Mannesmann horloge gereedschap, goede kwaliteit?

Mannesmann maakt kwalitatief redelijk gereedschap voor de automotive. Of dat met horloge gereedschap ook zo is weet ik niet, maar ik zou voor incidenteel gebruik gerust een gokje durven wagen.

Ik gebruik dees altijd…

1 like

Onlangs een setje gekocht voor ongeveer € 50,00 voor eenvoudig werk. Het setje stond afgebeeld in een horlogeboek:


Het wordt ook verkocht als merk “Augusta”.

3 likes

Leuk, mijn eerste setje horlogegereedschap was er ook zo een, 20 jaar geleden gekocht bij Bijou Moderne. Ik gebruik nu ook andere spulletjes, maar dat setje heb ik nog en gaat nooit meer weg! :blush:

1 like

Harry,
Aangezien jij al bezig was met horloges toen de meesten van ons nog niet in de making waren, welk gereedschap zou je aanraden?

Ik probeer tweedehands nu Bergeon spulletjes bij elkaar te sprokkelen, maar zelf dan springen de tranen me nog in de ogen van die prijzen.

3 likes

Ik zou me heel graag aan willen sluiten bij @HorloG en @oscar2 :relaxed:

Aangezien jij ook best wel veel aan horloges werkt, moet je gewoon echt goede spulletjes nemen. In ieder geval zeer goede schroevendraaiers en pincetten kopen, dat werkt zoveel prettiger. Vooral de schroevendraaiers en pincetten zijn a.h.w. verlengstukken van de handen van de horlogemaker. Je moet ze blind kunnen gebruiken en kunnen pakken.:relaxed: Mijn pincetten zijn van Dumont en Bergeon en mijn schroevendraaiers zijn ook van Bergeon. Ook mijn spring bar tools zijn Bergeon. Ik koop mijn spulletjes al verscheidene jaren op Ebay en heb daar een paar vaste adressen waar ik altijd zaken mee doe (een daarvan is de Française waar jij ook weleens iets heb besteld :stuck_out_tongue_winking_eye:) Zij is o.a. Bergeon dealer en heeft een groot assortiment gereedschap.

Dat setje waar @HansT het over heeft is trouwens nog steeds te koop bij Bijou Moderne en is beter van kwaliteit dan de goedkope Chinese setjes waarmee je dood wordt gegooid. Volgens mij is het merk Beco, maar dat weet ik niet zeker. Redelijk goed spul, als je geen Bergeon budget hebt:

https://www.bijoumoderne.nl/default.aspx?wsmt=wsitemdetail&itemcode=08110951&unitcode=01&cpl=1

3 likes

Ik heb eerder een topic geschreven over wat je allemaal nodig hebt om te servicen, wellicht nuttig: Wat heb je nodig om zelf uurwerken te gaan servicen?

4 likes

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Dat budget kan gemaakt worden natuurlijk, maar ik keek gisteren naar een Bergeon 8935:

En zelfs de inkoopprijs zit rond de 1000 euro :astonished:.

Dat vond ik toch iets te veel, dus nu is deze onderweg (geen 1000 euro):

Schroevendraaiers, pincetten e.d. heb ik van goede kwaliteit. Ik ben altijd al met klein gereedschap bezig geweest, dus de dwang om elke Seiko uit elkaar te halen en te modden komt niet helemaal uit het niets :sweat_smile:.

1 like

Ik denk dat die goedkopere ‘staking machine’ uit China komt, maar dat kan ik zo niet zien. Ze maken ook in China trouwens best goede spullen. Het is allemaal persoonlijk; als je geen professional bent (zoals ik ook beslist niet ben) dan zijn de grotere gereedschappen/ machines van Bergeon gewoon echt een heel grote investering. Dat is het in mijn ogen- en in mijn situatie- duidelijk niet waard. Daarom koop ik dat soort gereedschap ook niet van Bergeon, alleen het handgereedschap wat ik dagelijks gebruik.:relaxed:

1 like

I agree. Het gaat mij bij bovenstaande om de metalen kopjes. Ik deed het met deze:

Maar ik gebruikte de laatste paar keren al een doorgeknipt wattenstaafje, omdat die nylon kopjes zo scheef trokken als de pest. En ik twijfel er niet over dat die voor 24,95 uit China komt :sunglasses:

2 likes

Servicen is niet mijn ambitie (wie weet ooit). Maar het begint met bracelets wisselen en batterijen voor familie en kennissen, een bezel die zwaar draait verwijderen en schoonmaken, nu denk ik aan een keer zelf een modje maken.
Ik zie dit:

Dat is me toch echt te gortig voorlopig.
Maar is dit niet wat:
http://www.swissforniture.it/en/cacciaviti/700-set-5-cacciaviti-msa-01095.html
Of kan dat geen originele Horotec zijn?
De “meedraaiende zeskant” ziet er anders uit dan die set op ebay, is dat dan zonder de vermaarde kogellagertjes? Het setje wat ik nu heb draait niet zo fijn, dus de gedachte aan kogellagertjes doen mijn hartje sneller kloppen :slight_smile:

1 like

Die heb ik in bestelling :smirk:

1 like

Als de nylon topjes scheef trekken, kan je ze ook in de draaibank klemmen en dan met een beiteltje of diamantvijltje weer recht en strak maken, fluitje van een cent, alleen zie je tegenwoordig geen centen meer.

1 like

Een draaibankje moet je maar net hebben staan dan, die koop je er niet even bij als zaterdagmiddag-moddertje*)-in spé zeg maar (daarmee bedoel ikmezelf, niet HanDavinci).

Kan verder me nog helemaal niet voorstellen waardoor die nylon topjes scheef trekken bij het aandrukken van horlogewijzers, maar daar ga ik wel een keer achter komen.

*) Omdat we hier van plaatjes houden:

3 likes

Al lang gedaan, maar wil toch liever metalen kopjes voor de langere tijdsduur :wink:

Zo op zaterdagmiddag een beetje aanmodderen trekt mij ook wel hoor :laughing:

Ook metalen dopjes van bijvoorbeeld aluminium kan je draaien en gebruiken met de pers zoals hierboven is te zien. Dat moet dan zeker goed gaan.

Daar hoopte ik al op :v: :sunglasses: Thanks!

Ja,nu begrijp ik waarom die dingen scheef gaan trekken.

Ik vind het troep… schroevendraaiers die binnen de kortste keren uit elkaar vallen en of beschadigen