Eindelijk die PR516 geserviced

Geweldige reportage :thumbsup:
Petje af!

Grt.

1 like

Een nette service, je zult er verbaasd van staan hoeveel een reinigingsmachine met de juiste vloeistoffen nog uitmaakt. Bij mij ging de amplitude aanzienlijk omhoog.

1 like

@wbcoupe heb je nog enig idee wat je voor die veer winder betaald hebt en waar ik eventueel een exemplaar kan vinden?

Btw welke timegrapher gebruik je? (ziet er inderdaad een leuk ding uit :slight_smile:

Thx!
Gert

1 like

Die veerwinder heb ik van ebay.de en volgens mij heb ik er iets van 60 Euro voor betaald (was uiteraard geen nieuwe).
Dus gewoon zoeken op federwinder:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=federwinder&_sacat=0
Let wel op dat er ook een hoop tussen zitten die voor klokken bedoeld zijn en dus een paar maatjes te groot. :grin:
Gewoon regelmatig kijken tot er wat interessants langskomt.

Die timegrapher is een app, kost geloof ik 12 Euro maar is alleen beschikbaar op iOS. Werkt met de microfoon van je iphone of ipad. Het is uiteraard niet zo goed als een echte timegrapher (het moet nogal stil zijn om een beetje goede meting te doen; ik zet vaak even een stolpje over het uurwerk) maar wel een stuk goedkoper.

Grt, Wilko

Dat wil ik geloven, met een kwastje kom je echt niet in elk hoekje. Overigens zie je ook wel dat sommige horlogemakers een ultrasoonreiniger gebruiken. Gebruiken ze die dan in plaats van zo’n elma, of is dat een extra behandeling?

Bedankt, mooi gedetailleerd verhaal met goede foto’s. Misschien moet ik binnenkort ook maar eens mijn eerste uurwerkje gaan opknappen. Het ligt al klaar, maar het moment is nog niet gekomen.

1 like

Prachtig horloge, staat al een tijdje op de wishlist.
Mooi topic. Bedankt voor het delen.

1 like

@wbcoupe als ik bovenstaande juist interpreteer dan heb ik tot nu toe steeds geluk gehad met het plaatsen van de balans :slight_smile:
Heb ik het juist voor als ik bovenstaande samenvat als “de plateausteen ligt na het terugplaatsen van de balans buiten de gaffel”?
Zo ja, heb ik het dan ook goed voor als ik voor de techniek die je hier beschrijft om dit te vermijden naar hier verwijs (ga naar minuur 4:50):

Extra info hieromtrent is altijd welkom!

Bedankt voor het delen van al je kennis en projecten!

Grtz,
Gert

1 like

Wat een geduldswerkje
 ik zou er spontaan van aan de race gaan


1 like

Wat een mooi klokje is dit toch!! Reden voor mij om er ook eentje te scoren. Helaas loopt deze niet goed. Waarschijnlijk, zo te voelen, loopt de minutenwijzer tegen de indices en staat daarom regelmatig stil. Met behulp van deze rapportage eens de “stoute schoenen” aantrekken en ook aan de slag met dit prachtige horloge. Dank je wel!

Klopt helemaal, bij 4:50 zie je inderdaad de draaiende beweging bij het plaatsen van de balans. Verder weet ik niet of het uiteinde van het anker gaffel wordt genoemd, maar het klinkt logisch dus ik denk dat je beschrijving van het probleem helemaal juist is. :thumbsup::smile:

Dat zou zomaar kunnen, wellicht heeft een vorige hobbyist de minutenwijzer rechtgebogen.
Succes met dit projectje, en als je problemen tegenkomt laat maar weten.

Een beetje een heikel punt met dit uurwerk is ook het terugplaatsen van de opwindstift. Het is me al eens gebeurd dat ik daarbij de opwindraderen heb verschoven en dan zit de tirette klem. Dat krijg je vervolgens alleen weer opgelost door de wijzerplaat en de datumring te demonteren.
Even buiten de kast oefenen met het terugplaatsen van de stift (je hebt dan iets meer gevoel wat je aan het doen bent) is misschien handig.

Succes!

Geweldig!!! man man hoe je er wijs uit kunt, chapeau!

1 like

Mooi en fascinerend verslag! :clap:

1 like

Dank voor je tips!! Ik ga er deze week eens heel rustig voor zitten. k Wil het niet verknoeien want het is een geweldig klokje om te zien en te dragen. Ik hou je op de hoogte.

1 like

Geweldig verslag met dito foto s van een prachtig klokje , bedankt voor het delen :thumbsup:

1 like