Wat heb je nodig om zelf uurwerken te gaan servicen?

Welke schroevendraaiers heb jij? Ik had een pasar tips gekregen in een ander topic, maar nog geen uitsluitsel welke aan te raden zijn. Gebruik ze met name voor inkorten van stalen banden.

http://www.allekabels.nl/handgereedschap/schroevendraaier.html

Hier staan ook leuke betaalbare setjes

Deze heb ik, al is mijn setje iets ouder, en als de blades versleten zijn dan kun je er ook gewoon Bergeon in zetten (die kosten los namelijk niet zoveel).
https://www.cousinsuk.com/product/af-swiss-stainless-steel-9-pieces-rs?code=S1512

Idem maar dan in het plastic zakje niet op carousel.
Met Bergeon bits ingedraaid marcheren ze als de beste.

En vrij betaalbaar.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

6 likes

Zou je wat voorbeelden kunnen geven wat je ziet dat anders zou moeten of verkeerd gaat?

Ik heb die suggestie hier op het forum wel eens eerder voorbij zien komen en kan me herinneren dat er toen wel positief op is gereageerd. Maar of het er ooit van gekomen is weet ik niet. Lijkt mij in elk geval erg leuk om een keer te doen op een vrij zaterdag ofzo. :thumbsup:

1 like

Van belang lijken mij ook een vaste hand en een scherp oog! :grinning:
Veel sukses gewenst.

1 like

Lijkt me een prima idee! Ik zou graag meedoen met zoiets

Op dit moment ben ik samen met een aantal anderen bezig iets dergelijks te organiseren!
ik zal hierover binnenkort een topic starten :wink:

9 likes

Heel handig Geert! Ik ga na mijn tentamens eens wat gereedschap inslaan. Heb alleen geen creditcard dus kan Cousinsuk niet gebruiken. Iemand een ander goed adres?

@mods, lijkt me wel handig om dit topic te pinnen, zodat het altijd bovenaan staat :slight_smile:

Bedankt Ron, kennis is inderdaad een essentiƫle randvoorwaarde, ik heb zelf eerst aardig wat gelezen en bekeken en ben toen bewust op zoek gegaan naar iemand die mij wat op weg kon helpen. Dat is uiteindelijk hier op HF gelukt, ondertussen heb ik een gepensioneerde uurwerkmaker gevonden bij wie ik soms vraagstukken kan neerleggen. Ik ben helemaal met je eens dat je dit vak niet kunt leren uit een boekje, of je daarvoor een avondopleiding nodig hebt dat durf ik dan wel weer te betwisten. Uiteindelijk telt vooral ervaring.

Nu kan ik best veel maar bijzondere/exclusieve uurwerken laat ik door een professional doen. Ik sluit niet uit dat ik dit ooit zelf ook kan en ga doen maar je moet zeker niet overmoedig worden. Van een niet nader te noemen forumlid weet ik dat hij als hobbyist onlangs toch een chronograaf heeft weten te servicen en ook op de juiste manier omdat hij de tijd heeft genomen om exact uit te zoeken hoe dat moest. Ik sprak toevallig vorige week een jongen die in het laatste jaar van de opleiding in Schoonhoven zit en stage liep bij de uurwerkmaker waar ik op dat moment was en hij vertelde mij dat hij in de afgelopen weken meer had geleerd dan in de voorgaande jaren op school. Zijn jaargang bestaat trouwens uit niet meer dan 11 personen, iets om eens over na te denken…

Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt op welke wijze je kennis tot je neemt, sommigen mensen doen dat beter in klassikaal verband, anderen juist individueel, ik zit er zelf een beetje tussenin. Ik ben overigens helemaal voor het organiseren van een dag-lange workshop, ik ben alleen niet zo goed in het organiseren maar ik lever graag een bijdrage.

2 likes

Ik denk dat het eerst raadsaam is om er wat over te gaan lezen .de benaming van de onderdelen .als je de werking niet weet dan kan het vrij lastig zijn.ps reviceren zou voor velen nog wel gaan denk ik.michiel kalf oud leeraar van de vakschool heeft de tijdmeester geschreven’ als men daar aan zou kunnen komen zou dat heel nuttig zijn . ps excuus voor mijn schrijf stijl ’ ben dyslect.

Uhm ja, die met die chronograaf ben ik :slight_smile: Heeft trouwens weken geduurd en met twee (digitale) hulplijnen en twee service manuals haha. Maar het is gelukt.
Om nu te zeggen dat ik mijn hand niet meer omdraai voor chrono’s…nee. Zou ik alle chrono’s durven aanpakken? nee. Je moet gewoon reeel blijven in je kunnen en ā€œaces on their placesā€ is hier van toepassing. Zeldzame, waardevolle of zeer gecompliceerde uurwerken, breng ik netjes naar een horlogemaker. Ik vond het gewoon een enorm leuke uitdaging en met geduld en volharding kom je er uiteindelijk wel uit.
Wat ik nog wil vermelden is dat de chronograaf voor de service al prima werkte, ook de chronograaffuncties. Het was alleen iets smoezelig en de amplitude was vrij laag. Als je van de excentrische schroeven afblijft, is het met de juiste tips en boekwerken wel te doen. Als daarentegen de chronograaffuncties niet goed werken dan ben je veel verder van huis en dan denk ik dat je zonder diepgaande kennis en ervaring niet zo ver komt.

1 like

@HorloG @koen Een dagje HF cursus lijkt me wel wat, dan hebben onbenullen zoals ik ook iets aan de opsomming zoals is gedaan en kunnen we op basis daarvan wellicht beslissen of het iets is voor de ondernemende leden onder ons.
Count me in voor de cursus.

1 like

Kun je niet kopen… wel opdoen… :smile:

Pith… da’s gewoon de kern van Vlier… laten er nou een paar vlierstruiken aan de overkant van de straat groeien?..

Budget of effe snel oplossingen: in plaats van een stolp kun je ook een botervlootje pakken…
Vakjesdozen zijn ook ā€œnice to havesā€ā€¦ Kijk eens bij de Action of Lidl… ik heb er vanmiddag weer 2 gekocht… beter mee verlegen dan om verlegen… :smile:

Inderdaad dit is een een ā€œgouden tipā€ !

Deze filmpjes van Mark Lovick staan al jaren bij m’n favorieten en zijn zo goed gemaakt dat er geen enkele fotoserie meer tegenop kan.
Klaar, duidelijk en correct.

Hij gebruikt ook het correcte gereedschap en de kwaliteit van de video’s is zonder meer prima !

Ik kan ze zeker aanbevelen aan wie ooit zelf aan een (goedkoop) horloge wil sleutelen.

Wel opletten: dit is een ervaren uurwerkmaker en hij heeft de techniek zo in z’n vingers, dat nadoen voor beginners soms wat frustrerend is, maar je leert sowieso met vallen en opstaan…

En zelf je Patek Philippe of Jeager LeCoultre gaan herstellen, tja, daar pas ik ook voor, met of zonder youtube manual… :wink:

Met vriendelijke groet,

Morse.

1 like

Kun je Nagaan… voor mij is het allemaal begonnen met JOUW topicje over het servicen van die AS3311 uit jouw " blauwe collectie"… 't eerste uurwerkje wat ik onder handen nam, was een ETA 2763… die ā€œietsje complexerā€ was… vanwege de datumaanduiding… met jouw topicje met voorbeelden heb ik me toch prima kunnen redden… :smile:
inmiddels ben ik wel iets verder… niet gehinderd door enige vorm van scholing :smiley:

1 like

Even off topic, maar welgemeend:

Wel Arie,

Ik heb wederzijds heel veel respect voor wat jij tot nu toe hebt gerealiseerd en hoe je jouw materiaalkunde en expertise hebt aangewend bij het ontwerpen en maken van eigen horloges. En het doet me enorm plezier dat de vonk ooit oversprong na het lezen van mijn bescheiden bijdrage.

Van frezen, draaien, slijpen en polijsten ken ik (helaas moet ik zeggen) niet veel maar ik heb in stilte de meeste van jouw topics gevolgd en met heel veel voldoening gezien tot wat mensen hier op het forum met kennis en volharding in staat zijn.

Met bewonderende groeten,

Morse.

3 likes

Wel Morse,

Dat is los van het recente geneuzel over dat vermaledijde trustlevel 3 toch de kern van dit forum… kennis is het enige dat groter wordt als je het deelt…
vanuit mijn professionele achtergrond als Gereedschapmaker, kwam ik op het idee om voor dat uurwerk van mijn vaders horloge een nieuwe kast te maken… 't servicen was even ā€œnieuwā€ voor me, hoewel… Ik service mijn modelspoorlocomotieven zelf ook… en … dat is schaal 1:220… nauwelijks groter dan horlogeuurwerken…

'k vind het ook altijd prachtig als een lid hier ā€œde stapā€ waagt… en zelf een uurwerkje demonteert… en em weer monteert…lopend en wel terugplaatst in een horloge… op dat moment heb je een horloge met een verhaal ā€œjouw verhaalā€ā€¦ met het fabriceren van mijn horloges… vertel ik mijn verhaal aan eenieder die zo’n horloge in handen krijgt…

5 likes