Even voorstellen, en een korte vraag

Hallo allen,

Mijn naam is Erik, ik kom uit Amsterdam, en ik ben een beginnend horlogeliefhebber. Met veel plezier lees ik dit forum. Bijzonder leerzaam ook.

Nu heb ik een korte vraag, en hoop dat iemand een antwoord heeft. Vorig jaar heb ik een Universal Geneve Polerouter gekocht (zie afbeelding), mijn allereerste klassieke horloge, uit circa 1960 schat ik. Het is een automaat. Hij loopt heel behoorlijk, maar per etmaal toch zo’n vijf minuten te snel. Nadat ik 'm heb laten nakijken, was dat nog steeds het geval. Nu is mijn vraag: is dat normaal voor een automatisch horloge van die leeftijd? Of is daar iets aan te doen? Alvast dank voor jullie meedenken

.

15 likes

Welkom Erik en veel plezier op het forum! Op je vraag weet ik het antwoord niet, maar lijkt me niet normaal… Wel een plaatje om te zien!

Welkom, nee dat is niet normaal een horloge uit die tijd zou net zo goed moeten en kunnen lopen dan een modern uurwerk.
Nakijken klinkt voor mij behoorlijk vaag, het horloge is nagekeken hoor je regelmatig. Ja en wat is dat dan ? Er is hier overigens redelijk wat expertise aanwezig dus wellicht kan hier op het forum iemand passende hulp bieden ( nakijken ofzo :wink: )

2 likes

Die die delen passen niet in 1 zin samen imo. UG is gewoon een kwaliteit uurwerk en zou erg strak moeten lopen met een minimale afwijking per dag

1 like

Van harte welkom op dit forum! Wat een plaatje zeg, jouw Universal Geneve! :smile: :+1: Vijf minuten te snel na volledig onderhoud is natuurlijk onacceptabel. Als er werkelijk onderhoud is gepleegd en je hem zo terug hebt gekregen mag die horlogemaker wel z’n diploma opnieuw gaan halen. Een beetje horlogemaker regelt het horloge na het onderhoud secuur af met behulp van een zogenaamde Timegrapher.

1 like

Ben je wellicht actief in magnetische velden?

1 like

Dag Erik,

Welkom op dit forum.

Zou je het deksel er af kunnen krijgen en dan een foto plaatsen van de omgeving van de balans.
Dan valt te zien of er iets te regelen is. Staat de kompas niet uitgeregeld?

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Dan zou je een op “hol” geslagen uurwerk verwachten en niet een redelijke constante afwijking volgens mij.

1 like

Mooi horloge heb je uitgezocht als eerste klassieker. Mijn Polerouter is recentelijk onderhouden door een goede horlogemaker en loopt binnen een à twee seconden per dag. Het zijn erg fraaie uurwerkjes die haarfijn afgeregeld kunnen worden in de juiste handen. Kortom: bij jou is er iets misgegaan.

1 like

Van harte welkom :clap:

Weet je wat er precies gedaan is bij het ‘nakijken’?
Welkom!

Welkom allereerst!!
Het antwoord op jouw vraag:
Afwijkingen in tijd met een automaat…tuurlijk…
Maar niet met deze marge…
Laat nakijken bij een betrouwbare juwelierszaak…zeker met zo een uurwerk…
Succes!!

Nee Deniz, dat ben ik niet…

Welkom Erik ! als je een iPhone of iPad heb, download het appie Lepsi en check of je horloge magnetisch is…

1 like

image

Van harte welkom op het enige echte Horlogeforum van de hele wereld!:sunglasses:

Ik wens je heel veel plezier toe hier en nog heel veel mooie horloges .:+1::slightly_smiling_face:

Welkom!

En het antwoord staat hierboven! :point_up:

:beers:

Welkom Erik!

Welkom stadsgenoot …
Genoeg betrouwbare horloge winkels in de stad , waar je ff langs zou kunnen hobbelen …

Welkom :grin: