advies gevraagd

beste mede horloge liefhebbers,

sinds eind vorig jaar ben ik echt geïnteresseerd geraakt in horloges en heb in december 2017 mijn eerste serieuze horloge gekocht: een Casio edifice efr 505. een mooi rustig horloge waar ik ook op school mee aan kan komen. Afgelopen zomer heb ik verder gekeken naar een 2e horloge. Het is een Seiko Flightmaster geworden, heel blij mee!
Ondertussen heb ik een reparatiesetje (heel bescheiden) gekregen en wat catalogussen opgevraagd (om te verzamelen).
alleen ik wil nu eigenlijks iets vaan een dresswatch gaan aanschaffen. Wat ik erin wil hebben is een rustige duidelijk afleesbare dial(donkerblauw??) , ronde kast en eventueel een moonphase en het liefst een automaatje maar quartz mag ook.Hij mag alleen geen stalen band hebben en niet boven de €200 euro uitkomen (nieuw), het moet ook wel een beetje te financieren blijven voor een jong scholiertje haha.

alvast bedankt!

5 likes

Een mechanische maanfase is uitgesloten binnen dit budget.

Ik zou een Seiko 5 (op staal) aanraden. De band verkoop je dan, of houd je achter de hand voor eventuele doorverkoop, en je monteert er een fraaie leren band op. Dan ben je klaar voor <€150 en een 5je bestaat in oneindig veel configuraties terwijl ze oerdegelijk zijn. Er bestaat dus ongetwijfeld iets naar je smaak.

Een indruk, zeker niet limitatief!
https://www.monsterwatches.nl/product-categorie/seiko5-nl/

1 like

De Maen Moonphase. Erg mooi en rond de €200.

7 likes

Je zou eens kunnen zoeken naar Zeppelin. Die maken redelijk wat ‘dressy’ horloges rond jouw budget (misschien iets erboven bij een automaat). Mijn 7386 was één van mijn eerste horloges en nog steeds erg mooi.

Staat toevallig een Moonphase Zeppelin te koop op het forum:

2 likes

De eerder genoemde maen kan ik aanraden mits je hem met een leuke korting kan krijgen (heb hem zelf ook). Het vergt iets verder doorsparen, maar op sites uit de vs is soms de Glycine combat 6 classic moonphase wel te krijgen voor zo’n 380-400eu.

Voor een dress automaat tegen een mooie prijs en een beetje vintage uitstraling als bonus zit je met een Oriënt bambino snel goed. Kijk bijvoorbeeld bij seriouswatches.

1 like

Hoe kun je een leren band op een Seiko 5 maken? Die van mij heeft geen ‘standaard’ pinnetje tussen de lugs maar een soort uitsparing.

De meeste modellen hebben wel gewone kastpoten.

1 like

Doe. Geen. Goedkope. Moonphase.

Njet, nee, nein, non.

Dat slaat meestal als een lul op een drumstel omdat het goedkoop oogt en vaak ook geen daadwerkelijke maanfase is.

Om maar met de deur in huis te vallen, ik had het niet beter kunnen zeggen dan ome @Mafkees.

:point_up:

Dan heb je de verkeerde Seiko 5 gekocht. Altijd even opletten dat een horloge standaard lugs heeft.

Maar voor diegenen die een custom band nodig heeft is daar de bandenbaas van het forum, ome @Ko-Banden.

5 likes

Voor dat budget raad ik je het blauwe hoekje op het forum aan. Staan vaak hele mooie horloges op, voor een fractie van de nieuwprijs. Succes! En deel je nieuwe aanwinst op het forum.

1 like

Orient Bambino version 4. Heel betaalbare automaat, in veel kleuren verkrijgbaar, prachtige sunburst wijzerplaat.
Dit is de blauwe:

bambino

6 likes

Neehoor, ik vind hem goed zoals hij nu is. No need for a strapswap. Vroeg het me alleen af.

Nou, ja, er zijn maar weinig verkeerde Seiko 5jes, maar als bandenswappen je ding is moet je gewoon op blijven letten. Ook een standaard lug die een wijdte van 19mm heeft is niet fijn. :+1:

2 likes

Het budget is niet al te hoog en zoals eerder gezegd haal je het daar niet mee voor een écht moonphase horloge. :thinking:
Maar @Fate_Amenable_To_Change heeft met Seiko 5 een zeer goede tip gegeven en @Lempke ook met de Zeppelin uit het blauwe gedeelte.
Succes!:slightly_smiling_face::+1:

2 likes

@Mafkees. Ere wie ere toekomt. :slight_smile: Ik heb een zeer goede tip herhaald. :slight_smile:

3 likes

We zijn het wel plots vaak eens tegenwoordig :sunglasses:

2 likes

beer-2795719_88af5_hd

5 likes

Helemaal gelijk. Het was ome @Mafkees.:slightly_smiling_face: Ik had het verkeerd onthouden. Zal de leeftijd zijn…:grimacing::+1:

1 like

Deze bijvoorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/Glycine-Mens-3948-191-LBK9-Combat-Classic-Moonphase-Automatic-40mm-GL0116/113347468062?hash=item1a64091b1e:g:g5cAAOSwPCZbt4-W