Advies gevraagd voor een duiker

1K is een mooi budget, keuze zat aan mooie duikers Oris Aquis is 2e hands goed te vinden voor dat geld

2 likes

Een hele dikke Marathon duiker… Das een tank…

$_3

5 likes

En als eigenaar van meerdere seikos mischien een verbazende reactie maar ik zou dan geen Seiko kiezen. Maar moet er even eerlijk bij melden dat seiko en rond de 1000 euro of duurder bij mij niet rijmt. Heb ook geen seikos gezien van dat budget dus dit is puur een kronkel in me hoofd.

4 likes




7 likes



2 likes

Hangt ook weer af wat je eigen voorkeur hierover is. Bv een wat saaiere, maar wellicht wat netter daardoor, die je met bijzondere gelegenheden draagt waardoor ie langer mooi blijft.

Of juist een daily beater die je elke dag aan je opa en oma doet herinneren, met de daarbij horende slijtage, schade, etc.

De Longines Legend Diver lijkt me een mooie keuze. Alleen wel checken of je en mooi om je pols vindt staan. De recht lugs zorgen vrij snel voor overhang. Vooral met een dunner bandje.

Verder misschien een Tissot Seastar.

Betreft de srp777, als je bedoelingen niet overeenkomen met je nickname, misschien dat Fiffer misschien iets voor je kan betekenen?

2 likes

Net als elke eis die je aan een horloge stelt :nerd_face: Als je bv persé AR wilt valt er een deel van het aanbod af. Nou en, de wereld is groot.

Misschien, als je dat vindt. Maar het tegenovergestelde is: gedateerd.

Begrijpelijke redenatie vind ik zelf.

(=>over een Colt). Is dat niet een krap budget waardoor je aangewezen bent op een ouder exemplaar (en model ook) wat mogelijk tegen een beurt aanloopt en met wat meer sporen van gebruik? 8 van de 180 op chrono zijn onder de €1200.

De genoemde Seiko’s hacken en zijn handopwindbaar. Een ETA is inderdaad wel haalbaar in dit segment. Niet alleen bij de vele microbrands, maar bv ook bij de Certina Action Diver:


Er is weer een nieuwere met wat kleine verschillen, maar ik had deze foto in het blauw. Als je de maat kunt hebben een erg goed horloge voor het geld. Nieuw binnen budget.

Als je je in microbrands wilt verdiepen, hier is een wat oudere lijst, zelf even zoeken naar de nieuwste:
https://forums.watchuseek.com/f74/list-micro-brands-759123.html

Uit die rij roep ik even Halios als goede optie.
Edit: ik had het bericht even open staan en anderen riepen ook al Halios :slight_smile:

4 likes

Wil je persé je 1000 ekkie’s stuk slaan op één horloge? Je zou voor dat bedrag ook meerdere horloges kunnen kopen of ééntje rond de 500,- en de rest van het geld apart zetten om door te sparen voor je grail of aan iets anders uitgeven.

Edit: ik zit net je voorstel topic te lezen en zie je dat je modelbouw leuk vind en een foto van een uit elkaar gehaald horloge. Lijkt het je niet leuk om zelf een horloge te gaan modden? Koop je een horloge van ± 500,- en een Seiko SKX om te modden. Dan heb je een mooie aanvulling op je collectie.
Ik kan je de Squale 1545 wel aanbevelen met z’n heerlijke sunburst dial.


20181019_131303

2 likes

Is vintage een optie voor je? Je zou eens naar een mooie Citizen op zoek kunnen gaan…:wink:

2 likes

Belangrijke vraag : ga je er mee duiken ?
Ik ga met een Oris 65 op n leren bandje niet de branding in :confounded: zout en zand. Het kan wel, maar ik doe het niet.

1 like

Voor €1250,= is deze van jou, bij ace. En misschien krijg je ook nog wel iets van de prijs af als je een beetje je best doet.
Dan heb je een leuke kwarts met kwaliteit en het onderhoud is ook nog te voorzien.

afbeelding

1 like

Ik zou zonder twijfel een Pontos S Diver nemen (en die op leer dragen). Als je polsen de lange lugs van een Longines Legend Diver kunnen hebben zou dat ook een goede optie zijn (originele band dan inruilen voor iets dikker).

Stowa Seatime :slight_smile: Echt een heel andere kwaliteit dan een Turtle of een Sumo of zelfs een Shogun…
En eens wat anders dan anders.

9 likes

Certina PH200m! https://www.hodinkee.com/articles/certina-ds-ph200m-hands-on

7 likes

De Orient Saturation Diver is normaal gesproken dik onder de 1000 Euro te vinden (if you can find one…)

4 likes

Zou ik jou geval niet echt een seiko nemen… Als 1000€ te spenderen hebt aan een mooie duiker waar je jaren plezier aan hebt zou ik eerder gaan naar een Oris aquis of longiness legend diver. Eventueel die Maurice Lacroix ook…

Die seiko’s zijn zeker niet slecht, maar blijven in mijn ogen goedkope beater, misschien wel wat een vertekend beeld van me. :blush:

Een srp ofzo kan je gemakkelijk nadien eens voor een mooie occasieprijs vinden ver onder die 1000€ :wink:

2 likes

Voor 1000€ kan je erg veel horloge aanschaffen, zowel nieuw als tweedehands. Zelf ben ik meer fan van Zwitserse horloges, waar voor dit budget ook veel te kiezen valt. Wat alternatieven:

  1. Oris Aquis (zelf al twee jaar in bezit):
    Mijn persoonlijke favoriet want vrij groot, glimmend maar toch nog soort van netjes. Wel moet je even wachten op een tweedehandsje want ook Oris hoogt zijn prijzen jaarlijks op…

  1. Oris 65 duiker.

Wederom een Oris, aangezien twee jaar bezit een zekere compassie voor dit merk aanwakkert. Deze is geïnspireerd op een jaren '60 duiker, en daardoor bij voorbaat al redelijk tijdloos. Hoewel de adviesprijs aardig hoog ligt is hij nieuw onder de 1300 haalbaar en tweedehands binnen budget. Hij is er in verschillende kleuren en maten, dus foto is ter indicatie.

  1. Tissot Seastar Powermatic

Deze heb ik zelf nog niet vastgehouden, maar wat een specs voor de nieuwprijs van net geen 700eu. 80 uur gangreserve, 300m waterdicht en met 43mm nog net te doen. Deze is ook op een stalen band verkrijgbaar. Voordeel bij dit horloge is dat veel juweliers hem wel zouden hebben, waardoor je het aankoop-genot wat kan vergroten.

  1. Seiko’s
    Zelf heb ik een Seiko Sumo gehad, wat ik een fijn horloge vond. Als ik voor dit budget weer een Seiko moest kopen zal ik voor de Shogun gaan. Daarbij moet ik wel zeggen dat de Seiko duikers wat flair missen, maar dit is puur subjectief natuurlijk. Hierdoor valt de marinemaster ook af omdat die te duur is in mijn ogen (ook puur een gevoelskwestie).
4 likes

Dankjewel voor al jullie reacties!! Er zitten zeker een paar mooie tussen. Waarom ik eerst voor Seiko had gekozen, is dat het gewoon een prachtig merk is en het zijn prachtige horloges. Ik vind de verhalen ook erg mooi wat sommige horloges allemaal hebben meegemaakt. Wat ook is met Seiko is dat ze alles zelf maken, het uurwerk, het glas etc.

Maar om mijn zoekopdracht iets specifieker te maken:
-Het moet een beater zijn, die je gewoon elke dag kan dragen en niet bang hoeft te zijn dat er iets kapot gaat.
-Het liefst een automaat.
-Ik zou het erg leuk vinden als er een mooi verhaal achter zit.
-ik wil er wel mee kunnen zwemmen

Ik zag ook een reactie voorbij komen met een Longines legend diver, maar is dat een echte beater? Ik had hem zelf namelijk ook gezien en vroeg me af of je daar echt alles mee kan gaan doen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Rijmt niet persé met

Ook alle opties die ik heb aangedragen en de Longines, kunnen goed tegen een stootje. Wel blijft een quartz vele malen beter bestendig tegen vallen en andere schokken. Zwemmen is voor een duiker geen probleem. Zelf vraag ik me af in hoeverre je een 1000€ wil afraggen, al blijft een horloge een gebruiksvoorwerp.

Seiko is ook zeker een mooi merk, als er in dat rijtje echt jouw horloge zit dan zal ik daar gewoon voor gaan. De verhalen doen me bij geen enkel horloge iets, aangezien ik er nogal wantrouwig voor ben. Of Seiko echt alles zelf maakt, zal ik niet met zekerheid durven zeggen. Niet alle Seiko’s zijn volledig made in Japan, wat al een indicatie is.

1 like

Ik heb vorig weekend voor het eerst de Halios Seaforth van dichtbij gezien en in mijn handen gehad en was echt zéér positief verrast door de kwaliteit.
Serieus veel horloge voor het geld en is daarnaast ook iets meer allround dan de gemiddelde duiker. :+1:

2 likes