Chrono's met minuten register.

Naast de liefde voor een behoorlijke diversiteit aan horloges, merk ik, dat ik met name twee soorten horloges steeds meer begin te waarderen.
Een daarvan de chronograaf complicatie, maar dan met name met een bi-compax (twee subdials) indeling.

Vandaar dit topic om een mooi overzicht te krijgen van alle mooie modellen die er zijn.

Enkele regels:
1. Dus enkel bi-compax chronografen.
2. Mag je eigen horloge zijn, maar hoeft niet.
3. Mooie foto van horloge met het liefst foto van het uurwerk.
4. Referentie van het horloge.
5. Een link met bijbehorende review/leesvoer is optioneel.
6. Verder geen overbodig berichten/comentaar, dus enkel foto’s en een referentie. Voor de rest hebben we ‘likes’ en ‘vlaggen’. :grin:

Zou leuk zijn als we hier een mooie verzameling van bi-compax horloges kunnen krijgen. Benieuwd of het gaat lukken en anders wordt het maar eens tijd om moderator rechten te krijgen. :wink:

13 likes

Om af te trappen, wellicht gelijk Ă©Ă©n van de mooiste de Longines 13ZN en zijn opvolger de 30CH.

Los van het schitterende uurwerk, door velen gezien als Ă©Ă©n van de beste uurwerken met deze complicaties, daarnaast ook vaak schitterend uitgevoerd.

Link naar leuk artikel van Hodinkee:

Als laatste een mooi exemplaar met een 30CH en een foto van het schitterende uurwerkje:

Meer over dit horloge van Steve via de link:
http://watchpics.com/watches/others13/Mediums/mlongines30ch.html

Op naar de volgende. :slight_smile:

23 likes

Nog eentje,


Een Minerva Heritage (Ref A 175-A8B) ter ere uitgebracht van 90 jaar chronografen door Minerva tijdens de ‘Frey’ periode (wat mij betreft nog steeds de mooiste periode). Dit horloge werd voorzien van een Venus 175, eigenlijk opmerkelijk. Mede omdat Minerva toch wel bekend staat om zijn schitterende eigen manufactuur chronografen. Echter als je weet dat het uurwerk destijds is ontworpen door Andre Frey en geproduceerd van 1940 tot 1964, dan is het ergens weer logisch.

Ze wilden er 300 van produceren, maar er zijn er maar 97 geproduceerd. Uiteindelijk d.m.v. een ‘vragen uurtje’ dit bevestigd gekregen van Demetrio Cabiddu. De uurwerken waren op. Iets wat eerder is gebeurt bij Minerva bij een andere speciaal horloge.

Hier een link van een mede-liefhebber die er een pagina aan heeft gewijd met meerdere details.
http://www.vfcapital.com/Minerva/heritage.htm

ps. Het caliber is tegenwoordig terug te vinden als (‘slecht’) kopie bij Seagull als ST19.

23 likes

Uit de eigen verzameling, Seiko Bullhead 6138-0040. De speed-timer variant

Seiko “john player special” 6138-8030.

Beide met 6138 uurwerk (plaatje van het web)

8 likes

Laatste voor vandaag, komen nog heel veel mooie aan. Wellicht dat er meer mensen een bijdragen kunnen/willen geven. :+1:t2:

Als laatste voor vandaag een mooie Tissot 15TL. Eentje die onlangs nog voorbij kwam op het forum. Helaas zijn ook deze modellen al ‘ontdekt’ en worden er torenhoge prijzen voor gevraagd. Gelukkig kun je ze nog weleens tegen komen voor meer schappelijkere prijzen.
Vaak hebben deze modellen een mooie draagbare diameter van 36mm - 38mm.

Als basis hebben deze horloges een Tissot/Lemania Cal 15TL (Omega 33.3), kortom die zal nog wel een keer langskomen. :wink:


En het uurwerkje zelf.

Kon niet direct een mooie link vinden, maar meer flarden van info. Hier iig wat algemene informatie over het uurwerkje:

Caliber 15TL is a twin-brother of legendary Omega Cal.33.3, one of the best chronograph movement back in that time. Even their indexes tell us about common roots - it is the size 15 lignes = 33.3 mm. Being a successor of another legendary Cal.28.9 it was designed to fit bigger balance wheel for better precision. Technologies and architecture of the caliber were used then to develop Cal.27CHRO and then subsequently famous cal.321.

16 likes

Breitling 817 met valjoux 236, op bestelling geproduceerd voor het Italiaanse leger.

Het verhaal gaat dat deze gebruikt werden door de landmacht helicopterpiloten, echter recent ben ik er op gewezen dat ze met name gebruikt zouden worden door de artillerie afdeling op de plaatsbepaling te meten.
Hoe dan ook, in elk geval uitsluitend voor defensie geproduceerd en verkocht. Alle hebben een E.I. Nummer op de caseback wat staat voor esercito italiano. Er zijn maar nummers bekend tot in de 600. Echter tot nu toe zijn maar ca 70 stuks gevonden of aangeboden, inclusief de 40 stuks die enkele jaren geleden nog middels een defensieveiling zijn verkocht.

20 likes

10 likes

Mag ik deze droom voorstellen?

Ik heb Ă©Ă©n van mijn nieren op Marktplaats gezet om het exemplaar dat in de blauwe kolom te koop staat te financieren. Loopt niet echt storm


10 likes

Wauw die is echt heel gaaf!!!

1 like

Dan voeg ik maar even het kleine zusje van de 33.3 / 15TL toe, de Tissot 28.9. Voorzien van het Lemania 13ch uurwerk dat door Tissot (en ook door Omega) dus 28.9 werd genoemd.

Dit kaliber was het eerste door Lemania speciaal voor polshorloges ontwikkelde kaliber en werd geïntroduceerd in 1932. De verkleinstap vanaf de 18’’’ en 19’’’ zakhorlogekalibers was misschien toch iets te groot want de betrouwbaarheid van dit uurwerk liet volgens sommige bronnen wat te wensen over. Al in 1933 werd het grotere en betrouwbaardere 33.3 kaliber geïntroduceerd en werd de 28.9 langzaam uitgefaseerd, hoewel hij nog in kleine aantallen tot 1943 geproduceerd werd.

Het lijkt er een beetje op dat Tissot dit uurwerk pas later naast de 33.3 is gaan gebruiken. De eerste
versies van de Lemania 13ch waren goudkleurig en single pusher uurwerken. Deze versie kom ik bij
Tissot echter niet tegen. De oudste Tissot met dit uurwerk die ik heb gevonden dateert (op basis van
het kastnummer) uit 1938, en heeft al een nikkelkleurige versie met twee pushers.

Door de vrij kleine diameter van rond de 32 mm zijn deze horloges wat minder gewild en daardoor ondanks dat ze zeldzamer zijn meestal wat gunstiger geprijsd dan de 33.3 / 15TL’s.

Er bestaat ook een waterdichte versie van, de ref. 6156:

WP_20171117_084_zpsf9udxnnj

13 likes

En gelijk maar even verder met de opvolgers, de Tissot’s met het Lemania ch27 uurwerk, die door Tissot C27-4(1) werden genoemd.
Dit uurwerk werd in 1941 door Lemania geĂŻntroduceerd. Hoewel de 15TL/CHT nog lang naast de CH27 geproduceerd is lijkt het erop dat Tissot vrij snel is overgegaan op de CH27 en ze niet lang naast elkaar gebruikt heeft. Dit is de versie met incabloc, vandaar C27-41; de versie zonder incabloc is de C27-4.

Tissot heeft een aantal modellen met dit uurwerk gemaakt, onder andere de ref. 6212:

En zijn waterdichte tegenhanger, de 6220:

14 likes

Een Ancre chrono uit de jaren 70 met Valjoux 7733:
image

6 likes

Heuer 11630 met Heuer cal. 12

13 likes

Thanks! :beers::+1:

2 uit de collectie


Ball Storm Chaser Pro

En mijn Montblanc Nicolas Rieussec GMT:

12 likes

Nog maar even verder spammen met Tissot’s :stuck_out_tongue_winking_eye:: Ergens halverwege de jaren vijftig werd de Lemania 1200 serie als doorontwikkeling van de CH27 geïntroduceerd, waarbij de kolomwiel schakeling is vervangen door
een nokschakeling. Tissot gebruikte van deze serie de 1277 als Tissot cal. 870:

Deze zat onder andere in de volgende modellen:

Ref. 6240, 18k gouden kast:

Ref. 810:

En eentje uit mijn eigen collectie, de Stadium (ref. 40002)

Van de Stadium bestaat ook nog een 18k versie, ref. 40003

13 likes

Voor deze fondsen aan het werven


10 likes

Habring Doppel-Felix.
Deze kwam ik tegen op het net. Het uurwerk vind ik wat minder (om te zien), maar verder wel een mooi horloge.



http://habring2.com/index.php/en/collection/doppel-felix#

7 likes

Leuk om te zien dat er mooie bijdragen bij zijn gekomen met toelichting en al! :+1:t2:

Vandaag een Patek 530. Een heuse ontwikkeling in het land der chronografen en zeker van Patek. Dit model is destijds uitgevoerd in meerdere versies, maar viel met name op door zijn maat 36,5mm - 37mm. Dit in tegenstelling tot zijn voorgangers met een diameter van ~33mm.

Helaas ook bij dit horloge is het voor weinig mensen weggelegd. In 2011 bracht een mooi exemplaar nog een 603k Zwitserse Franc op! Dat zal nu ongetwijfeld tegen een miljoen aan zitten. Daarmee wordt het horloge niet minder mooi, dus nog volop iets om van te genieten.

Hier een schitterend stalen exemplaar met leuke link van Hodinkee:

Een geel gouden variant, waar gelijk goed te zien is waar de inspiratie voor de moderne modellen (5170-serie) vandaan komt.

Hieronder wat mij betreft de mooiste versie van staal:

Het uurwerkje de 13-130 is een hele mooie. Voor enkele gelukkigen zijn er later nog 16 terug gevonden in een lade. Waar halen al die merken toch die lades vandaan,
 om de zoveel tijd trekt er iemand wel weer een lade open of het nu bij Minerva is of Patek.

Enfin, ze zijn er flink mee aan de slag gegaan en voila de 3670A was geboren en wat voor Ă©Ă©n. Prachtig horloge en ook die zou ik ‘vandaag’ wel willen dragen. Is trouwens mijn favoriete topic van het forum.

Als laatste nog even een link naar dit laatste model met een mooi stukje over het uurwerkje:
https://blog.perpetuelle.com/watches/patek-philippe-ref-3670a-column-wheel-chronograph/

13 likes

Nog eentje voor vandaag een mooie en iets ‘betaalbaarder’ Lemania 105 die te vinden is in diverse uitvoeringen qua wijzerplaat en kastgrootte.
Deze versie meet 38mm en kom je helaas steeds minder vaak tegen. Hier op het forum zijn er iig enkele aanwezig en allemaal net zo mooi.

Het uurwerkje een Lemania 1275 dat de voorloper is van de Omega 860.

Lemania, Omega en Tissot zijn natuurlijk altijd al nauw verbonden geweest met elkaar.
In de jaren 30 ging het toch allemaal even iets minder. Daarop besloten Omega en Tissot samen te gaan werken onder de noemer SSIH (SociĂ©tĂ© Suisse pour l’Industrie HorlogĂšre). Deze succesvolle samenwerking was niet onopgemerkt en na een kleine 2 jaar voegde Lemania zich toe bij deze twee.
De, althans zo ervaar ik het, echte doorbraak kwam met de Lemania CH27. Een fantastisch uurwerkje waar de, uit die tijd, grote drie (Patek, Vacheron en Audemars) wel iets mee konden bewerkstelligen.
Ook als je bijvoorbeeld kijkt naar de Omega 321 zie je duidelijk waar deze vandaan komt.

Kortom een schitterende samenwerking die heel wat moois heeft gebracht.

10 likes