Wat heb je nodig om zelf uurwerken te gaan servicen?

Ik krijg regelmatig de vraag wat je allemaal nodig hebt om zelf te gaan servicen, naast veel te veel vrije tijd, enige vorm van wilskracht en nog een aantal cruciale randvoorwaarden. We hebben het dus over gereedschap.

Ik heb bij enkele andere HF’ers feedback gevraagd en ontvangen (bedankt mannen!) en ben tot de onderstaande lijst gekomen. Waarbij ik wel gezegd wil hebben dat iedereen werkt op zijn eigen manier en dit dus zeker niet de ultieme waarheid is maar ik durf wel te zeggen dat dit je toch een aardige richting zou moeten geven.

Essential (noem het de kale basis):
Schroevendraaiers (0,5 + 0,6 + 0,8 + 1,0 bij voorkeur A-merk)
Werkmat (zacht materiaal wat makkelijk te reinigen is)
Werkhouder (Bergeon 4040(groot) en 4039(klein) of kloon)
Wijzerafnemers (Presto puller #6 en of hefboompjes)
Antimagnetische pincetten (met verschillende punten, spits en breder, Dumont is hier hét merk)
Reinigingsvloeistof (glazen bakje met wasbenzine, zie ook nice to have)
Vingercondooms of latex handschoenen
Handpompje (om haartjes en stof weg te blazen)
Oliegevers (Bergeon set van vier)
Oliecups
Moebius 1300 of D-5
Moebius 9010
Moebius 9145
Jaxa-tang
Case-knife
Case opener ball
Loupe 3,5-5X (werkloupe)
Springbartool (bijv. Bergeon 6767)
Rodico

Must-have (Als je iets serieuzer en vaker aan de slag wilt gaan):
Time-grapher
Stolp (liefst meerdere)
Wijzerzetters (opstelling of losse pennen)
Pennenhout
Satéprikkers en wattenstaafjes voor kast reiniging
Schuurpapier grof (180, 400, 600, 1000)
Schuurpapier fijn (2000, 3000)
Goede verlichting
Loupe 15-20X (inspectieloupe)
Demagnetiseerapparaat
Digitale schuifmaat
Kasthouder
Kastkussen
Kniptang (klein)
Puntbektang (klein)

Nice to have (onderstaande spullen zijn vooral bedoeld om fijner, sneller en professioneler te kunnen werken):
Werkbank op borsthoogte
Glasklauw/Crystal lift (groot en klein)
Reinigingsvloeistof L&R 566 en spoelvloeistof L&R 3 (twee keer)
Reinigingsmachine (Elma)
Ultrasoonreiniger
Verenwinder (voor het opwinden van veren, je verwacht het niet… )
Automatische oliegevers
Greiner Timoknack of Horotec klikdeksel opener
Glazen/kasten pers
Dremel of polijstmachine
Dialux groen polijstpasta
Waterdichtheidstester
PLM vet
Bankschroef (klein)
Slijpsteen voor schroevendraaiers
Edelsmid hamer
Punch/stake set

Voorraad:
Springbars
Banden
Generieke kronen
Generieke wijzers
Generieke glazen
En alle uurwerk onderdelen en donor uurwerken die je vinden kan…

Mocht je je afvragen waar je dit soort spullen kunt kopen als je zelf niet bij een Nederlandse groothandel mag bestellen dan kan ik Cousins (https://www.cousinsuk.com/) aanbevelen.

44 likes

Mooi lijstje om mee aan de gang te gaan. Ondanks dat ik nog nooit een horloge heb gerepareerd of iets dergelijks zie ik wel dat ik al een hoop van deze dingen heb. Toch maar eens overwegen om een werkbankje te maken :grinning:

Ik durf nog geen bodemklep te openen haha :slight_smile:

1 like

Zo zeg dat is een flinke lijst! Wel mooi om te weten, denk ook dat je wel een klein kapitaal kwijt bent om dit allemaal aan te schaffen?

Bedankt! Worden aanvullingen nog gewaardeerd of is dit de definitieve lijst? :wink:

Uiteraard, ik geloof niet dat er een definitieve lijst bestaat. Ik leer ook elke dag bij.

Overigens iets wat ik zelf ook nog regelmatig gebruik is klikveerstaal, rechte stripjes staal om zelf ontbrekende of gebroken klikveertjes mee te maken, dit mag je plaatsen onder de categorie Voorraad.

Perfect, zit zelf ook met het idee te spelen om het gewoon eens te gaan proberen. Wil echter eerst wat goed gereedschap hebben, nu weet ik iig wat er sowieso nodig is. :slight_smile:

Kan zelf heel wat maar nog nooit een horloge effectief geserviced.

Is moeilijk aangezien ik nagenoeg alleen chronografen koop en soms eens een duiker.

Ik hoe me nu bij esthetisch werk, nieuwe pushers steken en op maat slijpen, nieuwe stiften op maat slijpen en nieuwe kronen etc.

Ik zou penhoutjes/cocktail prikkers onder essential plaatsen. Om onderdelen (vooral jewels) uit te pennen voordat het wordt schoongespoeld om aangekoekte olie los te maken. Ook kan je het gebruiken om bijvoorbeeld te blijven controleren of de wielentrein vrij loopt of om een brug licht onder druk te houden tijdens het schroeven.
Verder heb ik zelf regelmatig schroevendraaier 120 en 140 nodig en ook nog groter voor de schroeven van het kroonrad en tonrad. Een carroussel van tenminste 7 maten schroevendraaiers lijkt me wel handig om mee te beginnen.
Bij essential zou ik ook nog een (synthetisch) vet plaatsen voor het stelwerk en bijvoorbeeld de minuutpijp. Iets als Moebius 9501 of PML is prima. PML staat bij nice to have zie ik.

Mooie lijst en vrijwel compleet denk ik.

Op zich valt het mee, ik ben zelf begonnen met een Chinese basiskit aan gereedschap van eBay en daar kom je best een eind mee, het enige wat wel wat prijzig is zijn de olieën en daar bestaat helaas geen goedkoop alternatief voor.

Veel van de andere artikelen in de must-have lijst zijn vaak voor een paar euro te koop via eBay en dan voegt een A-merk weinig toe, mijn zacht rubberen werkmat komt van de Wibra voor 1,99…

Goede schroevendraaiers zou ik niet op besparen, daar heb je echt veel plezier van.

1 like

Mooi hoor! Goed bezig.

Wat mij betreft mogen er wel weer wat mooie serviceprojectjes het HF sieren :wink:

Altijd erg leuk om te lezen en zulke bijdragen worden volgens mij enorm gewaardeerd!

Ik heb pennenhout toegevoegd, dank je!

1 like

Ik zou joints toevoegen. Samen met een potje siliconenvet.
Een setje voor de caseback en wat mini-o-rings voor op de kronen.

Ben nu met een triple safe kast bezig waar ik voor 1 horloge wel 6 verschillende joints heb moeten bestellen.

Ook bij essential een digitale meettang.

Goed verhaal. Koop steeds de dingen die ik nodig heb en dan meestal zo goedkoop mogelijk maar kom toch al een aardig eind. Moet maar eens serieus gaan beginnen en olie bestellen.

Voor synthetisch vet is Molycote (Molykote) DX ook prima geschikt. Kleine tube kost ongeveer 8-10 euro.

Een opzet werkblad met opstaande randen en 15 cm pootjes te plaatsen op een bureau of tafel is ook zo gemaakt.

Zou overigens ook pith Wood (in het Nederlands?) bij essentials plaatsen vanwege het absorberende vermogen voor vet en olie. Onmisbaar om pincetten, oliegevers en onderdelen schoon te houden.

Ik gebruik daar vaak Rodico voor, maar goed punt. Ik mag nu helaas geen wijzigingen meer toepassen op het eerste bericht.

Er staat nu al “Digitale schuifmaat” onder Must Have.

Rubber pakkingen is inderdaad handig als basis voorraad, ik heb in dat kader ook stiftverlengers voor als je te maken krijgt met afgebroken of te korte stiften.

Dat is toevallig!
Wilde zelf gaan vragen wat er zoal nodig was en voila😃
Ga de lijst eens goed doornemen en kijken wat ik nog mis in de basis benodigdheden.
Bedankt!

Kijk, dit is nou een topic dat me wél interesseert (haha), want wat iedereen verdient, of hoe je horloges met whisky, sigaren, bier, of je brommer combineert geloof ik wel…

Ooit waren op dit gewaardeerde forum megainteressante posts te vinden van (ik geloof) Morse, die, stap voor stap, uurwerkjes de-, en weer monteerde, voorzien van eindeloos veel foto’s, en wat mij betreft mag daar best weer wat meer van voorbijkomen…

Ik zal een voorzetje doen met een Youtube “kanaal” van een fantastische vent, die op dit gebied kunststukjes verricht, en er mooie, duidelijke filmpjes van plaatst. En nog zonder knalharde gitaarmuziek, schreeuwende voice-overs, of blote vrouwen ook!

Goed voor uren kijkplezier!

6 likes