Chrono's met minuten register.

De IWC Portuguese zo voor de hand liggend…
Maar nu even niet de normale versie maar de rattrapante.

Het caliber 3712 is gebaseerd op een valjoux 7750/60 en een splitsecond opbouw unit van Richard Habring.


6 likes

Mijn bescheiden bijdrage maar mag toch niet ontbreken tussen al dit moois.

EMG DL63

En een VRATISLAVIA

Groetjes

7 likes

Vandaag een mooie Junghans cal.88 en tevens voorlopig laatste bijdrage.

Mooi manufactuur uurwerkje van Junghans de cal. 88. Een tijdje terug hebben ze zoals elke ‘serieus merk’ een re-make op de markt gebracht. Helaas niet met het mooie uurwerkje erin.

Ook deze horloges worden steeds meer ‘gewaardeerd’ mede ook terug te vinden in de prijzen. Zou hiervan zelf nog een keer een stalen versie willen. Enkel nog niet helemaal erover uit welke versie dit dan zou moeten zijn. Neig nog steeds naar de ‘civiele’ modellen.

Het uurwerkje is ontworpen in '46 en uiteindelijk geproduceerd door een contract dat Junghans had ‘gewonnen’ met de vernieuwde Bundeswehr. Productie liep van 1950 tot 1960. Hieronder een voorbeeld van een dergelijk militair horloge met enkele typische kenmerken:

Junghans heeft meerdere uurwerken gemaakt en deze chronograaf is toch wel het bijzonderst. Met name degelijk Duits gebouwd. In deze tijd waren deze uurwerken al van hetzelfde niveau van hun Zwitserse collega’s.

6 likes

In zo’n mooi topic mag de Tissot Janeiro niet ontbreken. Een onorthodoxe kijk op de bi-compax chronograaf

13 likes

… ik heb deze. Weliswaar Quartz, maar een fijn horloge met tevens keuze tussen dualtime of alarm. ( bestaat ook mechanisch +/- € 1000,-)

2 likes

Fraai, maar geen bi-compax…

1 like

Ik heb kennelijk niet het juiste beeld bij wat een bi-compax inhoudt.

Ee is bij dee Zeppelin een 30minutenregister

Junkers Chronograph “European Edition” Nr. 1039 met het Poljot Kaliber 3133 en saffier.
Ook wel eens “the final edition” genoemd las ik eens.

2 likes

Girard-Perregaux 1966 chronograaf / Ref: 49539-53-451-0

8 likes

Tissot Heritage 2009 limited edition (3333 stuks) geïnspireerd op de cal. 33.3 / 15TL:

Binnenin een twee register variant van de 7753:

Er was ook een 18K rose gouden versie van (gelimiteerd tot 333 stuks), waarvan een deel met een andere wijzerplaat werd geleverd:

51gUrTGKaoL

8 likes

2 likes

Allemaal schitterende horloges!
En dan kom ik. Met het meest afgeleefde horloge uit mijn collectie. Maar goed, er is al genoeg geschreven over kinderen die mooie horloges niet echt waard blijken te zijn.
Dit topic doet mij er wel aan helpen herinneren dat ik die van mij nog steeds in oude glorie wil laten herstellen.
Heb al een adres in Engeland maar nog niet de kans gehad om mij in de verzending te verdiepen.

Het gaat om een Seiko 6138-0030, oftewel de Kakume, wat ‘vierkante ogen’ betekent.
Het is een jaren 70 vintage Seiko automaat met een diameter van 43 mm. Vrij groot in die tijd.

Voor de foto van de binnenkant heb ik de rotor verwijderd. (had ik vrijwel direct daarna redelijk veel spijt van, moest natuurlijk weer de grond afspeuren, gewapend met een hoofdlamp, om het schroefje weer te vinden)

1 like

Ik doe mee met drie van m’n eigen horloges.

De eerste is een Numa Jeannin met een Valjoux 7758. Dat is een wat vreemde variant op de 7750, in een ongewone bicompax lay-out met maanfase.

Dan nog een tweede Numa Jeannin in een hunter case met het Valjoux 7734 uurwerk.

En het binnenwerk

Als laatste een Junkers met Poljot 3133. Dat is een voortzetting van het vorige Valjoux 7734 uurwerk, maar met een hoger tikgetal (21.600 voor de P3133 vs 18.000 voor het V7734)

Hier het binnenwerk

En hier de V7734 en P3133 naast elkaar. Als je goed kijkt zie je dat de V7734 een grotere balans heeft dan de P3133, dit i.v.m. het lagere tikgetal.

6 likes

Even dit topic omhoog.

Bi compax only. Breitling 817 CP1 vs Zenith Cronometro tipo CP2 heritage.

5 likes