Alwéér rommelmarktvondsten

Hierbij twee vondsten.

  • Ancre Goupilles (goupilles betekent pinnen, dus het zal een penanker zijn), verchroomde vierkante kast 28x28 mm met zwarte wijzerplaat, witte uren en minutenwijzers, geen secondewijzer en blokjesmarkers met grote lichtgekleurde cijfers 12, 3, 6 en 9, lekker duidelijk. Horloge lijkt prima te lopen en ziet er niet slecht uit nadat ik een en ander er af gekrabt heb. t’Plexiglaasje is helaas wat verweerd, ook aan de randen. Ik vind het wel een leuk ding, wilde al een tijdje een vierkant horloge. Over het uurwerk kan ik helaas niets zeggen of laten zien want zoals je ziet is de kast een doosje met klikdeksel en ik krijg’t niet open.

Vraag 1- Ik kan hem niet dateren. Heeft iemand een idee uit welke tijd deze Ancre komt, 60er jaren of ouder?
Vraag 2- Klopt het dat dit soort gebogen vierkante plexiglaasjes niet of nauwelijks te krijgen zijn dus dat deze maar gepolijst moet?

De tweede is een merk wat ik niet kende, Plymouth, komt sporadisch voorbij op HF. Er staat ‘Swiss’ onderaan in de rand maar niet ‘Swiss made’. Verder waterproof (ga ik niet uitproberen), incabloc en antimagnetic. Kast Ø 33mm is verchroomd en het glaasje is van glas, heb ik nog niet eerder gezien bij mijn vintage horloges. Aparte seconde-dial. Nadere inspectie leert dat m.i. de zwarte rand opnieuw gezwart is, heel netjes en bijna onzichtbaar, ware het niet dat ze nogal ruim om de cijfers heengegaan zijn zodat de cijfers hier en daar een waasje krijgen. Ook dit horloge loopt prima en redelijk op tijd tot nog toe.

Vraag 1 - denken jullie ook dat de zwarte rand opnieuw gezwart is? En waarom zou men dat doen met zo’n relatief onbekend en niet-kostbaar horloge?
Vraag 2- horen die goudkleurige, zwaardvormige wijzers er wel bij, en nog wel zo netjes gelumed?
Vraag 3 - Datering rond 50er/60er jaren?

Tenslotte. Omdat ik op rommelmarkten al vaak een kapotte of slecht lopende penanker heb gekocht die lastig te repareren was, pas ik tegenwoordig de volgende list toe. Als ik een horloge zie wat leuk lijkt wind ik het voorzichtig op, zet het gelijk en leg het weer terug waar het lag, een beetje verdekt als het kan. Als ik dan klaar ben op de markt ga ik kijken of het klokje nog (gelijk) loopt. Dan hoef ik niet alleen af te gaan op het woord van de verkoper.

8 likes

mogelijk is er niks gezwart maar slechts wat oude aanslag weggepoetst

1 like

Vierkante glazen en zeker gebogen is inderdaad lastig. Mijn vierkante glas is na behoorlijk zoeken van de horlogemaker gevonden, dus m.i. voorzichtig polijsten.
Met een horlogemes zal de ancre goed te openen zijn, anders een bot gemaakt schilmesje.
De Plymouth heb ik ook een van meen ik, zal eens zoeken, lijkt me geserviced en best wel aardig. Ik gok jaren 50.
Mooie vondsten.

1 like

Die Plymouth vind ik een gaaf klokje. :thumbsup:
Volgens mij is dat waasje om de cijfers veroorzaakt door het radioactieve Radium.

1 like

Die Plymouth is gaaf.
Mooi leren bandje er aan en dragen :wink:

1 like

Goede avond Leuke vondst :thumbsup: . Ik doe meestal hetzelfde, klokje opwinden, en een kwartiertje later teruggaan, kijken op het nog werkt :slight_smile: maar heb er zo ook al wel eens gemist die ondertussen verkocht waren :grin: maar dat hoort bij het rommelmarkten doen . groetjes

1 like

Ik doe dat ook wel eens op de rikketik beurs

1 like

Vormglas is nog best te krijgen hoor, ik heb er zelf nog een hele berg, en in het ergste geval moet je het op maat schuren. Met wat Brasso, Peek of desnoods tandpasta en een zachte doek polijst je er in een half uurtje overigens ook alle krassen (mits niet te diep) weer uit. Als het glas gebroken is dan kun je het beter vervangen.

Zoals @diashock al aangaf, de ring heeft wat verkleuring gekregen door het opgelegde radium. De wijzers op de Plymouth zijn waarschijnlijk vervangen. De originele waren waarschijnlijk staalkleurig.

1 like

die Plymouth is cool!!

Dat dacht ik ook al te zien aan de secondewijzer.
En de zwarte ring is dus niet opnieuw gezwart maar plaatselijk wat uitgeslagen door het radium van de wijzers. Leuk om te weten.
Heb jij nog een idee uit welke tijd de Ancre is?

Moeilijk te zeggen, gevoelsmatig zeg ik jaren zeventig.

Bedankt, prima, ik dacht en hoopte zelf wat ouder.

Leuk horloge die Plymouth, merk kom ik regelmatig tegen en het horloge zal eind jaren 50 zijn denk ik. Hij is in goede staat, omdat deze kasten verchroomd zijn kom je ze meestal tegen met grove slijtage aan dit chrome.

De anker is 70’s of 80’s.

Bedankt voor jullie reacties, heb ik wat aan.
Marjolijn