Eerste poging tot restauratie Seiko 7009-3020

Mooi project en mooi resultaat.

Groeten,

Coos

mooi afregelapparaat en gedurft project. Goed gedaan en oefening baat kunst. Dat is het meest leuke om zo’n klokje eens aan te pakken. Groet Jobo71

Blijft toch altijd knap …zoon knutselwerk :+1:

Kun je misschien aangeven welke olie je hebt gebruikt en waar?

Alle begin is moeilijk, maar je bent al lekker onderweg! :+1:

Als je een Apple apparaat in huis hebt zou je kunnen beginnen met de Timegrapher app en je Apple microfoon. Ik heb inmiddels ook een Weishi 1900, maar ik heb een poos met deze app gewerkt. Als je omgeving maar een beetje stil is kun je er best goede resultaten mee bereiken. Uiteraard werkt het niet zo goed als de Weishi, maar 7 Euro is een makkelijkere prijs dan 200. :sunglasses:

Veel succes met je horlogeprojecten!

Gaaf om het te doen :thumbsup: en super om het te delen :hugging:
Groet Iwan :motorcycle:

Diepe buiging voor je moed en enthousiasme!
Dit is wel “learning by trial and error”!!

Dank voor alle reacties.

Ik heb inderdaad geen afregelapparaat, ik heb wel een app (tickoprint) voor mijn Android. Mijn micorofoon detecteert nauwelijks de bph, zelf met micorofoon doet deze app het nog slechter (wellicht heb ik hem niet goed gecalibreert?). Het stelt in ieder geval gerust dat zo een grote afwijking af te regelen is.

@HorloG, Oliën is een hele grote en diverse wereld. Ik heb er al eens eerder naar gevraagd op dit forum, en tevens heb ik een aantal lubricant charts van Moebius die ik volg.
(zie: Google)

Ik heb enkel Moebius 9010 die ik toepas op de jewels. Ik heb nog geen geschikte olie voor de asjes, of de clutch.

Deze post destijds in een topic van mij heeft mij ook wel geholpen met oliën

Maar goed, als het uurwerk niet echt goed gereinigd is en je niet de juiste olie hebt aangebracht dan zal het ook lopen als een dweil. Om een uurwerk te smeren heb je echt minimaal 3 soorten olie nodig, 9010, 1300 (of D5) en 9145. Het schoonmaken kun je doen in een bakje wasbenzine met een kwastje, niet ideaal maar ik heb er tientallen horloges mee geserviced.

Ik heb binnenkort waarschijnlijk een schoonmaakmachine over, mocht je interesse hebben…

1 like

Ok, ik begrjip je punt. Ik heb waar ik kon de onderdelen schoongemaakt met wasbenzine. De schoonmaakmachine mag je achterwege laten, ik zal eerst investeren in de moebius collectie.

Ik gebruik bijna alleen maar de zwarte oliegever, soms de blauwe. Met de blauwe ga je geheid knoeien op de stenen. Je weet dat er niets op de vlakke randen van de stenen (Jewels) terecht mag komen…? :innocent:

Ik zou het aanbod van de schoonmaakmachine niet naast me neerleggen; de Elma’s worden steeds duurder, en ook steeds slechter - van wat ik zo nu en dan qua aanbod op MP zie. Ik had twee keer enorme mazzel; heb nu van twee redelijke tot matige machines, 1 hele goede gemaakt, en dus nog wat reserve-onderdelen over ook.

Is echt cruciaal voor de start van deze hobby.

1 like

Diepe buiging van mijn kant :+1:
Mooi verslag. Bedankt voor het delen!
Ben benieuwd naar de volgende restauratie :wink:

Bedankt voor het delen! Veel plezier met verder knutselen.

Mooi geworden.
Respect voor je werk :+1:

Ik kan ontzettend genieten van je post. Heel gaaf!
Hopelijk volgen nog meer projecten.

@PeterLC bedankt voor de tip ;-), ik heb op internet al heel wat goed/fout afbeeldingen gespot. Dat wil niet zeggen dat ik het meteen onder de knie heb natuurlijk.
@HorloG, de oliën die je ook in je topic over servicen noemt hebben alleen een eigen doel. De manual van dit uurwerk (zie start post) geeft ook een aantal oliën aan. Deze oliën wil ik graag de door jouw genoemde oliën vervangen. Ik heb hiervoor heb ik wat website afgestruind om informatie te verzamelen. Ik deel mijn bevinden hier om te verifiëren of ik alles goed begrepen heb.

  • Ik heb reeds Moebius 9010, als ik het goed begrijp en gelezen heb her en der is dit een dunne olie, vaak toegepast op de de jewels, escapement wheel, balance wheel en pallet jewels(?)

  • D-5 heb ik deze week ook aangeschaft, deze olie is iets dikker en meer geschikt voor de locaties in het uurwerk waar er meer belasting (hogere torque) van toepassing is. Bijv. het center wheel en de clutch

  • 9415 is een olie vooral geschikt voor ‘High-beat’ movements en toegepast op de pallet jewels

Kun je/kunnen jullie je vinden in deze stellingen?

1 like

Klopt redelijk, maar het consequent gebruiken van de Engelse termen vind ik zelf niet zo’n goed plan. Voordeel is wel weer, dat wellicht meer mensen het begrijpen.

Je bedoelt achtereenvolgens de lagerstenen, ankerrad, balans, en ankerpaletten; dan noem je nog het centrumrad, koppeling - maar die term is wat vaag hier, en zal chronograaf-gerelateerd zijn wellicht. In dat geval zou ik trouwens Molykote gebruiken.

Ik zou 9010 zeker niet op de paletten gebruiken, veel te dun - spat alle kanten op. 941 of 9415 is echt wat je daar gebruiken moet - ik doe altijd 9415. D-5 is prima voor wat je aangeeft, HP-1300 is de wat prijziger opvolger er van, wat dikker en beter bestand tegen hoge tapdruk (High Pressure). Als je het helemaal goed wilt doen, gebruik je 9020 voor het derderad (aan elkaar geschreven inderdaad) ; of - in zakhorloges - voor alle toepassingen waar je anders 9010 zou gebruiken.

Je noemt ook een paar dingen dubbel-op - je smeert namelijk het ankerrad via de ankerpaletten; die smeer je, die brengen vanzelf de olie over. Je smeert 't ankerrad niet rechtstreeks.

Ik noemde Molykote DX; dat moet je zeker ook nog hebben. Ik smeer daar alle staal-op-staal frictie-punten mee, met name in het wijzerverzetwerk (keyless works als je wilt ;-)). Heel belangrijk om elk frictiepunt daar een klein stipje/likje vet te geven. Het wordt vaak veel te duur verkocht, veel meer dan een tientje voor een kleine tube zou het niet moeten zijn.

= liggend opwindrad (olie voor de uitsparing waar de hebel in valt, vertanding tussen staand en liggendopwindrad vet/molykote)

Toch wel handig om de tappen van het ankerrad met 9010 te smeren :wink:

1 like

Ja, de tappen wel natuurlijk… :smile:

OK, liggend/staand opwindrad, my bad. Ik gebruik ook die smering-wijze daar. :+1:

Bedankt voor de tips en de aansporing. Afgelopen week Moebius D5 mogen ontvangen.

Na alles op een rijtje te hebben gezet, heb ik het volgende topic gevonden. Een manual voor het Seiko 7005 uurwerk, invgevuld met 9010 en D5 olie.

Uiteindelijk heb ik het uurwerk weer gedemonteerd, toen zag ik dat o.a. de paletvork aan zijn brug bleef plakken… dat duidt erop dat de vorige keer er iets goeds verkeerd is gegaan met oliën. Uiteindelijk de benodigde onderdelen schoongemaakt met wasbenzine, zo secuur mogelijk geolied, en zo waar het uurwerk liep weer… en ook nog eens op tijd :-). Ik ben nu meer dan 24 uur verder en het uurwerk loopt nog steeds op tijd :slight_smile:
Ik kan helaas geen screenshot laten zien van een timegrapher, maar voorlopig ben ik blij met de ontwikkelingen van afgelopen week. Nogmaals dank.

1 like