Amphibian dresswatch

Al weer een aantal jaren geleden presenteerde @andre67 in dit draadje zijn net gearriveerde vintage Vostok.
Een Amphibian met een tonneau-kast en een soort Maltezer kruis op de wijzerplaat.
Dat Maltezer kruis kom je wereldwijd tegen, van een euromunt tot aan het wapen van Warffum.

Die kastvorm staat mij wel aan, maar iets weerhield me er maar steeds van om serieus ook zo’n horloge te kopen.
Toch keek ik wel met regelmaat zo in het rond en zag dit model dan, afhankelijk voor welke markt ooit bedoeld, langskomen in kleine varianten:

Toch nooit exact zo eentje gekocht, maar onlangs wel een andere, namelijk deze, hier nog op de pols van de vorige eigenaar.:

Gekocht van een Canadees, zo omzeilde ik Oekraïne, Moldavië en mijn latent aanwezige aversie tegen de Russen.
Deze is trouwens niet Russisch maar nog uit het Sovjettijdperk. Handopwinder kaliber 2209 en een bandaanzet van 18mm.
Amper had ik het ding besteld en betaald, zie ik op het forum dit draadje langskomen: bleek dat @andre67 juist zo’n zelfde had gekocht.

Deze tonneau-Amphibians worden nog steeds gemaakt, ver weg in Tatarstan, in Chistopol aan de rivier de Kama, een rivier in Europees Rusland en de langste zijrivier van de Wolga.
De rivier ontspringt in het centrale deel van de Boven-Kama Hoogte bij het dorp Koeligi, in het noordoosten van Oedmoertië.

Van de stad zelf vind ik geen plaatjes waardoor ik die als een stedentripbestemming zou betitelen, behalve dan wellicht de aardig uitziende blondine die hier Vostoks in elkaar schroeft (foto van http://www.ogoniok.com).

Wat blijkt: die Vostoks kosten nieuw soms nog minder dan de vintage-exemplaren, zijn blijkens diverse fora robuust, best betrouwbaar en ook nog modbaar.
(Over Vostok, het merk, de Amphibian, de techniek en de historie is met groot gemak veel informatie op het Internet te vinden).

Het model aan het begin van dit topic blijkt in een moderne vorm nieuw te koop te zijn, nu met een kaliber 2514 automaat en een 22 mm bandaanzet.
Een bonk staal voor een paar dollar: deze kost 58 dollar plus een kwart daarvan aan postzegels.

Nou, zo eentje heb ik dus ook aangeschaft, mijn eerste nieuwe horloge sinds tijden. Even mijn aversie tegen Russen opzij geschoven.
Valt ‘ie tegen of gaat ‘ie gauw stuk, dan is er wat investering betreft in ieder geval geen man over boord.

Vandeweek gearriveerd, twee weken onderweg geweest.
Mocht iemand nu roepen “Goh dat Rusland nog functioneert!!”: ja dus.

Tja……een fors stuk staal maar met een werkelijk vreselijke blikken rammelband.

Hier de oude en de nieuwe Amphibian samen, Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar de oude.

Achtereenvolgens op blik, op haaienmesh en op leer. Voorlopig dus op leer.


Na een paar dagen merkte ik dat ik die bezel ook maar niets vind. En die originele andere van Vostok zelf ook niet.
Murphy dan, met een Seiko-insert? Denk dat dàt het ook niet gaat worden.
Maar een gladde rvs-bezel is wel wat, vind ik, al is deze eigenlijk te klein. Daar komt dan nog wel een andere voor.

Resultaat is dat deze russische duiker nu een forse dresswatch is geworden, een dikke dresski dus.

Eigenlijk vind ik de vintage toch het leukst, denk dus dat een vintage tonneau met Maltezer kruis er toch nog wel eens zal gaan komen.

Toegift:
Voor de liefhebbers is hier nog een aardig filmpje over de fabricage en de fabuleuze kwaliteit van Vostoks.

13 likes

Mooi verhaal! Ik ben zelf ook van Vostoks gecharmeerd, vooral de Amphibia (heb er nu 2, met een derde onderweg). Ik ben het wel met je eens wat de stalen band betreft, al kan het erger (lookin’ at you here, Raketa :smile:)

1 like

Goed verhaal!

Helemaal eens wat betreft blikken band en de originele bezel.

Ik heb er zelf een paar met rubber (OM en BC) en Borisbezel; perfecte toolwatches!

Hier mijn moderne tonneau Vostok:

1 like

Veel draagplezier gewenst. Voor mij een van de mooiere wijzerplaten, maar ik kan erg slecht wennen aan de gladde afwerking van deze 090 kasten. Op de een of andere manier stoort het me niet bij de 710, maar wel bij de 090.

Misschien een leuk mod project om er een matte finish aan te geven net als die van @Skyjack ? :smiley:

Leuk verhaal weer.
Helaas een Rus kan mij nog steeds niet bekoren, zal er dus ook niet komen denk ik.

als de kast massief RVS is… dan is dat nog makkelijk te doen ook… al heb je daar wel een draaibank voor nodig… met een conussupport… kast in de draaibank… en dan een schuurmachine of iets anders met een schuurschijf op het conussuport… en slijpen maar… :)… een echte “crack” doet het uit de hand… maar met een Conussupport wordt het wel strakker… :smile:

Ik heb zelf inmiddels 3 russen in de Collectie… 2 Vostoks en een Raketa… betrouwbare Daily Beaters… de Komandirskie vergezelt me vaak in de instrumentmakerij… als ik weer stukken Titanium sta te mishandelen… Natobandje ééns in de week wisselen… en in de was… :smile:

Amphibia’s zijn verbluffende klokjes!

Nauwkeurig ook, ik meet + 10sec in 6 dagen.

Dacht eerst dat het speelgoed was maar eh…tough cookies! :+1:

En ja…

copy, paste and don’t scroll :stuck_out_tongue_winking_eye:

Grt.

Bedankt voor het filmpje, erg interessant.
Ik klikte even door op youtube en kwam dit interview tegen met Miss Raketa.
Wat een beauty.
Gesprek stelde niet veel voor maar leuk om naar te kijken.

groetjes Lenno

1 like

Mooi verhaal weer , leuke aanwinst . :thumbsup:

Dit model is gewoon in twee uitvoeringen te koop: mat en glim.
Omdat mijn vintage tonneau mat is, werd deze glim.
En dat is dus een grote bonk glim, zeker met een RVS bezel-zonder-streepjes-en-cijfers.

Leuk en lekker leesbaar verhaal, zo 's ochtends “vroeg”

Of ik ze nou mooi moet vinden of niet, dat weet ik nog niet.

Maar toch, 31 jewels in een , zo te zien vrij simpel, uurwerk is wel oké.

Lenno’s filmpje is ook erg informatief.

(tu) dus. :smile:

Elf.

Gefeliciteerd, dat is een mooie aanwinst! Ik draag de meeste van deze Vostok 1190`s meestal op een nato.

Eigenlijk vind ik ook de oude modellen 1190 het leukst!
Ik heb eigenlijk maar twee nieuwe Vostok`s met een tonnau case. De zogenaamde Limited Editions: 1967. En dat zijn inderdaad behoorlijk stukken staal!

.

Veel plezier met je Vostok`s