DIY: service van een Unitas/ETA 6497-1

Een heel korte introductie van mezelf omdat dit toch min of meer mijn eerste post is.
Als het over horloges gaat kan jij mij best een Lemaniak noemen :slight_smile: Het merk Lemania is niet zo populair dan sommige andere merken maar dat zie ik zelf eerder als een zegen dan een vloek. Dit maakt dat de horloges min of meer betaalbaar blijven al gaat de prijs tegenwoordig vaak al naar de hoge kant.
Waarom Lemania? Daar zal ik later nog wel eens een aparte post over schrijven…
Momenteel focus ik mij op Lemania en meer specifiek op caliber 3000.

Nu heb ik 1 probleem: budget. Ik ben er vrij zeker van dat de niet euro-miljonairs onder jullie dit probleem kennen :slight_smile:
Om dit probleem een klein beetje op te lossen probeer ik mijn horloges zelf te servicen en dat is meteen ook hoe ik op dit forum terecht gekomen ben. Dus vooral dank aan allen op dit forum!

De ETA 6497-1 is een vrij groot caliber en tevens vrij goedkoop, dit maakt het werk uitermate geschikt als oefenwerk alvorens aan je waardevolle collectie te beginnen werken. Daarom ook dat ik dit caliber hier voorstel.
Zoek op eBay op “Unitas 6497” (wereldwijd) en voor een 70 a 80 euro ben je gesteld.

Wil je dus je eerste stappen zetten om zelf een keer een horloge een service te geven dan kan ik volgende stappen aanraden:

Het gereedschap:


zelf koop ik al mijn gereedschap hier:
https://www.cousinsuk.com/department/tools
of hier:

Welke olie?

Hoe ga je te werk?

Nu heb ik bij de laatste link een aanvulling. De bovenvermelde handleiding gaat niet specifiek over de ETA 6497-1 maar heb je nodig om te leren hoe je alle handelingen doet en hoe je je gereedschap hanteert.
Voor het eigenlijk servicen van de ETA kan ik onderstaande link aanbevelen, mooier/eenvoudiger kan het volgens mij niet uitgelegd worden! Interactief word je stap voor stap door het demontage en montage proces van het uurwerk geloodst, inclusief welke olie te gebruiken en waar. Volgens mij een echte aanrader en zo goed uitgelegd dat het voor iedereen makkelijk te volgen is.

http://www.eta.ch/swisslab/6497/6947.html

PS. Persoonlijk vind ik dat je voor dit alles niet zonder timegrapher kan. Het is de enige manier om na te gaan of je uiteindelijk in je opdracht geslaagd bent. Het is een kleine investering maar voor elke horloge verzamelaar een echte aanrader. Op ebay zoeken naar “Timegrapher NO.1000” en voor 150 euro ben je gesteld.

7 likes

Welkom Gert en bedankt voor de nuttige info! :thumbsup:

Leuk entree en welkom op het HF Gert !

grt. Gerard

Welkom :+1:

Welkom en we zijn uiteraard benieuwd naar je projecten