Een lans breken voor het merk ETERNA

@merl postte niet lang geleden een foto van zijn Eterna kontiki.
Een heel fraaie (sportieve) klok.

tegelijkertijd kreeg ik het gevoel dat Eterna ondervertegenwoordigd is op het Forum.

Als ik gelijk heb hierin dan is dat niet terecht!!!

Een klasse- dresser uit de jongere collectie is bijvoorbeeld de Vaughan big date.

Maar die komt vrijwel nooit langs op het HF.
Bekijk de foto’s en wees verbaasd.

Check ook deze site en lees dat mooie verhaal: http://www.watchprosite.com/?page=wf.forumpost&fi=17&ti=919663&pi=6332888

Als extraatje, of nog beter, als kick off de foto van @merl zijn KonTiki in schemer gefotografeerd.

Wie laat zijn of haar Eterna zien als opvolger van deze post?

33 likes

Eterna is een prachtig merk met geschiedenis. Voor wie zich afvraagt wie de oorspronkelijke oprichter is van ETA…

Hier mijn recent geflipperde Soleure Chrono, afwijking 1 seconde per week (getimed). Nog wel binnen het forum aanwezig denk ik:

7 likes

En het symbool van Eterna… De 5 kogellagers. Eterna is de uitvinder van het automaat-rotor-lagersysteem met 5 lagers dat tot de dag van vandaag gebruikt wordt - bij ETA!

3 likes

Inderdaad, Eterna heeft veel technische innovaties en patenten. Nu ook weer het Caliber 39 waar ze 88 varianten van kunnen maken.

Hier nog een leuk filmpje over Eterna wat ik laatst op HF heb geplaatst:

2 likes

Ok, I’ll play :wink:

14 likes

Als die Big Date een No Date was geweest was ie met stip in mijn top 3 dressers terecht gekomen…

1 like

Gewoon kopen en stukje tape op het glas. Kan het op dat stuk ook niet beschadigen.

3 likes

Eterna is altijd al innovatief geweest en houdt dit nog steeds vol. Een eigen gezicht en creatieve oplossingen, die soms door de wat luieren “grote jongens” gewoon worden overgenomen.

Neem nou mijn Kontiki GMT, er is geen ander merk dat hem zo ontwerpt!

De bezel met interne ring, die traploos en in 1 richting instelbaar is en daarnaast toch 200 meter waterdicht is.

En de sluiting van de band, die o.a. ook door Ulysse Nardin gewoon wordt overgenomen.

Een geweldenaar waar ik elke keer een glimlach van op mijn gezicht krijg.

20 likes

Wat een geweldige klok! Laatste keer dat ik die hier langs zag komen was op het oude forum. Goed dat je m post :wink:

gr, HJR

Zal spoedig eens wat foto’s van mijn Eterna Vaughan Big Date op het forum gooien. Slingert nog wel ergens een draadje rond hier op het forum hoe ik uiteindelijk aan die klok ben gekomen. Mooie unit, wel redelijk aan de maat voor een dress watch (42mm). De vouwsluiting draagt niet heel fijn. Vervangen voor een Eterna gesp. Maar goed, foto’s zeggen meer dan 1000 woorden, dus… Foto’s zullen komen!

1 like

Hej hej mannen, wat een geweldige start !
Supermooie foto’s ook erbij.
Hoop dat dit draadje een grote lengte krijgt.

1 like

Jammer dat ze zo moeilijk verkrijgbaar zijn. Ik heb al een paar dealers afgelopen (Rotterdam/Schiedam/Gouda), maar allemaal geen delaer meer cq. gestopt.

Begreep ik ook. Geerling in Bussum voert het merk Eterna wel.

1 like

Nog even een mooi plaatje:

7 likes

Hoi,

Een echte Eterna heb ik nog niet. Ben op zoek naar een bepaald type Super Kontiki maar dat komt wel. Vooralsnog moet ik het met een Porsche Design (je weet wel, dat plakmerk) doen die gemaakt is door Eterna. Zit een ETA 2824 in. Eigenlijk een soort manufactuur dus. :smile:

3 likes

Fraai! Hoef je je ècht niet voor te schamen. :slight_smile:

2 likes

Deze zou ik vandaag wel willen hebben, erg mooi!

Even napruttelen over Porsche.
Ik vind het juist een uitgave van Eterna waar je trots op mag zijn.
Vergeet niet dat vòòr Eterna IWC de modellen op de markt bracht in samenwerking met Porsche.
Porsche is kwaliteit en zoekt kwaliteitspartners.
Anders werkt dat ‘geplak’ niet.
Dus voor mij een 100% Eterna :+1:

Ps: hij loopt toch niet te snel hè?

5 likes

Nee, eerder fractie te langzaam.
En ik ben er ook erg blij mee. Ik zag hem op een veiling en toen moest ik hem hebben. Helaas bood iemand de prijs die ik voor mezelf als maximum had gesteld. Nog geen maand later kwam ik dat zelfde horloge tegen op marktplaats. Ik wist aan de sticker op de achterkant en het niet originele doosje dat erbij zat dat het om dezelfde moest gaan. Mailtje gestuurd en geboden wat ik destijds ook als maximum had willen bieden. En de verkoper mailde dat ik het horloge mocht komen ophalen. Waarom hij het ooit op de veiling heeft gekocht weet ik niet. Waarschijnlijk een opwelling. Winst heeft hij er in ieder geval niet op gemaakt.
Het is momenteel mijn enige dresser en ik denk niet dat ik deze snel weg doe.

3 likes

He @merl, misschien moet ik jou eens een pb sturen om 1 vd 2 eterna’s te ruilen met mijn omega.
Laat me weten!