Advies voor eerste duiker

Wat vindt je hiervan @John_Locke ?

4 likes

Deze keuze lijkt me een hele goede start

Hoe is de kwaliteit van de Steinhart in vergelijking met de Certina? De Glycine is ook wel iets om over te denken wat mij daar iets minder aan bevalt zijn de fel gebogen lugs en dat het glas plat is in plaats van gebogen. Ok Minder derivatief dan Steinhart maar zoals ik al heb aangehaald is die Vintage Red gebaseerd op een oude sub die allang uit productie is dan heb ik er niet echt een probleem mee. Naar mijn mening zijn ze allemaal afkijkwerk de één doet het schaamteloos de andere verbergt het door wat subtiele wijzigingen. Ik lig er persoonlijk niet wakker van.
Oh ja wil dit horloge hebben voor mijn verjaardag in april dus ik heb nog wel even tijd voor het wikken en wegen.

Een Squale 1521?

5 likes

moet daar nou elke x weer over begonnen worden…

ga iets nuttigs doen

De kwaliteit van Steinhart is voor de prijs prima. De brushed finish op de zijkant van de kast van de Certina vind ik super en zijn eigen smoel is ook mooi. Qua uurwerk hebben ze beide dezelfde basis. De Certina heeft 2824-2 en de Steinhart de 2824-2 elaboré.

Die verschillen vind je hier in dit topic

Ga dan vooral verschillende horloges passen. Persoonlijk vind ik dat het draagcomfort 1 van de belangrijkste aspecten is om een horloge wel of niet te kopen. Voor mij speelt de diameter een belangrijke rol. Verder is de lug-2-lug afstand erg belangrijk. Zo vind ik een horloge van 42mm met een korte lug-2-lug (bijvoorbeeld een Glycine combat Sub) veel comfortabeler dragen dan een 40mm horloge met lange lugs (bijvoorbeeld een Nomos Zürich). Ook de vorm van de lugs, recht of gebogen, bepaald in grote mate het draagcomfort.

Succes met je zoektocht. Ik ga nog even nadenken, wellicht kom ik nog met een interessante optie.

Ik vind het vrij nuttig om (startende) horlogeliefhebbers te informeren over het schaamteloze kopieergedrag van sommige “horlogefabrikanten”. Dat jij dat als “horlogeliefhebber” vervelend vind is jammer dan.

3 likes

Ik zou voor een SRP777 gaan dan, en er saffierglas in laten zetten, als dat een eis is. Wel ietsje groter, maar ook mooi klassiek.

1 like

Ik vind het inderdaad eeuwige gezeur. Het gaat erom of een aspirant horloge koper het horloge mooi vindt en bij zijn budget past.
Als het aan sommigen hier ligt, loopt iedereen met zo’n “originele” veel te dure Rolex om de pols.

Nee jou Calimero complex tegen Rolex is lekker origineel.

2 likes

ach, altijd nog beter dan grootheidswaanzin…

1 like

Ja daar heb ik dus niets aan, aan een discussie over hommages wel of niet dan gebruik ik de zoekfunctie wel. Persoonlijk heb ik niets tegen Rolex ik wil zelfs niet uitsluiten om er ooit één te hebben maar het is zeker niet mijn grail horloge. En het heeft ook niets te maken met kunnen of willen betalen er zijn gewoon andere prioriteiten in het leven.

Terug on topic,
de grootste kanshebbers zijn tot nu toe de Steinhart of een zgan Certina. Nog sugesties zijn altijd welkom.

5 likes

Geen suggestie, maar uit ervaring kan ik zeggen dat de Certina heel goed bevalt en eigenlijk na aanschaf de Tag Heuer aqauracer heeft verdrongen.
Daar heb je in ieder geval geen miskoop aan.

In mijn geval loopt hij zeer accuraat, 2 maanden geleden op tijd gezet, nu net gekeken en blijkt 10(!) seconden afwijking te hebben.

1 like

Welke maat Steinhart en welk type zoek je?
Ik heb een Ocean One met groene bezel in 39mm die ik overweeg te verkopen.

Ik zou graag de Vintage Red 42mm hebben, en als het de steinhart wordt denk ik wel dat ik een nieuwe koop sorry.

https://www.steinhartwatches.de/en/diver-watch/ocean-one-vintage-red-767.html

1 like

Hoef je je niet voor te verontschuldigen :slight_smile:
Goeie keus, mooi horloge ook. Ik heb ook de OVM 39mm en bevalt zeer goed. Beiden trouwens dus ik kan het van harte aanbevelen net als de Certina.

Succes nog met keuze en zoektocht!

Hoe draait de bezel van zo’n Steinhart? Van wat ik heb gelezen lopen daar de meningen ook wat uit elkaar.

Ik kan hem alleen vergelijken met de Certina, het zijn de enige 2 duikers ooit in mijn bezit geweest. Had juli afgelopen jaar voor het eerst een duiker.

De certina draait stevig en op 60 posities, draaien ging na verloop iets soepeler en zonder speling. Het geluid vond ik minder plezant dan de Steinhart.
De Steinhart draait iets lichter en met mooier geluid op 120 posities. Echter heb ik bij beiden wel ietwat speling erop zitten. Stoort mij niet en de bezel is verder goed uitgelijnd en makkelijk en prettig in gebruik. Als je hem goed zet blijft het gewoon goed staan. De speling merk je alleen als je eraan gaat voelen. Stoort het je moet je het niet doen. Er zijn duurdere horloges die het niet veel beter doen naar het schijnt. Echter voor mij is het geen probleem.

Iemand ervaringen met Ancon? Deze vindt ik ook wel mooi https://www.seriouswatches.eu/collections/ancon/products/ancon-sea-shadow-ii-sea206 Maar misschien wat duur voor een Miyota in vergelijking met de Steinhart waar een ETA in zit.
Meningen graag :slight_smile:

J,