De eerste echte horlogemaker van Nederland

Leuk artikel in de Gooi- en Eemlander.

Onleesbaar voor niet-abonnees.

Fake news trouwens, die kop. :no_mouth:

3 likes

Koekies zou gewoon bij de wet verboden moeten worden!

1 like

Ik heb het artikel (nog) niet gelezen, maar hoe komen zij erbij dat hij de eerste is? Ik dacht dat wij in NL al langer horlogemakers hadden?!

Kan het artikel niet lezen.
Heb wel bewondering voor dit soort virtuozen. 'Ik vond de wijzers niet mooi dus besloot ik zelf nieuwe te maken…'
Echt knap. Respect !
Ik ga ervan uit dat deze man inmiddels alle onderdelen zelf maakt, maar dat is speculatie.
Nogmaals, groot respect voor hem.
Trouwens ook voor de reparateurs hier op het forum !

2 likes

Dit filmpje ging er toch ook over?

En hier nog meer info:

1 like

Openen incognito en je paywallproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon …

-edit-
Normaal gesproken, tenminste. Nu niet :face_with_raised_eyebrow:

Nee hoor. In dit geval moet je abonnee worden of je aanmelden.

1 like

Jou ontgaat ook niets :sunglasses:

1 like

Diep respect! Ik heb met bewondering naar de ontwikkelings foto’s gekeken, wat prachtig als je dit vak tot in de allerkleinste details beheerst. Ik gun hem een mooie toekomst.

Voor de liefhebbers;

Gr, Robin

6 likes

Dat zou em niet Nederlands eerste horlogemaker maken, maar de eerste Nederlands manufactuur.

Op de website wordt het weer iets genuanceerd: “the first fully Dutch handmade wristwatch”. Veel Nederlandse merken kopen of hun uurwerken in, en/of bewerken ze en kopen de kasten in. Maar eigen ebauches maken en tot horloges laten worden is een manufacture.

Althans volgens https://en.m.wikipedia.org/wiki/Manufacture_d'horlogerie

2 likes

Doe je goed @machielhulsman. :sunglasses:

1 like

Heb een lezing van Machiel bijgewoond, 2e Pinksterdag Vakschool Schoonhoven. Hij is echt goed bezig met het bouwen van zijn eigen uurwerk en met recht een manufactuur.

Ken geen andere horlogemaker in Nederland die zover gaat in het zelf maken van onderdelen.

4 likes

Ik dacht de de broertjes ook zelf hun uurwerk maakten?

Nee die doen de anglage en alle versieringen voor het uurwerk wel zelf. Maar het uurwerk is niet door hen zeg gemaakt. Misschien wel samen met een uurwerkmaker ontwikkelt. Maar dat weet ik niet zeker.

Platines en kloven wel [ in ieder geval de gehele afwerking ] maar volgens mij komen de tandwielen van Christophe Claret.

Een balans met spiraal en plateau wordt maar door een enkeling zelf gemaakt en Hulsman maakte zelfs zijn eigen plateausteen.

2 likes

Na het lezen van deze link (Daarvoor dank!), heb ik diep respect voor deze man. Jammer alleen dat dit soort respect niet bestaat voor softwareontwikkelaars of artiesten. Maar da’s even een ander topic.

1 like

Machiel Hulsman is inmiddels een stapje verder, zojuist op Monochrome gepubliceerd:

Indrukwekkend!

Gr, Robin.

1 like