Even voorstellen

Hoeft het perse een nieuw exemplaar te zijn?

Er zijn voor 1500euro leuke Omega’s te vinden. Ik denk dan aan een Seamaster en uiteraard de Speedmaster… De Speedy zal misschien wat nipt zijn. :slight_smile:

Misschien linkje naar de site van die hobbyist?

gr. Glenn

arie Schreef:

Bert1 Schreef:


arie Schreef:



ik heb ze alleen nooit gepost hier. wie weet
doe
ik het ooit nog eens, alleen maar om de zaak
eens
goed op te naaien;-)

Want dat zou pas echt leuk zijn :S

het lukt me nu al zo te zien. zonder foto’s

Tjongejonge,ik ga hier afhaken hoor!
Wat is er de laatste tijd toch aan de hand?
Ik lees de laatste weken wat minder en toch heb ik het idee dat we bijna overal ruzie om lijken te maken.
Ik heb er steeds minder lol in.

gr dirk

arie Schreef:

we zijn niet allemaal van die nerds dat we alles
gaan lezen,
en ja dan kan er wel eens zoiets gebeuren, so
what, en je moet ergens beginnen met je verhaal
over hoe je intresse is gewekt in horloges.

Nou nou, daar hoef je geen nerd voor te zijn. Klinkt zo ook wat negatief voor de mensen die het wel doen. Het verschilt gewoon per persoon. Sommigen lezen bijvoorbeeld de handleiding van een camera of telefoon door voor ze er mee aan de slag gaan. Ik kom al verkennend achter wat het meest belangrijke is. Kom ik er niet uit, dan pak ik pas de handleiding erbij voor het betreffende hoofdstukje.

Zo ook de meeste forumregels. De hoofdregel hou ik aan en dan komt het praktisch altijd goed: heb respect voor elkaar.

Persoonlijk vind ik dat Lars het hier ook niet ‘echt’ over replica’s aan het discussiëren is. Hij vertelde hoe zijn interesse in horloges is begonnen en laat gelijk ook blijken dat zijn interesse intussen verder is ontwikkeld. En daar wilt ie met zijn vraag ook verder op ingaan. Geen probleem wat mij betreft. Zou ie verder over te willen discussiëren, dan is dat een ander verhaal. Een lichte waarschuwing om het niet verder over replica’s te hebben kan ook, maar vind dat er nu wat heftig op werd gereageerd.

LarsLars Schreef:

Ik heb eens rond zitten kijken en heb mijn zinnen
gezet op de Sinn Regulateur 6100 Klassik B. Ik
vind dit echt een mooi horloge!

Mooie keuze. Vind persoonlijk die cijfers wat fors.

Zo te zien lijkt je smaak ook wat veranderd. Die Fossils lijken mij meer getogen sportief.

LarsLars Schreef:

Bedankt voor het uiteindelijke warme welkom ;).
Ja, het opkopen van oude machines op veilingen
schijnt meer te gebeuren. Dit lijkt me overigens
een slechte ontwikkeling voor de horlogemarkt,
aangezien de kwaliteit van de gerepliceerde
uurwerken op deze manier omhoog gaat, wat niet
direct hoeft te leiden tot een daling van de
originele uurwerken, maar het wordt zo wel
moeilijker voor bijvoorbeeld een dorpsjuwlier om
het van echt te onderscheiden.

Voor de duidelijkheid, ik wil het niet over replica’s hebben. Maar er zit ook een goede kant aan. Door het leren van die oude machines komen er volgens mij ook steeds horlogemakers/producenten in landen als China tot betere producten die ze niet in nepperds stoppen. Een mooi voorbeeld vind ik bijvoorbeeld Seagull. Ze ontwikkelen eigen uurwerkjes en klokjes met een eigen gezicht.
Dat gezegd te hebben, realiseer ik me ook dat er sommigen zijn die de goedkopere uurwerken van Seagull wel in nepperds stoppen. Of dat er namaak eta’s enzo uitkomen die voor een “dorpsjuwelier” steeds moeilijker worden om te onderscheiden van 't echte werk.

Kan iemand mij een schatting geven van de kosten
van de materialen om te beginnen met knutselen? Ik
heb een site gevonden waar een hobbyist alles stap
voor stap uitlegt. Hij stelt dat een goede
schroevendraaier set essentieel is, iemand
suggesties voor een mooi setje?

Die link van Norton lijkt me prima. Ik ben zelf begonnen met een setje van een paar euro via eBay. Het is me daarmee wel gelukt om m’n eerste uurwerkje te strippen en te assembleren. Maar na met betere tools gewerkt te hebben, is het een wereld van verschil. Je kunt… hoe moet ik dat zeggen… veel soepeler en nauwkeuriger werken. Met zo een goedkope pincet was ik een kwartier bezig om een onderdeeltje vast te krijgen, omdat ie bij het monteren telkens weg schoot. Met een beter setje was 't in een paar minuten geklaard. Dus het scheelt je een hoop energie en soms frustraties door een wat beter setje te kopen.

Nog een andere tip. Probeer eerst te knutselen aan een wat groter uurwerk, zoals die van zakhorloges. Ik heb daarvoor gekozen voor het horloge wat ik van Jur had overgenomen. Oorspronkelijk zat een dergelijk uurwerk in een zakhorloge, maar door de mode voor grotere horloges werden ze ook een polsklokjes gestopt.
Je kunt dan denken aan zoiets voor rond de 100 euro (soms lukt 't voor een paar tientjes ook…)

Je kunt ze ook los kopen voor een paar tientjes.