

De horlogemaker heeft uiteraard aangeboden om de schade te herstellen, maar het vertrouwen is weg, dus dat ga ik niet doen. Nu ben ik zelf wel een redelijke hobbyist (al zeg ik het zelf) dus ik wilde eigenlijk proberen om het zelf op te knappen.
Nu durfde ik het niet direct aan om zonder oefenen mijn PR 516 uit elkaar te slopen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een oud beestje om op te oefenen (ik had nog nooit een horloge uit elkaar gehaald).
Al vrij gauw vond ik er een met een hartinfarct op de baai en heb die uit de VS laten komen.
Bij aankomst bleek het oude beestje weliswaar erg smerig maar in niet eens zo slechte staat:


Het glaasje was behoorlijk bekrast, maar zover te zien niet gebarsten:

Het uurwerk heeft weliswaar wat problemen (De stem kan gewoon uit het uurwerk getrokken worden en heeft compleet geen verbinding met het uurwerk (goed zetten of opwinden gaat dus niet) verder blijft de urenwijzer stil staan) Maar verder ziet het uurwerk er schoon en netjes uit, het automatisch opwindmechaniek werkt, en het uurwerk loopt)

Deze klok heeft het Europese uurwerk (cal 794, 21 jewels) en is dus waarschijnlijk oorspronkelijk niet in de VS geleverd. (mijn andere komt uit Canada en heeft het 796 kaliber (17 Jewels) Geen idee waarom daar verschil in zat en waar die verschillen zitten overigens.

Doordat de stem er los in zit is het uurwerk makkelijk uit te halen; twee schroefjes los en het uurwerk ligt op tafel. Dat heb ik maar gauw opgeborgen in een stofdichte doos.
Nu kijk je aan de binnenkant tegen de mooie zwevende indices aan:

Om de kast te kunnen opschuren moet het glas eruit, en wat googelen leert dat je die inclusief indice-ring naar buiten moet drukken. Na wat passen en meten blijkt een van de hulpstukken van mijn horlogedeksel-pers heel mooi aan te liggen op deze ring. Dus de ring op tafel gelegd, horlogekast met glas naar boven erbovenop en vervolgens op hoop van zegen duwen op de kast. Dat blijkt nogal mee te vallen, het glas plopt er vrij makkelijk uit:

Alleen zit nu de indice-ring nog in het glas geklemd. Maar ook dat zit niet zo vast, met een afgesneden cocktailprikker wip je die er ook zo uit:

Nu heb ik alle onderdelen los en kan het poetsen beginnen. Volgens veel berichten is de PR516 “gold filled” wat zou betekenen dat de goudlaag vele malen dikker is dan gebruikelijk bij vergulde horloges. Ik heb dus goede hoop dat ik niet direct door de laag heen ga. Er staat een tekentje op de kast tussen de lugs, geen idee wat het betekent, wellicht zegt het iets over de laagdikte?:

Eerst begonnen met het poetsen van de glanzende delen van de kast (alles behalve de voorkant) De vreemde paars-bruine laag verdwijnt als sneeuw voor de zon als ik er een doekje met autopoets overheen haal. Gelijk ook de binnenkant van de kast schoongemaakt, veel krabben met een afgebroken cocktailprikker door de gangen van de schroefdraad (bij gebrek aan een pennehout, maar het werkt ook)
De zijkanten van de kast hebben wat krassen, dus daar wat extra werk gedaan met P3000 Polijstpapier en daarna weer autopoets. Uiteindelijk de kast met tandpasta nagepoetst.
Nu het engste deel, de voorkant.
Na veel droogfietsen met allerlei soorten schuurpaper een scotchbrite op een blikje kattenvoer blijkt de grofste (rode) schotchbrite het beste effect te geven. De horlogekast nu met dubbelzijdig tape op een blokje hout geplakt en langs een houten balk over de scotch getrokken

Dan rijst natuurlijk de vraag hoe lang je hiermee door moet gaan, is durfde niet door te gaan tot alle krassen verdwenen waren, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat en ik ben nergens door de goudlaag heen gegaan:

Nu de overige onderdelen; de indice-ring is vrijwel in nieuwstaat, dus hier volstaat het om stofjes te jagen met een loepje en Rodico

Ergens tussendoor heb ik nog het glaasje gepolijst, enkele krassen waren behoorlijk diep, dus van grof naar fijn: P2000, P3000, autopolish en tot slot Polywatch.
En weer samengevoegd met de ring:

De kast er weer bij:

En weer in de kast gedrukt (voordat je hem erin perst heel lang kijken; zit hij zo nu recht of niet) :sunglasses:

Tijd om het uurwerk weer uit de stofdichte doos te halen:

Nu hoort natuurlijk het stuk te komen dat het uurwerk een servicebeurt krijgt, maar daar waag ik me (nog) even niet aan. :flushed:

Ook de wijzerplaat is in prachtige staat dus ook hier volstaan de loep en Rodico:

Nu heb ik eindelijk de achterdeksel weer even vrij, dus even kijken hoe die er uit ziet.


De O-ring is compleet verpulverd/versteend, dus de enige optie is eruit peuteren en krabben. Intussen heb ik wel pennehout dus daar wel een half stokje op weggepoetst.

Het uurwerk weer op de nu schone achterdeksel geplaatst en de kast er weer overheen plaatsen:

En omdraaien en de schoefjes er weer in plaatsen, dat Rodico is echt super spul, twee maanden geleden kende ik het nog niet, maar dit is echt onmisbaar als je iets met horloges doet :smiley:

Kroon met stem weer in het uurwerk geplaatst en de schroefjes weer aangedraaid. Normaal zou je de stem weer vastzetten, maar dat werkt hier dus niet.

En de kast weer dicht, ideaal zo’n sticky ball :sunglasses:

Om het geheel af te maken een bruine rallyband gemonteerd:

Dit is eigenlijk wel een overdreven resultaat voor een oefenstukje:

Hier samen met mijn andere PR516, het horloge waar het eigenlijk om ging. Is dit geen gouden duo?

Ik voel me nu wel verplicht om het uurwerk van deze toch wel misdadig mooie klok een servicebeurt te laten geven.
Dus dat wordt weer een investering. En uiteraard naar een “nieuwe” horlogemaker.

Dit was mijn eerste horlogeprojectje, hopelijk is het niet te langdradig.
Mocht ik domme dingen gedaan hebben, laat maar horen, ik kan hier nog een heleboel leren. :relaxed:

44 likes

Heel mooi werk!! :ok_hand:

1 like

Mooi gedaan hoor! En inderdaad een prachtig horloge. We zien 'm graag verschijnen in het verkoopgedeelte :wink:

1 like

Pfoe, mooi staaltje werk! Ik moet me ook maar eens gaan verdiepen… Lijkt me een ongelofelijk zelfvoldaan gevoel om nu de Tissot om de pols te hebben!

1 like

Heel erg mooi gedaan en mooie duidelijke foto’s.

1 like

Mooi gedaan!

Je mag trots zijn op het resultaat :wink:

Erg smakelijk horloge moet ik zeggen…

1 like

Top zit er gaaf uit, mooi hobby voor vrije dagen. Ik zou het ook graag willen leren.

1 like

Wauw, knap hoor! Goed gelukt, dat moet een lust voor het oog zijn als je die om de pols hebt. Erg fraaie klok ook! :wink:

1 like

Blijftt een mooi model! En erg leuk om dit hele project hier te kunnen volgen. Bedankt voor het delen!

1 like

Petje af, het eindresultaat ziet er profi uit !!

1 like

Ziet er keurig uit. Die is echt goed opgeknapt en zeer duidelijk omschreven. Maar hetgeen wat wel bij mij blijft hangen, is het blikje kattenvoer :smile:

1 like

:smile: :smile: :smile:
Ik had een stukje metaal nodig om het schuren op te testen, en dat blikje was het eerste wat ik tegenkwam.
Het was overigens een leeg blikje. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Heel mooi gedaan.

Dat worden twee prachtige horloges!

En 20 betekent normaal gesproken 20 micron vergulding.

2 likes

Prachtig resultaat en mooi vastgelegd, complimenten!
Goed idee om bij het borstelen van de grove kant een rij te gebruiken, zal ik zeker onthouden…

2 likes

Dank voor je verhaal met fotos. Prachtig resultaat. Gefeliciteerd.

Ik ben ook helemaal weg van de PR516 GL. En, ik kreeg de mijne ook beschadigd terug.

Mocht je interesse hebben in een triest verhaal …

Uit frustratie heb ik een andere gekocht, maar de beschadigde is gebleven.

1 like

Wat lees en bekijk ik dit toch graag.
Geweldig gedaan!

Hendrik

1 like

Mooi gedaan! Ik snap je gevoel over de service beurt, dat zou zonde zijn om die niet te laten doen.

2 likes

Mooi gedaan, weeral een stap verder.

1 like

Bedankt!

Ik vermoed dat je gelijk hebt over die dikte; dat betekent dat dat “gold filled” verhaal op z’n zachtst gezegd niet waar is, 20 micron is volgens mij een gebruikelijke dikte voor vergulden en valt absoluut niet onder de noemer “gold filled”

Hallo Batman :smile:

Ik had je verhaal al eens gelezen maar er niet op gereageerd omdat het al even oud was toen ik het las. Blijft een triest verhaal. Ik ken het gevoel dus ook, al is het bij jou wel een stukje erger omdat ze alles ontkennen en omdat het zonder donorhorloge heel moeilijk op te knappen is.
Ik snap heel goed dat je er een bij gekocht hebt.