Cylinder gang zakhorloge met sleutel : how to service

Mooi verslag Bruno, bedankt voor het delen

1 like

Geweldig verslag Bruno, dank!

1 like

Knap, maar mijn beurt :frowning:

1 like

Heel mooi verslag, ik heb weer wat bijgeleerd, bedankt! :+1:

1 like

Inderdaad. Maar met deze behandeling komt de spiral op de rodico liggen alleen maar met zijn eigen kracht. Als men voorzichtig werkt zal hij niet diep in rodico plakken. Na de pivot schoon is, een beetje de balans omhoog trekken is genoeg om de spiral uit de rodico te krijgen.

1 like

Verdere inlichtingen

Ik wil nog een paar dingen verklaren die een beetje uit de stap waren om hierboven te schrijven (en het was een beetje laat :slight_smile: ).

  • De haren op de dial : een haar kan heel vlug een krak worden, of een stuk van de dial verloren. Men moet dus heel voorzichtig zijn om de dial te behandelen en zeker niet duwen of trekken op een plaats die de haar grooter kan maken. Dat betreft de behandeling maar ook de poten vast schroeven.

  • De wijzer op de dial laten : Hier is het geen herstelling. De wijzers zullen niet behandelt worden behalve een beetje schoonmaken. Dus het weinigste behandeling is het beste. Zou is er ook minder risiko dat de pijp van de wijzer daarna de wijzer niet meer stevig houdt.

  • De centre wiel en de veerton op hun kloven : Die moeten ook schoon worden. Ten eerste bekijken of die vrij draaien. Dan geef ik een goede keer met WD40 om de vuilnis uit te sprayen en alles heel vrij hebben. Een rond in benzine of zoiets om alles ontvetten (in een glas potje laten om te kijken op de bodem als er nog vuilnis uit komt). Dan drogen en smeren.

  • Om de veer terug te plaatsen : als men niet zeker is (altijd fotos maken) moet men de hakje van de stem bekijken.

  • De malta kruis : zoals bijna altijd was de vinger van de malta kruis door een eerdere horlogemaker uit genomen. Als de beurt geen “terug naar origineele” behandeling was heb ik niet een nieuwe geplaats. Anders zie hier : Nieuwe vinger voor Malta kruis

  • De volledig coq (kompas, spiral, cylinder as en chariot) uit elkaar nemen : dat zou op zijn eigen nog een hele reportage nodigen omdat er zoveel dingen belangkrijk daar zijn…

  • 8 rubis : dat is op de deksel geschreven. Maar als men die telt zijn er : 4 voor de balans, + 3 x2 voor de volgende wielen, dat maakt 10. Why ?

BD

Om onderdelen te reinigen kan een theezeef met bakje gebruikt worden, deze worden als set aangeboden .
Met behulp van wasbenzine en een kwastje de onderdelen reinigen, daar na laten uitlekken.
Daarna op krantenpapier leggen en droog blazen.

2 likes

Bedankt voor het delen Bruno! Inspireert om ook eens een zakhorloge onder handen te nemen :+1:

1 like

Dank je, dat is de bedoeling :wink:

1 like

Mooie instructie @Bruno. Bedankt. Ik wacht nog op een foto instructie om een kapotte cilinder te vervangen :slightly_smiling_face:

Groeten,

Coos

1 like

Wat zou kapot zijn ? De volledig cylinder of alleen maar een van zijn pivot ?

Bedankt. Hier kan ik van smullen
Groet. Richard.

1 like

Helaas is de cilinder gebroken. Dit betekent dat de gehele cilinder vervangen moet worden. Dit zou ik zelf nog een keer willen leren.

Groeten,

Coos

Jij hebt alle stappen (en te veel meer) hier : Zak horloge om te leren restaureren
Kijk wat de cylinder betreft aan de stap “Balans as”. De tampon vervangen hoeft niet, maar je moet de maat van de cylinder heel precies hebben : diameter en hoogte.
Dan moet je een vervang cylinder vinden en verder met de post stappen doorgaan.
Soms als het een volledig cylinder vervangen is hoeft men niet de pivots te draaien.
Dan verder hier : Zak horloge om te leren restaureren wat de balans betreft.

En ten einde, de spiral terug plaatsen volgens deze tekening :


Dat betekent dat de gat van de cylinder, als de balans rustig is, moet naar de cylinder wiel kijken ®, en dat tegelijk de pin (G) van de balans moet aan de andere kant van de stop pin van de kloof (B) zijn.
Veel plezier,
BD

Knap werk! Als ik de tijd vind ga ik ook weer eens een horloge onder handen nemen.

1 like

Bedankt voor de instructies Bruno. Ik heb helaas het gereedschap niet maar eerst maar eens bepalen wat de afmetingen van de cilinder zijn. Daarna het volgende stapje.

Groeten,

Coos

Opnieuw een geweldig verslag van je Bruno, weer heel erg leerzaam. :clap::clap::clap:

Ik heb een paar weken geleden een oud zakhorloge gedemonteerd, een ankergang, Wist al dat dit uurwerk minstens twee problemen had: een gekreukelde of geplakte balansveer en een tandrad waarvan een groot aantal tanden was afgebroken, waardoor opwinden niet meer mogelijk was.

In de onderdelen bak natuurlijk niets dergelijks te vinden, dus namaken.
Dat zal een hele uitdaging worden: het rad is 0,48 mm dik, heeft een doorsnede van 4,66 mm en zou 18 tanden moeten hebben met een onderlinge afstand van 0,3 mm.
Ik heb wel een kleine draaibank, maar geen frees behalve dan de Dremel met een zaagje dat op de juist dikte moet worden gemaakt… Een leuk klusje op deze sneeuwdag.

Fijne zondag nog en groet, Henk

2 likes

Bedankt voor deze tip @diashock, weer iets bijgeleerd vandaag.

1 like

De vorm van de tandwielen lijken mij verschillend, volgens mij horen de tandwielen niet bij elkaar. :thinking:

2 likes

Wat een kennis en kunde wordt hier weer gepresenteerd! Top!

1 like