cushion case horloges

Als we de SKX negeren (die kastvorm is in mijn ogen anders) heb ik maar één zo’n vormpje, een ouwe frankenpoljot.

Leuk ding. Er worden hier veel leuke horloges getoond, dus blijkbaar werkt de vorm voor mij ook.

1 like

allemaal afgeleid van deze

longines heeft er ook nog een

1 like

giphy

1 like

1 like

Hieronimus, in dit geval het broertje van Girard Perregaux.

Jean Richard is een bekende horlogier, ook in Parijs.

1 like

Kom ik weer aanzetten met mijn favoriete microbrand (nee, ik heb geen aandelen)

3 likes

2 likes

Zijn ze allemaal van die Rolex afgeleid ? Daar ben ik niet zeker van, ik kan me best voorstellen dat het originele idee ergens anders vandaan kwam.

1 like

Rub it in. Dat is een horloge waar ik naar op zoek ben, ik moet één van de laatste op ebay gemist hebben. :persevere:

Ik hoop dat Grand Seiko ooit met dit soort dials op de proppen komt. Ik zie het ze nog wel doen, ze spelen wel graag met structuur op hun dials.

1 like

Of ze allemaal hiervan afstammen, tja ze zeggen dat als je een idee hebt er op de hele wereld op hetzelfde moment nog 3 andere mensen rondlopen met hetzelfde idee.

Ik kan je het bewijs helaas niet leveren dat het wel zo is.

Da’s een hele mooie !

1 like

Ik vermoed dat dit niet te achterhalen valt, en ik denk niet dat er een merk is dat beweert de eerste op de markt gebracht te hebben. Het kan ook een geleidelijk iets zijn, uiteindelijk start het van een een vierkant met de hoeken afgerond !

Leuk detail, ik las ergens dat Rolex de kast voor de 47mm Panerai horloges mee zou ontwikkeld hebben !

"Between 1936 and 1938, the Panerai, Rolex, and Italian authorities collaborated to refine the model that would become the definitive Panerai military tool watch. The 3646. Between 1938 and 1956, these watches formed the backbone of Panerai’s deliveries to the Italian Navy. All of the Panerai watches were assembled by Rolex, and Panerai’s Italian office modified them to suit military requirements. "

2 likes

Bulova Surveyor :wink:

Een redelijk recente Rolex met cushion case, de Cellini Danaos in wit-goud. Eén van de weinige Rolexen die ik zou kunnen overwegen…

image

Nog niet in mijn bezit maar wordt aan gewerkt.

En wat te denken van deze van Eddie, Timefactors.com voor 395GBP heb je echt super kwaliteit en een kast uit Duitsland.

1 like


Cushion of TV?

Ik zie horloges, motorfietsen en auto’s vaker als mannelijk dan vrouwelijk geloof ik. En ik bedenk me dat ik auto’s en motorfietsen vaker “vrouwelijk” noem dan horloges. Ik weet dus niet waarom ik zusje zei :thinking:

Tot de vroegste niet ronde horloges hoorden Cartier (Santos Dumont 1912, Tonneau 1908) en Vacheron Constantin 1912.

Bovenstaande modellen hebben al “bollende zijden”. De “echte” cushion case was een evolutie van de rechthoekige kast en voegde een eigen noot aan toe die is blijven hangen als het cushion archetype (vierkant met alle 4 zijden bol tegen rechthoekig met alleen links en rechts een bolling).

Ik heb er wel eens naar gezocht en de Rolex Oyster “cushion” 1920 was niet de eerste. Dit merkloze nikkelen horloge is ook gedateerd op 1920:

Maar ouder nog en echt ruim voor Rolex is deze Illinois uit 1914:

En deze Burlington uit 1918:

Rolex krijgt wel eens onterecht een aura van oorspronkelijkheid. Ook de fluted bezel bijvoorbeeld was een vaker gebruikt design-kenmerk vóór de datejust. Daarmee vallen alle Datejust hommages eigenlijk terug op oudere bronnen. Natuurlijk is het succes van de Datejust wel van grote invloed geweest voor deze hommages.

Ik vind verder dat kasten als bijvoorbeeld van de Omega Speedmaster MKII en de Seiko turtle onterecht cushion case worden genoemd. Die kastvorm zou een eigen naam verdienen. Die is er niet en dat zal wel zo blijven.

1 like

Die is er wel hoor… U-Gly :grin:

1 like