Citizen Eco Drive-horloges doen het niet meer

Beste mensen,

In 2008 heb ik via eBay een aantal horloges gekocht in de V.S. waaronder ook Citizen Eco drive-horloges. Nu heb ik er een aantal van gedragen en die doen het als een zonnetje, nog steeds. Maar de horloges die in een bijouteriedoos hebben gezeten doen het niet meer. (Die Eco Drive moeten het dus zonder batterij doen.)

Nu ben ik benieuwd of iemand weet hoe dit komt. Ook al heb ik ze inmiddels weken in het licht gelegd, lopen doen ze niet. En voor zover ik weet deden ze het allemaal prima toen ik ze ontving.

Heeft iemand advies/tip/raad? Alvast mijn dank.

Ik denk dat ze toe zijn aan een nieuw oplaadbaar batterijtje…
Hoe lang hebben ze zonder licht gezeten?

Misschien nog een interessant topic: http://forums.watchuseek.com/f21/charging-eco-drive-480294-2.html

3 likes

Tips die ik in de loop van de tijd wel eens gelezen heb zijn b.v. opladen met de kroon uitgetrokken. (zodat het uurwerk niet hoeft te lopen) en er is ook wel eens een reset procedure nodig, zoiets als de knoppen indrukken en dan tegelijkertijd de kroon indrukken.

En de accucel kan inderdaad overleden zijn. Alhoewel mijn vroeg model ecodrive uit de jaren '90 het nog steeds doet, maar die hou ik angstvallig in het licht.

1 like

Klinkt als een gevalletje overleden accu, inderdaad. Enige oplossing is nieuwe accu en toch af en toe dragen of in de vensterbank leggen (tip van forumlid @marnixmoed). Je hebt volgens mij geen lader, zoals voor Kinetic horloges.

1 like

Echt even buiten opladen.

Heb precies hetzelfde gehad met mijn eco-drive, die veel nieuwer was. Weken in de vensterbank gelegd, maar er gebeurde niets.

Toen inderdaad even buiten gelegd met zoals zegt de kroon uitgetrokken en na een paar uur liep hij weer. Denk dat de zon in de winter gewoon niet krachtig genoeg is, waardoor binnen laden niet werkt…

1 like

Ik ga de tip proberen, heel veel dank!

Beste wel morgen even proberen dan hè.

De zon kan i.d.d. gek doen ik heb zo’n kinder speelgoedje
dat m.b.v. zonlicht begint te dansen en soms is het niet bijzonder helder maar dan nog slaat dat ding soms op tilt,
en op andere momenten is het onbewolkt en dan staat dat ding
veel rustiger te hobbelen.

Yep, met de kroon uit in het zonnetje leggen en vooral geduld hebben :smiley:

Overigens, dan nog kan een accu na vele laadcycli uiteindelijk uitgeput raken. Zo is na een tijdje de accu van je auto of telefoon ook ‘op’.

Helaas veel ervaring met laptop- en telefoonbatterijen die ‘op’ zijn. Daar is, zeg maar, nog wel wat ruimte voor verbetering; langere levensduur, grotere capaciteit, etc… Gelukkig is het zo dat (energie-) ‘opslag’ echt een hot-item is in de (duurzame) techniek en er wereldwijd heel veel aan ontwikkeling gebeurt. Dus ik verwacht dat de komende jaren we daar de vruchten van gaan plukken, als consument en zakelijke gebruikers.

1 like

Hoewel je het misschien niet direct zou zeggen, maakt buiten wel het verschil. Direct zonlicht buiten vs. door een raam scheelt zo de helft in lichtsterkte.

Ik houd mijn solar powered horloges overigens gaande door ze regelmatig een tijdje (bijvoorbeeld een paar weken per kwartaal) voor het raam op mijn werkkamer te laten liggen. Dan blijven ze netjes bijgeladen, en raken de batterijtjes nooit diep-ontladen. Dat schijnt erg slecht te zijn…

@Franeker65 ik ben benieuwd of je er alweer beweging in hebt gekregen.

Ik woon in een appartement met als enige buitenruimte 20 cm. Frans balkon, dus ik moet echt even wachten tot een dag met zon, dan leg ik ze erin. Ik hoop dat ze weer opladen, het zou zonde zijn van die mooie klokjes.

Ik draag nu al enkele maanden een Citizen Eco drive wr100 van mijn overleden broer.
Heeft waarschijnlijk langere tijd in een doos gelegen.
De secondenwijzer verplaatste zich 1 keer per 2 seconden, wat duidde op een bijna lege batterij.
Toen ik het 5 minuten droeg, werd de verplaatsing weer 1 keer per seconden.
Ik heb het klokje nu al meerdere dagen overdag voor het raam gelegd en het loopt prima.
Mijn vraag is, Mag ik het nu minder vaak in feller licht leggen.
Is het aan de pols dragen nu voldoende.
Ik leg het horloge in de avond nog onder een led schemerlamp.
Dank voor antwoord.

Ad

2 likes

Lijkt mij voldoende. Gewoon af en toe weer even in daglicht leggen om ietsje bij te laden. In de tussentijd lekker dragen. :+1:

1 like

Ik heb een Orca gehad die in een la gelegen had. Liep heel even en stopte toen. Ik ben met uitzoeken dit tegen gekomen:

Een lege ecodrive heeft 11 uur buitenlicht nodig om vol te raken. Binnen licht is ongeveer 3x zoveel.

Dus weekje vensterbank doet wonderen! Dan op het glas of in een doosje om na 2 dagen te kijken of hij nog loopt. Zo ja is hij prima zo nee dan moet je de capacitor vervangen.

Succes!

Als je hem gewoon draagt hoef je verder niks te doen en laadt hij meer dan voldoende bij. Zeker als je hem buiten draagt en hi in het licht komr moet het goed zijn.

Dit is het klokje

1 like

Buiten is er dan wel meer licht, maar de lage temperaturen nu dicht bij het vriespunt zijn ook niet optimaal. (en met bloedheet weer ook niet natuurlijk). Ik zou hem achter een raam op het Zuiden leggen.

Er is een ‘overlaadbeveiliging’. Overladen kan dus niet.
Beter niet meer (bijna) geheel ontladen, dat is nadelig voor de levensduur.