Review: Bulova Accutron II – Surveyor 96B213

Ik heb me nav mijn vorige review over de Citizen Promaster weer eens verdiept in een ander horlogemerk, Bulova. Het verraste mij namelijk dat Citizen en Bulova in het verleden een soort samenwerkingsovereenkomst hadden. Citizen leverde binnenwerken en horloges aan Bulova en als tegenprestatie zou Citizen de Amerikaanse markt niet bestormen. Inmiddels is dit tijdperk allang voorbij en is Bulova zelfs onderdeel van Citizen.
Om een kort verhaal lang te maken (scroll gerust naar de plaatjes :joy:), mijn interesse voor Bulova was gewekt en ik ben op zoek gegaan naar een Bulova dresser… en heb deze gevonden…:facepunch: Het is de Accutron II Surveyor geworden met typenr. 96B213. Er zweven niet veel Surveyors rond op HF, al kan ik me de NA van @shmebulock nog herinneren. Hij heeft namelijk de chrono uitvoering gekocht.

Maar eerst even een korte korte geschiedenis
Help me en verbeter me svp waar nodig, want ik heb de meeste informatie ook maar van het web geplukt en samengevat.

Tuning Fork
Iedereen op HF kent de zogenaamde “Tuning Fork” denk ik wel. Even een korte toelichting op de werking van deze Tuning Fork in de Bulova:
De Accutron van Bulova was/is zeer accuraat met niet meer dan +/- 2 seconden uitloop per dag! Dit werd gerealiseerd door een resonerende “tuning fork” die als ik het goed heb begrepen als volgt werkt:
De “tuning fork” is geplaatst tussen twee coils. Door het elektronische veld trilt/resoneert de vork als een malle (360/seconde :crazy_face:). Hiermee neemt de accuraatheid toe en “zweeft” de secondewijzer als het ware over de wijzerplaat (één seconde opgedeeld wordt in kleinere segmenten/tikken).
Meer indformatie hierover kun je vinden op de watchonista website. Onderstaande plaatjes komt hier ook vandaan:

Accutron Tuning Fork 2:
Accutron Tuning Fork 2

Om bovenstaande te begrijpen is het ook wel handig om te weten hoe standaard quartz werkt. Een topuitleg (kort en bondig :sweat_smile:) vond ik overigens op YouTube: werking quartz

Standaard quartz 1

Nu naar het uurwerk dat Bulova in de Precisionist heeft gestopt:
De Precisionist (type P102) heeft echter 3 tanden (three-pronged fork).
• Een standaard quartz resoneert met een frequentie van 32 kHz.
• De beroemde Accutron verbaasde vriend en vijand met 360kHz.
• De Precisionist van de Surveyor moet het doen met 262kHz.

Waarom deze stap terug van 360 naar 262? Normaal gesproken is het uurwerk wat aan de dikke kant (en daarom niet echt dressy). Om het formaat van de kast te reduceren heeft Bulova wat moeten spelen met de maatvoering van de batterij. De keuze voor een kleinere batterij gaf echter problemen met de batterijduur.
Ter compensatie hebben zij de frequentie daarom verlaagd naar 262 kHz. De batterij zou het hierdoor +/- 2 jaar vol meten kunnen houden. Het uurwerk is dan wel iets minder accuraat (+/- 10 seconder per jaar), maar dat is voor mierenn……:ant:
Wat ook opvalt is dat het horloge stil is. Je hoort geen geluid. Alleen wanneer je de achterkant tegen je oor drukt hoor je het uurwerk ratelen.
Zoals gezegd, verbeter me waar nodig, want op het www is de info niet altijd even eenduidig.

Qua “sweeping” zweeft alleen de “Spring Drive” van Seiko mooier over de wijzerplaat, maar je praat dan wel over een horloge uit een héééééél andere prijscategorie.

De looks
De Surveyor heeft de looks. Het tuning fork logo op 12 vind ik een mooi detail en is mooi opgelegd, net als de markers. De markers zij zo geplaatst dat ze ophouden bij de bolling van het glas. Deze lichte bolling langs de rand zorgt voor een mooi dieptegevoel. Het staal rondom het glas is mooi naar buiten geborsteld. Erg netjes imo.
Wel jammer dat er mineraalglas is gebruikt. Het lijkt echter wel een mooie kwaliteit te zijn en de bolling van get glas tegen de kast is echt top (en moeilijk vast te leggen op foto).

De kroon
De kroon is netjes voorzien met het Tuning fork logo en is rechtsonder op de kast gepositioneerd.

De band en gesp
De meegeleverde zwarte band is erg lang en zou volstaan als riem voor kleine kinderen :yum:. Gelukkig kan dit horloge veel banden hebben en de gesp heb ik dan ook over gezet op een andere band. Let Op! De gesp is echter wel een echte killer. Twee truien zijn om zeep geholpen. De tuning Fork heeft namelijk een erg scherpe punt die zo in de stof steekt. You are warned!!!

Kortom, ik ben blij verrast. Is het een blijvertje? Who knows. Heb mezelf al vaak genoeg verrast :smile: Het is in ieder geval value for money.
Nog even wat sites waar ik o.a. mijn info vandaan heb gehaald:

Nog even kort de belangrijkste cijfers:

Diameter: 41mm
Hoogte: 11,6mm
Lugt to lug: 48mm
Type: 96B213
Band: 22mm
Quartz: P102 - 262Khz UHF (Ultra High Frequency)
Prijs: Varieert van € 200,- tot € 500,-.
Zwemmen: Kan, maar ik zou het niet doen.

Tijd voor plaatjes… :wink:

De diverse types:

Pocket shot: (met band van @marcelv )

Arty:

Arty 2

Fijne avond!
Gr.Wander

75 likes

Mooie Bulova, mooie review!:+1:
Veel plezier van deze nieuwe aanwinst😍

1 like

Leuke review, dank voor het delen!

Er zit alleen wel een foutje in je redering over de frequenties. De Accutron Tuning fork loopt op een frequentie van 360 Hz. Geen kHz. Dat scheelt een factor 1000. :wink:

De precisionist is geen Tuning fork uurwerk, maar een quartz met een uitzonderlijk hoge frequentie, een totaal ander uurwerk dus.

6 likes

Oh WOW…deze had ik een aantal keer gezien op amazon… Mooi horloge en weer een prachtige review wander! Top! :+1::smiley:

1 like

Mooi review en veel plezier van uw nieuwe aankoop!

1 like

Fijne review over een mooie nieuwe aanwinst.
Geniet van de Bulova.

1 like

Dat dacht ik dus ook,de stemvork hoor je echt wel zoemen als een nijdige wesp.

Mooi verslag van een mooie Bulova :+1:t2:

2 likes

Hier nog wat info hierover.

4 likes

Een heel erg mooie review om te lezen en mooie foto’s!
Ook vind ik de Bulova erg mooi om te zien :ok_hand:
Dank je wel @wander :+1:

1 like

Woaw, gewoon woaw!

Geweldige research, superbe fotos en mooie review! Ik heb de mijne nog steeds hoewel ik hem niet veel draag, maar desalniettemin blijft de rode dial spectaculair om te zien.

Mooi gevonden dat ik deze ooit als NA heb geplaatst!

Jouw versie is een pak dressy-er en ziet er geweldig uit! Veel plezier ermee.

5 likes

Hoi Paul en Wilco. Bedankt voor de aanvulling. Volgens mij schreef ik dat ook:

Of klopt deze info niet? Wanneer ik de verkeerde info vermeld, hoor ik het graag!

1 like

Hoi Wander,ging over de stemvork,deze heeft de accutron II niet.
Weet ik nu sinds kort,ik ging het uitzoeken toen je het zoemen niet kon horen :grinning:

1 like

Klopt. Dat wilde ik eerste instantie schrijven :wink:
Ik vond de info die ik vond over de stemvork zo interessant dat ik het daarom allemaal heb verwerkt in het verhaal.
Ik begrijp dat deze Precisionist anders werkt. Knap staaltje van Bulova.

1 like

Een quartz horloge heeft een trillend kwartskristal, maar die hebben blijkbaar ook de vorm van een vork. Het verschil met de originele accutron is dat daar de trilling van de vork mechanisch wordt overgebracht wordt op een tandwiel, terwijl in een quartzhorloge dit electronisch gebeurt.

4 likes

Klopt,nogmaals veel plezier ermee :smile:

1 like

Aha… Duidelijk. Thanks :+1:

Mooi geschreven review! Leest lekker weg. Erg leuke Bulova met dito techniek :sunglasses:

2 likes

En zo leer ik ook weer bij :grin: Het kwartskristal van de p102 heeft schijnbaar inderdaad drie pootjes in plaats van twee.

1 like

Mooie review Wander!

1 like

Mooie review en leuke aanwinst!

1 like