Even voorstellen - een herkansing en excuses

Beste allen,

Ik heb reeds een entree op dit forum gemaakt, maar ging allemaal niet zo soepel omdat ik me niet echt had verdiept en direct over de horlogemarkt begon.

Mijn welgemeende excuses.

Ik ben Rob, 38 en woon in Zwolle.
Op mijn 18e mijn eerste ‘echte’ horloge gekocht, een Seiko Kinetic (zie foto hieronder). Loopt nog steeds prima.
Inmiddels heb ik er een paar meer en heb sinds het krijgen van een gouden Palerma van opa (zie: http://www.horlogeforum.nl/t/palerma-incabloc-van-opa-1974/94579) de smaak weer wat te pakken. Onlangs heb ik een prachtige Seiko gekocht (SSC013P1) maar heb daar wat spijt van (en nu ook weer verkocht aan een goede vriend). Waarom?
Als je je wat meer gaat verdiepen kom je er achter dat je helemaal geen quartz meer wil (in mijn geval tenminste). Ik zoek dus een mooie automaat en heb er een paar op het oog.
Verder heb ik nog wat vragen, ik zie hier regelmatig ‘duikertjes’ voorbij komen waar ik de lol nog niet van snap. Maar dit ga ik vast terugvinden op het forum.

Ik heb besloten dat ik wat horloges weg ga doen en in ieder geval een automaat wil, zogenaamde ‘open heart’.

Al met al behoorlijk wat rondgeneusd op dit forum, erg leuk om al die liefhebberij te zien.

Vriendelijke groeten,

Rob

19 likes

Welkom Rob (mede blauwvinger :wink:)

1 like

Welkom, veel leesplezier toegewenst.

Mijn beste Rob,

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Welkom!🖒

Door de titel dacht ik even dat het forumlid H47 was, komt waarschijnlijk door het bier nu.

2 likes

Hoi Rob, welkom!

In het begin snapte ik al die lompe duikers ook niet, en was ik ook geïnteresseerd in een skeleton- of open heart horloge om het mechaniek zichtbaar te hebben. Dat is immers het mooiste van een mechanisch horloge.
Na verloop van tijd viel mij op dat een open horloge een hoop onrust in het ontwerp meebrengt, zeker als de balans altijd druk tikkend zichtbaar is. Een mooie oplossing hiervoor bleek een display caseback: Van voor een mooie wijzerplaat en van achter toch het uurwerk zichtbaar. Als je er speciaal je horloge voor af moet doen om het te zien, is een druk tikkende balans ineens veel specialer. Ik heb een Seagull 1963 chrono met open achterkant in mijn avatar staan. Prachtig om hem te zien tikken.
Ook heb ik inmiddels twee kloeke Seiko duikers, een Shogun en een Sumo, en ik ben gek op ze: Een duiker is een tool. Hij is dus gemaakt om een stootje te kunnen hebben en dus vaak uitermate goed dagelijks draagbaar. De meeste duikers zijn vrij fors, en dus ‘modieus’ nadrukkelijk aanwezig op de pols. Daarbij komt dat de meeste duikers lichtgevende indexen en wijzers hebben, en blijkt het heerlijk om de lume van de wijzerplaat te zien spatten als het horloge uit fel licht komt.
Eerlijk is eerlijk, de meeste duikers hebben geen display caseback (sommige wel). Maar vooral bij Seiko is er veel te modificeren.

Blijf vooral kijken naar wat je zelf mooi vindt, ik ben benieuwd hoe je voorkeuren zich ontwikkelen. Veel plezier!

3 likes

Welkom :grinning:

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Daar kan ik wat mee. Zal me nog even rustig inlezen voordat ik tot aanschaf overgang.

Voor wat betreft onrust, dat ben ik bij veel klokjes met je eens. Onderstaande vind ik erg mooi en relatief rustig. Maar ook erg gecharmeerd van diverse Frederique Constant horloges.

In ieder bedankt!!!

4 likes

Leuk man…deze post.ik neus ook regelmatig op dit forum.
Gaaf het enthousiasme te zien,word wijzer over horloges.ik merk ook dat mijn ineresse het meest gaat naar automaten.ik heb geen grote beurs toch al een paar automaten in mn bezit.( seiko 5, invicta😀,vostok)

Welkome “back” . :wink:
Leuk hoe smaken door dit forum veranderen. Ben zelf ook niet van de duikers, onlangs bijna één aangeschaft, toch weer voor een dresser gegaan. Toch komt hij binnenkort.
Luxeproblemen dit :grinning:.
Veel plezier hier.
Gr.Wander

Welkom Rob

Welkom. Ik herken het automaat verhaal. Voor ik hier begon te lezen (ik lees vooral en reageer weinig, nog niet echt veel kennis om te delen) had ik alleen maar Quartz, vond automaten maar onhandig. Nu kan zal ik veel sneller een automaat kopen dan een Quartz. En de duiker, mijn eerste is aangeschaft.

Hmmmmm me toch maar es in duikers verdiepen…?
Ben vooral van de dressers…

Welkom Rob, zeer herkenbaar verhaal wat betreft de automaten. Ik mis vooral de ziel bij een Quartz horloge.
En smaken verschillen, mijn meest dressy horloge is een sportief-chique chrono, dus eigenlijk niet eens een echte dresser.
Ik heb meerdere duikers, 38mm - 42mm, wat me aanspreekt bij een duiker is dat ze zijn ontwikkeld als tool, en tool is eigenlijk gewoon een gadget, prachtig, lekker mee de zee in duiken en tegelijk iedere dag met de bezel de kooktijd van mn eitje opnemen. Nutteloos, maar wel gewoon mooi.

Veel lees- en postplezier hier! Grt. Erik

1 like

welkom :grinning::+1:

1 like

Welkom op HF Rob!

1 like