Ik ben nogal pietepeuterig als het gaat om de pasvorm van mijn horloges: los hangen vind ik onprettig, maar afknellen natuurlijk ook. Ze moeten dus precies passen. Met stalen banden kun je dat natuurlijk behoorlijk precies instellen op de sluiting, maar met leren banden ben je afhankelijk van de afstand tussen de gaatjes, die groot moet zijn om uitscheuren te voorkomen.
Soms heb ik geluk en zit er een gaatje bij dat precies goed is, maar regelmatig bestel ik een mooi bandje dat dan net niet lekker blijkt te zitten.
Hoe lossen jullie, waarde mede-horlogevrienden, dat op? Een vouwsluiting erop zetten kan natuurlijk (soms), maar dat vind ik niet mooi: teveel metaal op het leer. Soms helpt een vlindersluiting, omdat die net even iets anders zit dan de gesp, maar dat is een kwestie van geluk hebben.
Het mooiste zou zijn, als er een gesp zou zijn met meerdere gaatjes om de band aan vast te maken. Dus bijvoorbeeld 3 stellen gaatjes, op dezelfde soort afstanden als de fijninstellingsgaatjes op een vouwsluiting. De gesp zou natuurlijk iets groter moeten zijn, maar het blijft veel subtieler dan een vouw- of vlindersluiting.
Ik swap heel veel banden, totdat ik de ultieme banden vind voor een bepaald horloge. Aangezien mijn horloges van 47mm tot 36mm lopen is het horloge soms de fijnafstelling.
Goed je omtrek meten… van je pols natuurlijk!
Dit aan @Ko-Banden doorgeven, aangeven waar je de gesp zou willen hebben (uitlijnen) en zo kan Ko dan de gaatjes uittellen.
Maar het meest nauwkeurig zou zijn als je bij Ko zelf langs gaat.
Ik vraag me af of er een ultieme oplossing bestaat. Het heeft ook te maken met de tijd van de dag, welke activiteit je doet, etc. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar zoals met dit warme weer zit mijn horloge 's middags strakker aan de pols dan 's morgens bij het omdoen.
Waren ze vroeger toch niet helemaal dom. Ik ben zelf niet zo handig, maar een combi van de bandjes zoals hieronder en leer uitvinden moet tegenwoordig toch mogelijk zijn? Wordt wel een stijluitdaging.