Advies gevraagd voor een duiker

Beste Mede forumleden,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe duikklok. Hiervoor zou ik mijn sun023 wel voor willen opofferen en ik heb ook nog een geld bedrag gekregen van mijn opa en oma. Omdat het voor een groot gedeelte van mijn opa en oma is, wil ik eigenlijk wel dat ik er erg lang mee kan doen en dat hij ook erg tijdloos is. Nieuw of tweedehands moet hij onder de 1000 zijn. De opties die ik tot nu toe heb gevonden:

Seiko srp777 of 775 (erg lastige keus tussen de twee)
Seiko spd077
Seiko spd051

Hebben jullie nog suggesties?

Bij voorbaat dank!

2 likes

Heb je meer wensen? Er zijn heel erg veel leuke duikers onder de € 1.000,-.

Ik denk zelf al snel aan bijvoorbeeld een Oris sixty-Five of Maurice Lacroix Pontos s. Van die laatste staat er èèn in het blauwe gedeelte:

3 likes

Ik denk dat dit model wel voor rond de €1000 te vinden is.
Het ligt er natuurlijk aan waar je van houd en voor hoe verre je in leeftijd een tweedehands wil hebben.
4_9d3efc44-ff6e-4be5-b399-568070e4a453_480x480

Er stond hier ook een longines legend diver te koop, voor geloof ik ook rond die prijs?

Edit: ja klopt

3 likes

“tijdloos” is een beperkende factor, tijdloos is meestal saai

en bij een horloge dat je lang denkt te gaan gebruiken en een aandenken is zou ik zeker geen simpel uurwerk willen,
want wat als je je over 7 jaar gaat ergeren aan het feit dat je de secondenwijzer niet kunt hacken of het horlige niet kunt handwinden etc. ga je dat aandenken dan niet meer dragen en in de kast laten liggen of blijf je je dan maar ergeren aan dat uurwerk ?

kortom kijk naar het meest moderne uurwerk en denk ook eens na over iets minder “tijdloos” bijvoorbeeld brons ?

1 like

1K is een mooi budget, keuze zat aan mooie duikers Oris Aquis is 2e hands goed te vinden voor dat geld

2 likes

Een hele dikke Marathon duiker… Das een tank…

$_3

5 likes

En als eigenaar van meerdere seikos mischien een verbazende reactie maar ik zou dan geen Seiko kiezen. Maar moet er even eerlijk bij melden dat seiko en rond de 1000 euro of duurder bij mij niet rijmt. Heb ook geen seikos gezien van dat budget dus dit is puur een kronkel in me hoofd.

4 likes




7 likes



2 likes

Hangt ook weer af wat je eigen voorkeur hierover is. Bv een wat saaiere, maar wellicht wat netter daardoor, die je met bijzondere gelegenheden draagt waardoor ie langer mooi blijft.

Of juist een daily beater die je elke dag aan je opa en oma doet herinneren, met de daarbij horende slijtage, schade, etc.

De Longines Legend Diver lijkt me een mooie keuze. Alleen wel checken of je en mooi om je pols vindt staan. De recht lugs zorgen vrij snel voor overhang. Vooral met een dunner bandje.

Verder misschien een Tissot Seastar.

Betreft de srp777, als je bedoelingen niet overeenkomen met je nickname, misschien dat Fiffer misschien iets voor je kan betekenen?

2 likes

Net als elke eis die je aan een horloge stelt :nerd_face: Als je bv persé AR wilt valt er een deel van het aanbod af. Nou en, de wereld is groot.

Misschien, als je dat vindt. Maar het tegenovergestelde is: gedateerd.

Begrijpelijke redenatie vind ik zelf.

(=>over een Colt). Is dat niet een krap budget waardoor je aangewezen bent op een ouder exemplaar (en model ook) wat mogelijk tegen een beurt aanloopt en met wat meer sporen van gebruik? 8 van de 180 op chrono zijn onder de €1200.

De genoemde Seiko’s hacken en zijn handopwindbaar. Een ETA is inderdaad wel haalbaar in dit segment. Niet alleen bij de vele microbrands, maar bv ook bij de Certina Action Diver:


Er is weer een nieuwere met wat kleine verschillen, maar ik had deze foto in het blauw. Als je de maat kunt hebben een erg goed horloge voor het geld. Nieuw binnen budget.

Als je je in microbrands wilt verdiepen, hier is een wat oudere lijst, zelf even zoeken naar de nieuwste:
https://forums.watchuseek.com/f74/list-micro-brands-759123.html

Uit die rij roep ik even Halios als goede optie.
Edit: ik had het bericht even open staan en anderen riepen ook al Halios :slight_smile:

4 likes

Wil je persé je 1000 ekkie’s stuk slaan op één horloge? Je zou voor dat bedrag ook meerdere horloges kunnen kopen of ééntje rond de 500,- en de rest van het geld apart zetten om door te sparen voor je grail of aan iets anders uitgeven.

Edit: ik zit net je voorstel topic te lezen en zie je dat je modelbouw leuk vind en een foto van een uit elkaar gehaald horloge. Lijkt het je niet leuk om zelf een horloge te gaan modden? Koop je een horloge van ± 500,- en een Seiko SKX om te modden. Dan heb je een mooie aanvulling op je collectie.
Ik kan je de Squale 1545 wel aanbevelen met z’n heerlijke sunburst dial.


20181019_131303

2 likes

Is vintage een optie voor je? Je zou eens naar een mooie Citizen op zoek kunnen gaan…:wink:

2 likes

Belangrijke vraag : ga je er mee duiken ?
Ik ga met een Oris 65 op n leren bandje niet de branding in :confounded: zout en zand. Het kan wel, maar ik doe het niet.

1 like

Voor €1250,= is deze van jou, bij ace. En misschien krijg je ook nog wel iets van de prijs af als je een beetje je best doet.
Dan heb je een leuke kwarts met kwaliteit en het onderhoud is ook nog te voorzien.

afbeelding

1 like

Ik zou zonder twijfel een Pontos S Diver nemen (en die op leer dragen). Als je polsen de lange lugs van een Longines Legend Diver kunnen hebben zou dat ook een goede optie zijn (originele band dan inruilen voor iets dikker).

Stowa Seatime :slight_smile: Echt een heel andere kwaliteit dan een Turtle of een Sumo of zelfs een Shogun…
En eens wat anders dan anders.

9 likes

Certina PH200m! https://www.hodinkee.com/articles/certina-ds-ph200m-hands-on

7 likes

De Orient Saturation Diver is normaal gesproken dik onder de 1000 Euro te vinden (if you can find one…)

4 likes

Zou ik jou geval niet echt een seiko nemen… Als 1000€ te spenderen hebt aan een mooie duiker waar je jaren plezier aan hebt zou ik eerder gaan naar een Oris aquis of longiness legend diver. Eventueel die Maurice Lacroix ook…

Die seiko’s zijn zeker niet slecht, maar blijven in mijn ogen goedkope beater, misschien wel wat een vertekend beeld van me. :blush:

Een srp ofzo kan je gemakkelijk nadien eens voor een mooie occasieprijs vinden ver onder die 1000€ :wink:

2 likes