Info over ETA uurwerken | Elaboré, Top Grade etc

Ik vroeg mij af wat de 2824-2 elaboré nu precies is. Ik kwam hier terecht en dat geeft wat meer inzicht.

Op zich leuke informatie en geeft wel iets meer inzicht. Al geeft het nog niet aan wat de verschillen nu precies inhouden. Het 2824-2 uurwerk is er dus in 4 smaken.
Ik begrijp er wel uit dat de elaboré dus wat preciezer zou moeten zijn dan standaard en onder de top grade en chrono staat.

Wat ik me afvraag met diverse 2824-2 in bezit die het bij mij gewoon lekker doen en goed tijd houden. Ik houd het niet heel erg bij maar heb nooit grotere afwijkingen van hooguit enkele tientallen seconden per 2 tot 3 weken. Meestal zo een seconde of 20 max. Daarbij heb ik geen horlogewinder en zet ik ze toch weer op tijd wanneer er eentje om de pols mag.
Voor mij dus niet zo een probleem maar hoeveel preciezer zou een elaboré zijn t.o.v. een “gewone”? Er zou ook nog wat verschil zitten in materialen als ik het goed begrijp en zou dat dan de betrouwbaarheid ten goede komen? Minder service of zoiets? Langere levensduur? Ik ben gewoon benieuwd en hoor het graag van iemand die het kan weten, alvast bedankt.

9 likes

Hag graag geantwoord, maar ik kan het niet weten.:confused:

1 like

Elabore betekent gewoon dat de koper van het kalibertje zijn fantasie er op loslaat en het evt. versiert, of bruggen aanpast e.d. gewoon een bewerking van het origineel dus

3 likes

Aha, dus dat heeft niks te maken met de nauwkeurigheid.
Steinhart heeft dus deze elaborë uurwerken maar dat zit achter een dichte deksel…
En is er dan wel verschil in de nauwkeurigheid tussen top-grade en elaborë/standaard uurwerken?
Of is de chrono de enige die een hogere nauwkeurigheid heeft?

2 likes

soms toch wel hoor, dat ze het origineel anders af stellen bv dat kan, maar meestal is het gewoon versieren en aanpassen, eigen merknaam aanbrengen ed.

3 likes

3 likes

Tech spec’s
https://secure.eta.ch/CSP/DefaultDesktop.aspx?tabindex=1&tabid=28&Caliber=2824-2

2 likes

:joy:
Ik lijk nu wel zo een journalist die vraagt om het vragen…
Dat stukje heb ik dus met poep in mijn ogen gelezen

2 likes

Uh nee, niet in ETA termen. Elaboré is een kwaliteitsniveau:

Standard: nickel plated with Etachoc shock protection. Nickel balance, Nivarox-2 spring, Nivaflex NO. No decorations. [2, ±12, ±30, 20]

Elaboré: Etachoc or Incabloc shock protection, nickel balance, Nivarox-2 spring, Nivaflex NO. Some decorations.[3, ±7, ±20, 15]

Top: Incabloc shock protection, Glycodor balance, Anachron spring, Nivaflex NM, Red Jewels. Some decorations. [5, ±4, ±15, 10]

Chronometre - Top: Incabloc shock protection, Glycodor balance, Anachron spring, Nivaflex NM, Red Jewels. Some decorations. [COSC]

Die “some decorations” worden beschreven in de “Définitions des décors tradionels” van ETA. Keuze uit o.a. Perlée, Côtes de Genève, blauwe schroeven (met en zonder witte gleuf) en nog veel mee. Zo levert ETA ze uit.

10 likes

Kijk dit is nog eens goede informatie. Ik wist dat er wat verschillen inzaten mbt de waarden in afwijking met qua materiaal en decoratie niet. Leuk te leren waar je eventueel extra voor betaald…

Heb je deze gradaties ook bij de VJ uitvoeren 7750/51/53?

2 likes

Hoe het precies met de 2824 is weet ik niet maar Sellita ( producent van ETA uurwerken ) geeft voor zijn eigen uurwerken de volgende verschillen aan :

Verder zijn de “betere” versies op meer posities afgeregeld, en zouden dus daarmee een hogere nauwkeurigheid over een langere periode moeten hebben.

4 likes

Handige info voor mij als ETA liefhebber :wink:

1 like

Zelfde gradaties, m.u.v. dat er geen Standard bestaat. Ik heb er 2 redelijk volledige PDF’s van ETA over. Technische beschrijvingen & de verschillende afwerkingen. P.M. me maar met je email maar als je ze wilt :wink:

2 likes

Dank voor alle bijdragen!

2 likes

ah thanks zat ik dus op het verkeerde been! weer bijgeleerd! :slight_smile:

1 like

Heb inmiddels begrepen dat je PDF’s ook hier kunt opladen, dus eens kijken of dat gaat :wink::

https://fs07n1.sendspace.com/dl/aebad192f016ad68ccfc59f66104d27a/59b01df54bdebfc5/wcurmc/CT_7750_ESI_465853_14.pdf

775x_decors_eta.pdf (1.2 MB)
WT_2008_03_156.pdf (1.2 MB)

4 likes

Ja dat gaat :thumbsup:l
Bedankt voor je bijdrage, ik zal de titel ook even wat aanpassen zodat het makkelijker is te vinden. Dit topic heeft mij iig een hoop bijgeleerd.

Ik steek hier ook nog wat van op - prima info! :+1:

2 likes

Wat is het verschil in het uurwerk nu tussen elabore en top grade? Want top grade heeft minder afwijking.

De afwijking en hoe deze afgesteld wordt!? Dus in hoeveel posities