Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Heel erg bedankt Ron. Over het algemeen kan ik het goed begrijpen en doe ik hetzelfde wat je zegt en volg ik een combinatie van de aanbevelingen van het British Horological Institute en de Moebius smeerkaart. Toch een aantal vragen:
Als je de balans schoonmaakt in de machine zonder de chatons, hef je dan niet de schokbescherming op zodat de astapjes makkelijker kunnen beschadigen? Het Youtube kanaal van Mark Lovick is eerder al toegevoegd in dit topic. Deze zeer ervaren Britse horlogemaker hamert er namelijk op dat de chatons met dekstenen erin moeten blijven in de schoonmaakmachine. Ja, dan moet je ze daarna wel uitnemen en handmatig schoonspoelen.
Ik heb speciaal vet voor opwindveren (Moebius 8300), maar toch doe ik het altijd met hp1300. Ik heb zelfs beschrijvingen gelezen in officiƫle documentatie dat drie druppeltjes ter grote van de deksteen van een damesuurwerkje volstaan. Is dat echt zo fout?
mvg Melvin
Zoals ik al aan het begin van deze post aan gaf houdt iedereen er zijn eigen werkwijze op na, en dat is prima. Ik herken veel van de opmerkingen als opmerkingen over mijn laatste servicebeurt. Ik verwijderde initieel ook de chatons tot iemand opmerkte dat hierdoor de as een veel grotere kans op beschadiging heeft in de reinigingsmachine door de bewegingsruimte, wat mij eigenlijk best logisch klonk. Het gebruik van olie of vet op de veer zie ik beiden, ik gebruik olie wat ik initieel heb geleerd en dat werkt goed. Het epilameren van het ankerrad vind ik interessant, dus dat ga ik de volgende keer proberen maar voor mij is dat nieuw. De olie in het midden van de deksteen weet ik uiteraard, ik had simpelweg de foto gemaakt en zag pas daarna dat de druppel was uitgelopen en heb de steen schoongemaakt en opnieuw voorzien van olie, foutje van mijn kant, ik zag het inderdaad net pas dat ik geen andere foto had gemaakt.
Maar goed, ik nodig ook iedereen uit om ook een foto topic te maken, want daar leer ik ook van maar afgezien van @wbcoupe afgelopen week zie ik maar weinig initiatief op dat vlak.
Ohja!.. nog een voor de categorie āGĆØnĆ¢h vĆ“ah wĆØnĆ¢gā⦠je ziet horlogemakers wel eens bruggen op hun plek houden met die transparante kunststof staafjesā¦
die dus⦠Hoe kom je daar goedkoop aan⦠welnu⦠de woning inrichter⦠deze staafjes worden gebruikt om gordijnen te sluiten, of om jaloezieĆ«n dicht te draaien⦠je hebt ze massief ( die moet je hebben) en holā¦
Stukje afzagen⦠en dan een puntje eraan maken⦠hoe?.. met een puntenslijper!..
't kunststof voorkomt dat je krassen maakt op je bruggenā¦
Kost een penhoutje niet nog minder?
mogelijk⦠ik heb ook een bosje SatĆ©pennen in de lade liggen⦠maar ik pak toch vaak dit āstokkieā⦠omdat ie wat dikker is⦠en beter in de hand ligt.
kwestie van voorkeur
Ik snap dat ieder het op zijn eigen manier doetā maar in mijn opleiding als uurwerkherstellerā¦en vervolg trainingen bij eta e.d is het voormijn compleet nieuw om te zien dat men bij het spoelen de catons met dekstenen in de klof laat zitten ā¦en als er te weinig hoogte lucht in de balans zit dan kunnen de tappen juist op hun donder krijgen tijdens het spoelen ā¦met alle respect voor mijn Engelse colegaā¦als van de 10 horlogemakers 8 het zelfde doen dan kan je de balans opmaken ā¦haha.
Ps ik vindt het super knap en bewondering voor de goeie revisi die net in beeld gebracht is ā door de heer Kabaalstra.
Veel mensen uit het vak gaan vaak minder precies om.
Ja goed, mijn manier van werken telt niet zo zwaar, omdat ik een hobbyist ben. Ik kijk af van ervaren horlogemakers en andere hobbyisten met tientallen jaren ervaring en ik lees heel veel documentatie en dergelijke. Als hij dat verkondigt op zijn Watch Repair Channel dan neem ik dat aan. Als iemand anders (of meerderen) me uit kan leggen dat het beter anders kan en waarom dan neem ik dat graag aan.
Ik loop nu iedereen door elkaar heen te halen denk ā¦mijn excuus
Daar heb je wel een punt⦠maar is dat niet juist de taak van het Incabloc⦠om dat op te vangen?.. bovendien⦠Mijn elma reiniger draait rondjes⦠die schudt niet als een bezetene met zijn inhoudā¦
Kortom⦠wat is wijsheid?.. ,mijn gevoel zegt: Chatons ( ik neem aan dat je daarmee de Incabloc, inclusief deksteentjes mee bedoelt) laten zitten⦠zodat de balans niet te veel beweegt in de ruimte die ontstaat als je ze eruit haalt⦠en dan NA het reinigen en spoelen pas de boel uit elkaar, en dan de incablocs smeren en terugplaatsen als je de balans weer gaat monterenā¦
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Klop zo staat het in de voorschriften.maar in de praktijk wordt niet altijd voor gespoeldā of het moet extreem vuil zijn ā¦ps het wordt je zo wel geleerdt en het zou ook moetenā¦na voor spoelen werkt het erg prettig om het werk te beoordelen op storingen e.d.
Goed gedaan Geert
Mij is geleerd altijd de chatons en dekstenen eruit te halen voor het schoonmaken.
@HorloG : Wat een fantastisch topic heb je hier gestart!
Ben er een tijdje tussenuit geweest ( @Arie_Kabaalstra : ja en dat kostte me een level dus! ) maar nu weer lekker aan het lezen hier op HF.
Ook voor de andere bijdragen. Hier geniet ik van en hier leer ik echt van. Dit is HF zoals het moet zijn. Bedankt!
Ok⦠Even āResumĆ© Overflakkeeā dus⦠de voorschriften spreken van āvoor en na spoelenā met respectievelijk een vibratie-instelling en een rotatie instellingā¦
Nu valt mijn kwartje⦠in een Vibratie-reiniger laat je de Chatons erin⦠vanwege de kans op schade aan de balanstappen⦠in een rotatie-reiniger kun je ze er desgewenst uithalen⦠vanwege minder kans op schadeā¦
dan zou ik zeggen⦠heb je een Elma reiniger (rotatie) dan kun je ze er zonder gevaar voor de balanstappen uithalen⦠gooi je een uurwerk echter in een vibratie-reiniger, laat ze dan zittenā¦
Overigens⦠āvibratie standā⦠bedoelt men hiermee een Ultrasoon?.. of een reiniger die op een aanzienlijk lagere frequentie het bad opschud?..
Er bestaan reinigingsmachines die zowel ultrasoon als rotatiemogelijkheden hebben, die zijn dan vaak ook vol-automatisch, je stelt de looptijden in en gaat koffie drinken. Helaas buiten mijn budgetā¦
Hoi Morse, (prima naam, toevallig van een van de beste TV-series ooitā¦),
Ik heb even de vrijheid genomen te verwijzen naar een serie prachtige āde- en montageā-topics van een flinke tijd geleden, waarvan ik meen dat ze van jouw hand waren. Mocht dat zo zijn dan, met flink terugwerkende kracht (ook ik ben āvan het eerste uurā), nog eens een welgemeend dankjewel voor de interessante materie. Heb ik het verkeerd onthouden (komt steeds vaker voor ) dan heb je toch āeen veer op een zekere plaatsā gescoord!
Martin.
Mee eens, al moest ik wel even opzoeken wat nou een āvijsjeā precies wasā¦
De ārepareer, cq opknaptopicsā van Morse, en de ādo it yourselfā series van Arie, zijn prachtig hoor, en (naar mijn idee) precies dĆ”t wat het forum zo interessant maakt. Trustlevel 5 zou ik zeggen!