Citizen 0100, wat vinden jullie er van?

Volgens mij heeft mijn Signature dat ook…nog steeds eens uitzoeken :grin:

6 likes

Jij moet je beter in andere merken verdiepen voor je zo iets kunt zeggen. Sorry maar wat een flauwekul.

Sommige posts kun je het beste laten voor wat ze zijn.

1 like

NIet alleen Citizen doet dat, maar ook Casio maakt er werk van om echt goed strak de tikken van de secondenwijzer te laten uitlijnen en de optie te geven om als gebruiker de uitlijning als dat nodig is nog eens goed strak af te stellen van de rest van de wijzers.

Ik vraag me af wat Seiko hier als antwoord op gaat geven, her-introductie van de twin quartz missschien?

Bij Casio denk ik niet dat ze snel zullen afstappen van multiband6, bluetooth en gps in de hogere prijsklassen omdat ze er hun best voor doen om de gebruiker zoveel mogelijk alleen “drager” te laten zijn ipv hele boekwerken te laten doorworstelen (knop rechtsonderin = synchroniseren op radio of gps signaal, klaar)

2 likes

Het zou me niet verbazen. Maar Citizen vermeldt het terloops in het instructieboekje, terwijl Longines er bij de introductie van de VHP een heel verhaal omheen spon.

De meeste Citizens die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad hadden een mooi gelaagde wijzerplaat en een heel nette afwerking. Ik ben tot nu toe nog geen Citizen met scheef uitgelijnde wijzerplaat o.i.d. tegengekomen (zoals wel bij Seiko het geval was). Wel bij de goedkopere Eco-Drives inderdaad dat de wijzers niet precies op de indices liepen, maar bij de betere uurwerken (zoals de F150 en F900) heb ik dat nog niet gezien.

2 likes

Staat er ook in volgens mij moet het alleen nog eens uitzoeken( volgens mij E764 uurwerk :face_with_monocle:

Wel lang genoeg gekeken dan? :grin: …Citizen had al iets toen wat raar klinkt maar ik zie het wel eens bij mijn ‘Excalibur’ …soms lopen ze er iets naast maar hebben ze iets ingebouwd wat dat later weer corrigeerd …en dan zie ik dat mijn ‘Excalibur’ weer precies op de indicies tikt… of ik kijk gewoon scheef soms :grin::joy:

2 likes

Ja :wink: Ik had twee titanium Eco-Drives die ik om die reden heb verkocht :stuck_out_tongue:

Maar dat waren wel Eco-Drives in het €250 segment, dus daar kan ik het Citizen minder kwalijk nemen (veel duurdere ETA’s doen het ook niet).

2 likes

Oh :roll_eyes:. …die heb ik ook en dan heb ik geluk want die tikt wel goed…

Is ook zo :ok_hand:t2:

4 likes

Ben nog steeds erg blij met mijn Citizen en zou goed met enkel dit horloge kunnen.

Imgur

Nieuwe uurwerkje is natuurlijk een hoogstandje en wellicht komt die er ook een keer. Enkel, alleen als de prijs flink gezakt is.

12 likes

Die chtonomaster vind ik ook prachtig.:+1:
Heb ik ook naar zitten loeren.
Die 0100 moet wel heel erg zakken in prijs voordat ik er over nadenk.
Voorlopig is de collectie goed zo.

2 likes

Ik vind vooral de techniek interessant.

De oscillator draait niet op 32.768 hertz, zoals bij een gewoon quartz horloge, maar op 8.388608 Megahertz (in het artikel hebben ze dit afgerond naar 8.4 MHz). Je moet dus vaker (digitaal) door 2 delen om op één seconde uit te komen. Hoe vaker je moet delen, des te minder afwijkingen in de grondfrequentie een rol spelen.

Tel daarbij op de compensatie die ze toepassen voor afwijkingen in temperatuur (TCXO circuit), zwaartekracht (geen idee hoe Citizen dat hier doet) en grondfrequentie (waarschijnlijk een PLL circuit) en je krijgt een zeer nauwkeurige tijdmeting.

In essentie is de denkwijze bij mechanische horloges niet anders - een 18.000 bph Raketa uurwerkje is lastiger nauwkeurig te krijgen dan een Rolex uurwerk op 28.800 bph. Bij mechanische horloges wordt de grens bepaald door slijtage en de kwaliteit van de gebruikte materialen, iets wat bij digitale circuits geen rol speelt.

Maar de prijs… tja. :grimacing:

4 likes

Ik refereerde dan ook aan mijn mechanische horloges :sunglasses: Echt, ik maal niet om een paar seconden afwijking per dag, het hoort bij de charme van die dingen.

1 like

Ik heb ook een paar mechanische horloges en gek genoeg vind ik het dan ook geen probleem.:sunglasses:

2 likes

Wat is de prijs?

Ik hoop nog steeds dat ze van dat onzalige plan afzien. :grimacing:

On topic: leuke technologie, horloge zelf vind ik vrij lelijk. :face_with_raised_eyebrow:

1 like

In het artikel werd een prijs genoemd van $16.000.

1 like

$ 7400

Oh wacht, inderdaad, er staan twee prijzen vermeld. $16.000 geldt voor een model met een gelimiteerde oplage van 100 stuks.

2 likes

Is hij van goud ofzo? :grimacing:
Natuurlijk wel een hoog kostenplaatje voor een Quartz horloge. Maar we hebben het wel over een super accuraat horloge, kan het nog beter, los van die radio gestuurde dingetjes…?

Ja, door de grondfrequentie nog verder te verhogen. En een radio-gestuurd horloge is niet per definitie nauwkeurig; het ding wordt alleen rond 02:00 weer in het gareel geschopt. :sunglasses:

3 likes