Dan Henry 1964 vs Seiko SRPB43

Ik ben aan het twijfelen tussen de Dan Henry 1964 panda bicompax of de Seiko Presage SRPB43. Voor welke zou je gaan en waarom?

Foto’s:

Beide zijn enorme strapmonsters en hebben een gelijkaardige vintagey stijl, ondanks het feit dat één ervan een chrono is.

De lijsten:

Dan Henry:

38mm, 19mm lug breedte, domer mineraalglas met saffier coating, Seiko VK63 meca-q uurwerk, prachtige wijzerplaat, rond de €240 met een BOR armband en lederen band. Zwaardvormige wijzers met lume en lume op de uurmarkeringen.

De quarz is zowel een pro als een con voor mij. Het grab and go aspect en het lage onderhoudsniveau spreekt mij erg aan. Vooral omdat er geen tikkende secondewijzer aanwezig is.

Seiko:

40.5mm, 20mm lug breedte, domed hardlex, Seiko 4R36 auto, prachtige wijzerplaat, afzichtelijke glanzende zwarte lederen band met vlindersluiting, dauphine wijzers zonder lume. Prijs: rond de €350 als ik hem daar al voor kan vinden met veel geluk, plus de prijs van ongeveer €40 voor een fatsoenlijke lederen band.

Het feit dat het een auto is spreekt me echt aan, maar in deze prijsklasse maak ik me altijd zorgen over de kosten van het eigenlijke horloge versus de relatief hoge prijs van het onderhoud. Plus het is niet ec een ‘grab and go’ horloge.

Wie heeft er ervaring met beide klokjes? :slight_smile:

5 likes

Ik heb geen ervaring met beide klokjes, Seiko is gewoon goed dat is bekend.

Persoonlijk zou ik voor de DH uit deze 2 keuzes omdat ik de Seiko aardig vind maar te groot en te dik. Daarbij vind ik de plaat leuk maar zou het niet om mijn pols willen, het zou mij te snel gaan vervelen.

Je zag ze hier bij bosjes en nu niet meer, dat zegt genoeg. Het leuke is er zo van af. Tenzij je dit in een verzameling stopt met tig andere klokjes en het dan zo af en toe is zou pakken.

Als onderhoudskosten een rol spelen zou ik niet naar een mechanisch horloge kijken en gewoon quartz nemen. Niks mis met quartz, preciezer en goedkoper.

Succes met je keuze!

2 likes

Bedankt voor de hulp.

Het horloge zou momenteel naast een Oris Aquis en Gshock DW5600 met metalen bezel komen. Dus wel een go-to dressoptie.

Onderhoudskosten vind ik idd een rol spelen in deze prijscategorie. Als je €100/€150 betaalt voor een horloge van €350 voelen die verhoudingen niet lekker.

Dat is over -tig jaar of misschien wel nooit.

Ik zou (ook) voor de DH gaan.

Doe mij de Seiko maar. Vanwege de iets ruimere maat en betere afleesbaarheid.

Ik vind zelf de compax lay-out van de DH het mooist.

(dat zijn drie registers; twee is uni-compax, bi-compax is een term die ten tijde van de UG’s niet bestond, en tri-compax is vier registers :nerd_face: )

Nadeel is inderdaad wel de tikkende secondenwijzer, en de 24-uursaanduiding van het rechter register. Dat laatste is echt jammer.

Nadeel van jouw uni-compax layout vind ik, dat de onderzijde van de wp wat leeg oogt. Daar had nog wat tekst mogen staan - maar ja, wat zet je daar dan neer…

De Seiko doet mij weinig, en zoals eerder geschreven lijkt mij dit ook een horloge waar de lol wat sneller af is. De DH kun je verwijten dat-ie heel erg een vintage Heuer Carrera probeert te zijn.

Pic vanaf een net iets te fris balkon, aan een rallye-style bandje.

4 likes

Je hebt een ,date’ versie die ietwat van die leegte op kan vullen. Twijfel ik nog over.

Bicompax is overigens de benaming van DH zelf :slight_smile: . Marketingwise waarschijnlijk eenvoudiger/beter.

Ziet er prachtig uit op die rally trouwens!

1 like

Ik vind persoonlijk die Seiko Presage als dresswatch gewoon té groot.
Max 36-38mm vind ik mooier voor een dresswatch onder een pak.

Daarom kies ik ook de DH!
(Cool horloge blijft dat; ook leuk in de zomer onder een polo of op een leren rally bandje zoals getoond!)

1 like

Beiden gehad. Eens met Peter @PeterLC , in dit geval de DH anytime. De Seiko verveelde me erg snel, de DH is interessanter qua aanblik en kan zich makkelijk aanpassen aan verschillende sociale situaties. Hoef je alleen een paar mooie bandjes voor aan te schaffen.

1 like

Voor mij de Seiko. Heb m nu zelf bijna 3 jaar, nog steeds veel plezier van!

1 like

Je bent in je opsomming positiever over de DH, dus eigenlijk heb je de keuze al gemaakt volgens mij.
Ik vind de Seiko een mooi horloge, maar de DH net iets leuker.

1 like

Ik zou voor de Seiko gaan. Ik heb niets tegen de DH (heb zelf de 1964 reverse (“evil”) panda) maar een panda hoort een witte plaat te hebben vind ik, geen zilver.
Aan de andere kant zou ik eigenlijk maar ook wat verder kijken. Heb ook zo’n mooie presage gehad (blauw) en hoe mooi hij ook is, bewondering van de eerste tijd was toch wel snel voorbij.
Nou, geweldig geholpen toch?!

1 like

"Don’t forget to wind me up"
Oh nee…:thinking:

1 like

Ik heb ze allebei.

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/4/a/f/4afe695cf11477fb6ecbad08db18fa9c829a8a02.jpeg

Ik draag de Seiko vaker. Voordeel van de Seiko is dat er toch wel meer bandjes op kunnen dan op de Dan Henry. En als je een bandenverzameling hebt liggen zit je nog met het punt dat de DH 19mm lugs heeft.
Om onderhoud zou ik me niet druk maken bij de Seiko, dat hoeft echt niet om de vijf jaar of zo.
Wil je persé een nieuwe? Want voor 250 euro zou je wel een gebruikte Seiko moeten kunnen vinden.

Ik vind de wijzerplaten dusdanig van elkaar verschillen dat ik puur zou kiezen op welke het meest aanspreekt.

Mijn Dan Henry gaat binnenkort in het blauw omdat ik hem te weinig draag. Heb er wel veel plezier van gehad.

Nou, nog een register.

2 likes

Op een quarts?
:wink:

1 like

Vandaar misschien de

1 like

Kon ook de reactie zijn waar die kreet van origine vandaan kwam.

1 like

In dat geval "if the hands aren’t moving, don’t forget to replace the battery"
Het wordt dan wel mamamahamawa hommage (of zoiets)

1 like

Dan wel in een 50 mm kast, anders past de tekst niet.

1 like

Was inderdaad niet helemaal duidelijk. Alleen voor diegenen die deze topic hadden gelezen: