Topic heeft even stilgestaan, maar de HFLE 2016 is klaar dus ik pak mijn eigen project weer een beetje op
Sinds vandaag kan ik beschikken over een Pocket NC freesmachientje, wat een leuk ding!
De komende weken/maanden zal ik mij hier eens in gaan verdiepen, het is voor mij alweer jaaaaaren geleden dat ik CNC gefreest heb.
De wijzerplaat kan een mooie eerste proef zijn om te gaan frezen, deze zal ik van aluminium maken en zwart (hard) anodiseren.
De uitgefreesde indexen zullen na het anodiseren opgevuld moeten worden met Lume.
Ik heb dat machientje ook voorbij zien komen… denk dat je er mogelijk wel 3D gravures in TItanium mee kan doen, maar dat ie voor daadwerkelijk titanium frezen niet sterk genoeg is… er kan geloof ik ook niet dikker dan 1/8" in qua freesjes?..
Ben wel benieuwd naar de software van het machientje…
't koppel van de A en B as zal ook niet heel hoog zijn.t lijken me Nema 17 steppermotoren… veel meer dan 0.5 Nm zal het niet zijn… tandriemoverbrenging maakt dan wel weer wat goed… maar niet heel veel
Op basis van Autodesk Fusion 360, ik heb er nog niet naar gekeken, gaat over een week of 3 pas gebeuren omdat ik 2 weekje voor het werk naar Roemenië ga. daarbij heb ik het plan om op de terugweg een middagje in Glashütte rond te kijken.
De A en de B as hebben beide 2 motoren, koppel heb ik geen idee van, we gaan het meemaken.
'k zat net nog even op de site te kijken… ze hebben ondertussen wat dingen veranderd… 't machientje heeft tegenwoordig een snelwisselhouder, een soort van ISO houder.
Dat schept mogelijkheden… zeker omdat je zelf beschikt over machines, zodat je zelf ook toolhouders kan maken…
Wat mij betreft bouwen ze nog eens een grotere, iets met een 150x150x150 work-enveloppe
Wat ik me nu af zat te vragen: ik lees hier (vaak) over frezen met titanium. Is frezen van 316 staal onmogelijk of moeilijk, want daarvan worden toch veel horloges gemaakt?
Nee… Frezen van 316L is zeker niet onmogelijk, alleen RVS is “Vreselijk taaie troep”… ik bewerk het niet graag… dusdanig niet graag dus, dat ik liever Titanium bewerk…
Freesjes hebben in RVS geen levensduur, maar een houdbaarheidsdatum. RVS braamt door zijn taaiheid behoorlijk, dus moet je daar met je bewerkingen rekening mee houden, verder zijn er speciale frezen voor nodig, want een gewone Volhardmetalen frees… geeft het al snel op… 't gaat smeren… je frees gaat licht geven… krak… einde verhaal… met HSS frezen gaat het op zich wel… maar heel kalmpjes aan qua toerental, en vooral koeling erop… en… dan kun je, als je machine stabiel is, er best een bak “voorzetten” ofwel veel materiaal in één keer afnemen… dat gaat best… zolang het maar niet heet wordt.
Titanium is, zoals ik gemerkt heb… wat “vergevingsgezinder”… normaliter snij je Titanium op zo’n 60m/min snijsnelheid… 'k heb met het dubbele daarvan ook prima resultaten gehaald… ik moest wel… mijn freesbank kon niet langzamer dan 10000 toeren… gewoon hoge voeding, en lage snedediepte… schillen die hap… in Titanium kun je dat “kunstje” nog wel flikken. in RVS is het direct “Krak”…
Wat leuk om te volgen, ook als leek!
Ikzelf was ook wel weg van nummer 10, al zou mijn voorkeur ook steeds gaan naar een datum.
Bandje daar ben ik gek van zwart met een reflectiekleur zoals het blauw.
een batterijindicator is handing en zou voor mij in het logo gepast hebben van zwart naar blauw bvb.
Maar, ik heb gemakkelijk praten want ik ben de leek
Knap wat je daar doet!
Dat had ik al eens ergens gelezen, volgens mij in en topic van jou
Na het anodiseren is denk ik het beste, alleen moet ik dan een opspan malletje maken voor de exacte positie, als ik wit ga schilderen dan hoeft dat niet.
Ik zie wel. vannacht begin ik met rijden voor een kleine twee weekjes naar Roemenië om werk over te dragen.
sneeuwkettingen:
Winterbanden:
Slaapzak:
Voldoende eten en drinken:
Enz. enz. :
Nu snel douchen, kan ik nog net 6 uurtjes slapen
Opspanmalletje?.. volgens mij is dat zo piept… daar heb je een freesbank voor… :)… hoewel het misschien veel werk is voor 1 wijzerplaatje…
Goeie reis!..