Aanwinst: vintage chrono, TransMarine Landeron 51

Ha forummers,

Na vorige week mijn vintage Rewel op service te hebben gestuurd (zie Rewel terug van service), kreeg ik bericht van een familielid dat hij een van zijn chrono’s te koop wilde zetten. Ik zat op dat moment helemaal zonder chrono (Rewel was immers weg), dus ben even nagegaan waarom het horloge weg moest… Long story short, hij is nu van mij!

Het horloge verkeert in uitstekende staat. Heb geen idee van het jaartal (kenners hier wellicht)? Horlogemaker @Inca heeft er een blik op geworpen en geconstateerd dat hij prima loopt (amplitude van 300) en op het moment geen service nodig heeft. Het uurwerk is een Landeron 51 en prachtige staat. Draag hem nu op een struisvogelband.

Een paar foto’s (mooiere volgen nog):


En beiden samen:

Dank voor het lezen!

10 likes

Verschrikkelijk cool.

Is het horloge toevallig in de US gekocht?
O&W komt trouwens overeen met de LBA importcode.

Transmarine kan een patent van Nicolet SA of van H. Buchser & Co. / La Transmarine Watch Co. zijn.

In uitstekende staat en ik hou van de numerals.

Kast is echt nog vlijmscherp. Leuk dat ze in deze staat nog rondzwerven.

Gaaf hoor!
Band staat m heel goed

Van harte, heel erg mooi!!!

Eigenlijk nog mooier dan de andere :+1:

super mooie chrono.

Mijn beste,

Magnifiek. :+1:
Geniet er met volle vreugde van.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Nee, ik heb hem niet uit de VS, geen idee ook waar hij vandaan komt. Heb jij met info over de herkomst ahv het uurwerk?

Schitterend mooie chrono !!

Die TransMarine (nog nooit van gehoord) is om van te smullen :+1: Hij ziet er netjes uit en die wat grotere dan standaard sub dials spreken mij zéér aan. Mocht je nog eens overwegen hem te verkopen dan…even een PB naar me :wink:

Fraai! Gefeliciteerd!

Mooi koppel, kun je trots op zijn.

Wel ik weet dat Ollech n Wajs horloges samenstelden voor andere merken en zelf ook chronos en duikers uitbrachten (zeer gewild trouwens) de Importcode op het uurwerk indiceert dat het horloge voor de Amerikaanse markt was. En is correct voor OW dus de brug is niet geswapt op een gewone ebauche.

Echter vind ik naast die twee trademarks niets van Transmarine. Dus is de vraag of er een link is tussen OW en Charles Nicolet of die andere.

Hoe is de caseback gesigneerd langs binnenzijde?

Transmarine was idd een merk van Nicolet zie hier: http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker
(het lettertype ziet er ook hetzelfde uit voor mijn ongeschoolde oog)

Volgens dit artikel zijn ze in de jaren 90 doorgestart: https://en.wikipedia.org/wiki/Ollech_%26_Wajs

Mooi horloge trouwens, veel plezier ermee

Mooi, die grote subdials!

De vraag is of Nicolet SA wel Ebauches inkocht van OW en dat deze dus geen andere mouvementje is als origineel. Voor de waarde maakt het niks uit. Maar toch leuk om weten.

Ik vind nergens Nicolet horloges met OW binnenwerken.
OW is vrij gewlid vooral de OW computers en OWs met Jenny Kasten.

1956 trouwens eerste OW horloge.

Ik maak 'm vanavond of morgen even open, zal dan een foto maken van de caseback.

hele mooie aanwinst !

Super, van je familie moet je het maar hebben :wink:

Caseback is leeg aan de binnenzijde. Geen inscripties.