Een kijkje in de werkplaats van een (hobby) horlogemaker, nieuw onderwerp, de waterdichtheidstest

Tja, wel licht en handig voor kleine klussen. Ik zou 150 l/min nodig moeten hebben en dat zou met een normale compressor echt nodig zijn. Ga toch nog eens naar dat ding kijken want hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik het idee krijg dat er valse lucht door heeft gelopen of zo.

Heb een tijdje geleden met veel interesse deze film gekeken op YouTube.

4 likes

@Floris155 had mij dat filmpje ook al bezorgd, geeft inderdaad een goed idee hoe het werkt.

1 like

Mooi spul!
Zeer profi en ik snap wat je zegt over goed gereedschap, dat is gewoon het prettigste en vaak ook veiliger.
Nu denk ik dat er nog vast wel een tussenstap is tussen deze profi versie en meuk maar als je het lijden kan waarom niet.

Veel plezier van je mooie tools en dat je er maar mooie dingen mee mag doen!

2 likes

We willen hier natuurlijk wel een keer een mooi “before en after” voorbeeld!

1 like

Die zijn er al, maar dan van een volledige horloge… foto’s voor en na opknapbeurt.

Bv:

1 like
1 like

Dan heb je er verstandig aan gedaan om een enkel machine te kopen, want een borstel verwisselen duurt ook maar 30 sec maar wat een mooie praktische machine, klasse

Deugnietje

2 likes

We gaan eens een volgend filmpje toevoegen van een apparaat in de horlogewerkplaats…

Het reinigingsapparaat voor binnenwerkjes.

Na het volledig demonteren van het binnenwerk wordt deze in draadmandjes gesorteerd en gaat hij het apparaat in om de onderdelen te ontdoen van vuil, oude olie en vet. Eerste bokaal reinigingsmiddel, dan 3 bokalen met spoelmiddel en dan nog een droogkamer.

Dit duurt zo’n 33 min in totaal.

Daarna kan het binnenwerk weer gemonteerd worden en olie en vet krijgen waar nodig.

4 likes

Ik heb vandaag even de tijd genomen om wat foto’s te maken van een toestel gebruikt om de hoogtespeling te regelen van de lagerstenen / jewels of de lagerstenen te vervangen als ze beschadigd zijn.

Zoals je misschien weet zitten er in je mechanische horloge lagerstenen of jewels genoemd, die dienen als lager voor de raderasjes.

Het zijn die rode steentjes die je kan zien als je bv een glazen achterzijde hebt.

Soms staan deze niet meer netjes op zijn plaats en kan het dus zijn dat je te veel of te weinig speling hebt op de radertjes die er tussen zitten, waardoor een horloge niet goed loopt of zelfs helemaal niet meer…

Ook als een lager stuk is gebruiken we deze tool om ze er uit te drukken en de nieuwe er in te persen.

Het is de Horia…

Klein toestel met micrometer en bijhorende inzetjes. Het lijkt niks, maar kost een zee van geld.

5 likes

Dank je wel voor deze video. Wat een rust, vakmanschap, geduld, ervaring en duidelijke uitleg. Ik begrijp nu enigermate het verschil tussen buffing en polishing. Mooi, dat de Engelse taal daarin meer woorden heeft om dat verschil tot uitdrukking te brengen.

1 like

In een moderne werkplaats mag een waterdichtheid testapparaat niet ontbreken.

Het testen gebeurd met vacuum en druk, zo wordt nagegaan of een horlogekast vervormt of niet, indien deze niet vervormt is de druk in het horloge gelijk aan de druk buiten het horloge ( testkamer ) en is er dus sprake van een lek.

Het Horloge wordt tussen een sensor geplaatst, die de minste vervorming van kast zal meten.

Het apparaat heeft verschillende programma’s en de keuze van een programma hangt af van de stijfheid van een horloge… Bv een horloge met glazen caseback wordt meer druk op geplaatst dan een horloge met een standaard deksel.

De testkamer wordt automatisch gesloten.

Na een tijdje, als het testen van vacuum en drukopbouw gedaan zijn ( test 1 en test 2 ) branden de lampjes groen als alles ok is en gaat het apparaat weer automatisch open, of als je het testen wil onderbreken, dan druk je op escape en wordt de druk van de testkamer afgelaten door een ventiel en gaat hij ook automatisch open.

9 likes

Leuk!

Kun je de druk opvoeren zodat je weet tot hoe diep een horloge waterdicht is?

10 bar is maximum

2 likes

Da’s bar hoog
:thinking:

Beste,

Toen ik begon met persluchtduiken een jaar of 30 geleden stond ik in een duikwinkel en vroeg om een duikhorloge. Ik had minimaal een horloge nodig dat 200 meter diep kon zei de verkoper. 200 meter?? reageerde ik verbaast, zo diep kan je niet eens met perslucht. Ik kom niet dieper dan een meter of 25!" .
Nee, zo zit dat niet, legde de verkoper uit. Voor persluchtduiken heb je een horloge nodig wat minimaal 200 meter diep kan. Google was er nog niet destijds en niemand kon het me precies vertellen. Tot ik jaren later bij een juwelier een lijstje tegenkwam met codes: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark#Water_resistance_classification Ik dacht toen: waar slaat dat op? 100m = zwemmen en 200m is sportduiken? Autoradiofabrikanten doen dat ook. Het uitgangsvermogen schromelijk overdrijven. De code m staat niet voor “meters” leerde ik maar voor… ja voor wat eigenlijk?

En nu mijn vraag. Rolex gebruikt deze classificatie ook. Is dit conform de standaard? Veel modellen hebben een 50m en 100m classificatie. Een hele rits (oudere) Submariners is 200m, de moderne zelfs 300m. Kan je met een 300m Sub naar 300 meter diep ? Ik heb een 116600 SD4k en daar staat op 1220m. Wat bedoelt Rolex daar precies mee? Kan je ermee naar 1220 meter diepte? Heb deze vraag al erg vaak gesteld maar niemand kan me dat met zekerheid zeggen.

1 like

Tja, je hebt prachtig gereedschap, en allemaal nog nieuw ook, Hier loop ik al dagen mee rond, en mijn nieuwsgierigheid heb ik niet meer onder controle, Doe je horloges maken voor je beroep?? hobby?? Ben je voor horlogemaker naar school geweest?? doe je voor andere mensen repareren?? Nu heb ik nog 50 vragen voor je, maar durf dat niet, Je vroeg in een ander topic oude horloges, zoek je die nog steeds?? Nu schaam ik mij wel hoor, je zal ongetwijfeld denken, wat is dat voor een nieuwsgierige tuttebel,

2 likes

Ik vind je een nieuwsgierige tuttebel als ik eerlijk moet zijn @anon91449979EV . :joy:

a) Ik doe dit voor de hobby, maar zeg nooit nooit, misschien als ik stop met werken, dit me kan bezig houden om de dagen te vullen. :wink:

b) Ik zit nog maar in mijn eerste jaar avondonderwijs voor horlogemaker en inderdaad als ik op school een gereedschap in handen heb gekregen, is de drang zeer groot om het gewoon even nieuw aan te kopen voor thuisgebruik… :wink:

c) Ik zoek nog steed naar goedkope mechanische horloges om wat op te oefenen, oefening baart kunst. ( Het leukste zijn de horloges die je nog in prima staat kan krijgen zodat ze een 2de leven kunnen beginnen, dus waarvan het uiterlijk nog mooi is, de rest is herstelbaar. )

d) Ik doe wel wat kleine werkjes voor familie en vrienden, zolang het binnen mijn kunnen blijft, ik moet eerst iets al een keer gezien hebben, voor ik er zelf aan begin, dat is al heel mijn leven zo en heeft niets met horloges te maken, wat een ander kan, kan ik ook, maar ik moet het eens gezien hebben. :wink:

Nog vragen? Je wangen zijn nu toch al schaamrood, dus erger kan het niet worden. :joy:

Meters is een makkelijke indicatie en afgeleid van de druk. Je moet uitgaan van de druk atm. De druk bij een 100m is 10atm. Het merendeel van de mensen zijn echter niet bekend met atm, dus is meter makkelijker en geeft gelijk een indicatie.

Meeste horloges hebben redelijk wat marge. Zo een paar keer gedoken met een Swatch van 3atm en niks aan de hand. De volgende Swatch zal het wellicht gelijk begeven.

Onder water kan je door bijv. het bewegen van je arm meer druk opbouwen. Om deze reden geven enkele fabrikanten ook expliciet aan niet met een horloge van de kant in het water te springen. Zelfs bij horloges van 100atm.
Maar doe je rolex aan een lang touwtje en dan gaat die moeiteloos naar 1220m.
Let wel dat je de waterdichtheid beter elk jaar kan laten controleren. Er zijn enkel weinig horlogemakers met een apparaat welke meer dan 20atm kunnen testen. Dit is ook vaak meer dan voldoende voor wat wij stervelingen ermee doen.

1 like

Of naar 11.000 meter, zoals James Cameron dat in 2012 met zijn duikboot deed…

1 like