Citizen 0100, wat vinden jullie er van?

Kreeg net n mail van Citizen over hun limited edition 0100 met max 1 seconde afwijking per jaar.
Ik vind hem mooi maar de prijs is astronomisch.
Wat vinden jullie?

7 likes

Prachtig :+1:t2::slight_smile:️ …maar inderdaad veel te duur :+1:t2::grin:

1 like

Typisch gevalletje van Japans overachievement. Erg leuk om te lezen over alle innovaties, maar uiteindelijk nutteloos doordat je hem twee keer per jaar moet wisselen van zomer- naar wintertijd en v.v., en daarmee die hele seconde verknald is.

De nieuwe Grand Seiko Quartzen kunnen de uurwijzer weer los van de rest verstellen, daar heb je wat aan. Ik meen dat deze dat niet kan?

3 likes

Ik maak me al niet eens druk om +/- 10 seconden per dag…

Maak knap hoor.

3 likes

Gaaf ding. Waarom? Omdat het kan! Overigens kan je de uren apart instellen:

7 likes

Haha ieder zijn ding.:sunglasses:
Ik ben al blij met de 6 seconden per jaar van de VHP voor een fractie van die prijs.:+1:

1 like

Daar gingen we toch mee stoppen met het verzetten van de winter/zomer tijd ?

4 likes

Mijn G shock loopt ook altijd op de seconde gelijk. Gewoon, zender gestuurd. Voor een luttele €250.

Zes?? Da’s eentje teveel :wink:

Ik heb het idee dat Japan erg aan het experimenteren is met hoe ze meer zichtbaar kunnen worden in het hogere segment. Maar tot nu toe lijkt het veelal een beetje de niches opzoeken.

Volgens mij is Grand Seiko daar wel aardig in geslaagd inmiddels.

1 like

Ah, dat is goed! Gelukkig hebben zij ook nagedacht. Misschien dat grand seiko zich wel door hen heeft laten inspireren. Al konden de oude grand seiko quartz uurwerken het ook al.

Yup. Ik heb ook een Eco-Drive radio-controlled. Maar die meet de tijd niet zozeer accuraat als dat hij eens in de zoveel tijd gelijkgericht wordt aan een atoomklok.

Toch kan ik mijn GS quartz op een totaal andere manier waarderen. Los van de afwerking vind ik het cool dat ze zoveel tijd en moeite stoppen in het engineeren van uurwerken die gewoon keihard de meest accurate tijdsmeters ter wereld zijn, althans aan de pols.

Citizen zet hier met dit uurwerk een prestatie neer. Ik waardeer dat wel. Al heb je gelijk, de hoeveelheid doekoe voor deze limiteds is van de zotte.

5 likes

Aan de andere kant: de hoeveelheid moeite die gedaan moet worden om altijd (en niet een paar toevalstreffers in het midden van de verdeling) een uurwerk te leveren met deze precisie is denk ik zeker net zo groot, zo niet groter dan dat GS moet doen om zijn uurwerken zo mooi af te werken. Alleen zit het nu van binnen.

Dat gezegd hebbende: mijn Seiko Quartz VFA uit '72 (3823-7000) loopt nu na een maand bijhouden met WatchTracker 0,1s sneller dan 33 dagen geleden… Dat komt aardig in de buurt :grinning:

1 like

Ik heb ook zo’n Radio Controlled Eco-Drive met world time and eeuwigdurende kalender van Citizen. Heel erg goed doordacht horloge, in elk opzicht. Alleen de minutenwijzer loopt tussen 4 en 8 uur wat uit de pas, heel irritant.

Lijkt een beetje op mijn starking van 35 euro.

Ik heb een Citizen Satellite Wave, en alle wijzers daarvan lopen perfect op de indices. Daar waar Longines een hoop heisa maakt van de manier waarop ze de individuele wijzers aansturen, doet Citizen het gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

6 likes

Ik heb een CB0010-02E. Daarvan is de urenwijzer perfect, de minutenwijzer wijkt best af zoals ik al zei en de secondenwijzer is 80% spot on, met hier en daar een kleine afwijking. Bij hele uren is alles weer perfect uitgericht. Er is zelfs een functie waarmee je de wijzers individueel kan bijstellen, maar dat is alleen met alles op 12 uur, en dat is perfect. Een kleine eigenaardigheid zullen we maar zeggen.

Bij het F150 uurwerk wordt elke wijzer individueel aangedreven, en kun je ze ook individueel calibreren als dat nodig mocht zijn.

2 likes

1 seconde +_ per jaar… ongelofelijk.
Deze 0100, een Eichi II en een Patekkie. Daarmee zou de hobby klaar zijn…

4 likes

Nee want daarvoor hebben ze gezorgd dat de secondewijzer doorloopt bij het gelijkzetten zodat je de uren en minuten kunt verstellen. Zo kun je die timing over een jaar in stand houden.

Dat noemen ze ook wel

Mooi hé hoe die op de seconden tikt

3 likes