Cylinder gang zakhorloge met sleutel : how to service

Dank je, dat is de bedoeling :wink:

1 like

Mooie instructie @Bruno. Bedankt. Ik wacht nog op een foto instructie om een kapotte cilinder te vervangen :slightly_smiling_face:

Groeten,

Coos

1 like

Wat zou kapot zijn ? De volledig cylinder of alleen maar een van zijn pivot ?

Bedankt. Hier kan ik van smullen
Groet. Richard.

1 like

Helaas is de cilinder gebroken. Dit betekent dat de gehele cilinder vervangen moet worden. Dit zou ik zelf nog een keer willen leren.

Groeten,

Coos

Jij hebt alle stappen (en te veel meer) hier : Zak horloge om te leren restaureren
Kijk wat de cylinder betreft aan de stap “Balans as”. De tampon vervangen hoeft niet, maar je moet de maat van de cylinder heel precies hebben : diameter en hoogte.
Dan moet je een vervang cylinder vinden en verder met de post stappen doorgaan.
Soms als het een volledig cylinder vervangen is hoeft men niet de pivots te draaien.
Dan verder hier : Zak horloge om te leren restaureren wat de balans betreft.

En ten einde, de spiral terug plaatsen volgens deze tekening :


Dat betekent dat de gat van de cylinder, als de balans rustig is, moet naar de cylinder wiel kijken ®, en dat tegelijk de pin (G) van de balans moet aan de andere kant van de stop pin van de kloof (B) zijn.
Veel plezier,
BD

Knap werk! Als ik de tijd vind ga ik ook weer eens een horloge onder handen nemen.

1 like

Bedankt voor de instructies Bruno. Ik heb helaas het gereedschap niet maar eerst maar eens bepalen wat de afmetingen van de cilinder zijn. Daarna het volgende stapje.

Groeten,

Coos

Opnieuw een geweldig verslag van je Bruno, weer heel erg leerzaam. :clap::clap::clap:

Ik heb een paar weken geleden een oud zakhorloge gedemonteerd, een ankergang, Wist al dat dit uurwerk minstens twee problemen had: een gekreukelde of geplakte balansveer en een tandrad waarvan een groot aantal tanden was afgebroken, waardoor opwinden niet meer mogelijk was.

In de onderdelen bak natuurlijk niets dergelijks te vinden, dus namaken.
Dat zal een hele uitdaging worden: het rad is 0,48 mm dik, heeft een doorsnede van 4,66 mm en zou 18 tanden moeten hebben met een onderlinge afstand van 0,3 mm.
Ik heb wel een kleine draaibank, maar geen frees behalve dan de Dremel met een zaagje dat op de juist dikte moet worden gemaakt… Een leuk klusje op deze sneeuwdag.

Fijne zondag nog en groet, Henk

2 likes

Bedankt voor deze tip @diashock, weer iets bijgeleerd vandaag.

1 like

De vorm van de tandwielen lijken mij verschillend, volgens mij horen de tandwielen niet bij elkaar. :thinking:

2 likes

Wat een kennis en kunde wordt hier weer gepresenteerd! Top!

1 like

Dat had ik gezien. Misschien een vroegere reparatie en de oorzaak van het afbreken van de tanden?

1 like

Je slaat de spijker op z’n kop. :smile:

1 like

@EricA
Heb je al over fly cutter gelezen ?
Het is een frees met een (soms zelf gemaakt) enige tand.
Moet je in de Daniels boek kijken :wink:

Bruno, dank voor je reactie.
Ik heb er filmpjes over gezien op Youtube, maar mijn draaibankje heeft maar 1 as en voor vertanding heb je een haaks daarop staande tweede as nodig. Correct me when i’m wrong.

@EricA
Nee jammer is het juist.
Maar ik dacht dat je alleen maar de freese miste.
Hier is een werk dat ik met deze werktuigen op de draaibank heb eens gedaan : een vinger voor een malta kruis

1 like

Met het verwijderen van kleine klikveertjes springen deze vaak weg.
Met een beetje geluk vind je ze terug, vaak ook niet, daarom heb ik maar een hulpstukje gemaakt van een frisdrankflesje.
Het eerste wegspringende veertje heeft hij al tegengehouden.:sweat_smile:

4 likes

Diashock, een zeer inventieve oplossing, wat ook kan, althans dat is wat ikzelf doe is een beetje rodico op het veertje te plakken,wijsvinger erop en lospeuteren.

3 likes

Dat lijkt me ook wel iets om straks uit te proberen, bedankt voor de tip. :+1: