Opknappen van Monté horloge met ETA1080 binnenwerk

Zo, hier nog maar eens een topic over een een opknapbeurt van een oud horloge.

Ik nam deze Monté over van een forumlid @Richz1986

Even de situatie “voor” schetsen met enkele foto’s, het horloge liep niet zo lekker:

We gaan dus een volledige opknapbeurt doen van kast en service van binnenwerk.

Demontage:

Kast en deksel even tegen het polijstwiel aandrukken om hem weer glanzend te krijgen:

Daarna kast en deksel in de ultrasoon reinigen:

Binnenwerkje demonteren en in het poetstoestel stoppen:

Aan dit schroefje heeft iemand liggen prutsen, lijkt wel met Loctide vast te staan, dus ff mijn best doen om het er uit te krijgen:

Mandjes vullen en dan in het reinigingstoestel:

Kast en deksel is gewassen, dus even in de droger stoppen:

Veer lijkt nog ok te zijn, maar ik ga toch voor een nieuwe:

Nieuw glaasje er in, zorgt toch voor een nette uitstraling:

Na opbouw van het binnenwerk en afstellen kan ik de wijzerplaat en de wijzers weer op het binnenwerk monteren:

De kroon die was uit elkaar gevallen, dus die ook maar even vervangen:

En dan de “na” nog even meegeven:

Bedankt voor het kijken en tot een volgend projectje.

51 likes

Heerlijk dit, gewoonweg heerlijk.

1 like

Dit zijn voor mij toch wel de mooiste topics op het HF.
Mooi resultaat weer

3 likes

Superleuk om te lezen!
Deze kan er weer jaren tegenaan :+1::+1:

1 like

Mooi, En verstandig dat je de veer en het glaasje vernieuwd, bij mij is dat ook standaard, Je hebt wel vrij nieuw gereedschap, Is dit voor hobby of beroep?? Welke olie/vet gebruik je, en waarvoor.

1 like

Viel mij ook op, serieus mooie equipment!

1 like

Prachtig gedaan, Monté was mijn eerste (jongens)horloge. Dank je wel voor het delen!

1 like

Mooi gedaan :+1:

1 like

Moderne veren monteer ik meestal gewoon weer als ze niet beschadigd zijn, zeker bij goedkopere horloges. Ze breken nooit en raken hun voorspanning eigenlijk ook niet kwijt. Tenzij het een horloge is dat ik verkopen wil, maar dan vooral omdat het goed klinkt dat de veer vervangen is.
Maar dit is zo te zien nog een blauwe veer, daar bereik je echt niks meer mee, enkeltje rond archief. :sunglasses:

Leuk projectje weer, dank voor het delen :+1:

1 like

Is voor de hobby op het moment… klopt wel dat ik goed gereedschap heb, ik ben helaas perfectionistisch ingesteld en ga er van uit dat goed gereedschap kan helpen. :wink:

Dit zijn mijn standaard smeermiddelen voor deze oude manuele knarren:

Op een Jan werkbankje:

Durf ik ook wel doen, ik controleer dan wel even de goede werking… Wind de veer op met een handvijs tot het maximum en dan bij het lossen tel ik de toeren dat de veer ontspant, moet zo’n 6 a 7 toeren zijn.

6 likes

Prachtig hoor, je hebt een mooie werkruimte met ook daglicht erbij, en inderdaad je bent een perfectionist, alle respect van mij, en ongetwijfeld veel forumleden, voor de uitstraling van je werkruimte en gereedschap

1 like

Bedankt!

Top gedaan :+1:

1 like

WOW, echt geweldig wat je hier bijdraagt. Mooie apparatuur en vakmanschap geeft een prachtig resultaat! Kun je iets meer vertellen/laten zien over die Polimaxx? Volgens mij een PRIMEUR hier op het Forum!

2 likes

Zal een filmpje maken van het toestel…

1 like

Hier de gegevens van de leverancier:

Polishing maschine Polimaxx - vario

Polishing machine Polimaxx - vario is a brandnew polisher with technical skill that stand out significantly in many respects from other devices. The powerful engine and the highly efficient triple filter system give this multi-purpose polisher unmatched class.

Key features:

  • maintanance-free polishing motor, most powerful motor in its class - 0,37 kW (0,5 PS)
  • new highly efficient triple filter system with > 90% filtration of particulare matter
  • Excellent suction via optimised, loss-free direction of air flow with 500 m²/h
  • Bright, glare-free workspace lighting using high power LED technology
  • Speed: variable speed from 300 to 3000 rpm
  • Extremely smooth operation with optimal torque
  • Hood can be opened and swung back completely from the polishing area (for large workpieces)
  • Generous armrest to eliminate tiredness while working

Technical specifications:
Motor: 0,37 kW (0,5 PS)
Speed: variable speed from 300 to 3000 rpm
Suction: 500m²/h
Lighting: 4x9 LEDs / 640 lumen
Brush diameter: max. 160 mm
Main connection: 230 V / 50 Hz
Dimensions (W x D x H): 450 x 3

Is een toestel waar je de kasten en deksels mee kan polieren…

Met led verlichting, afzuiging en variabele snelheden.

Knap toch als je dit allemaal kunt :+1:

1 like

Wat de meeste mensen besteden aan een nieuwe auto staat daar uitgestald qua apparatuur en gereedschap, daar is zeker niet op bespaard :grin:

Ik hoop dat je er veel plezier mee mag hebben!

1 like

Sssssst… :sunglasses:

Aan deze horloge heb je echt wel werk aan gehad, was goed bekrast, maar een prachtig resultaat hoor,

1 like