Foto's horloge?

Hoi HF leden,
Ik ben benieuwd hoe je mooie horlogefoto’s kunt maken. Ben zelf al beetje bezig met het mooi op beeld proberen te krijgen, maar het lukt niet helemaal. Heeft iemand tips en dan het liefst voor mobiele foto’s.

Een drietal foto’s die ik gemaakt en bewerkt heb van Oris Aquis Clean Ocean:

6 likes

Hier wat hulp

Mijn tip.
Zorg dat de wijzers elkaar niet overlappen of echt over een cijfer of op indicatie staan. Ook liever niet over het datumvenster heen.
Zorg dat de wijzers zo staan dat alles of leesbaar of herkenbaar leesbaar erop staat. Op foto 1 en zeker op 2 zit dat helemaal goed. 3 is op t randje.

Draai je camera een beetje om je horloge heen en doe beweeg je pols ook wat of verplaats je horloge wat.
Zo vind je de mooiste lichtinval vanzelf.

Gewoon aankloten en schieten tot je een ons weegt.

2 likes

De wijzers op tien voor 2 of 10 over 10, geeft vaak het meeste van de dial mooi weer inderdaad!

2 likes

Let op de compositie, de juiste focus en gebruik geen rare instagram filters.

2 likes

Tip: Lightroom en/of Snapseed apps downloaden.

“Tha best” - D. Trump, in literally every speech
:ok_hand:t2::kissing:

1 like

Prima gelukt toch!
Idd kan de stand van de wijzers een mooier beeld geven. De stand is ook afhankelijk van de indeling van de wijzerplaat.

Hier een voorbeeld;

6 likes

Ik gebruik nooit instagram filters als ik iets bewerk doe ik dat zelf

Hoe krijg ik dit zelf zo mooi met een metalenband??

De metalenband zou niet direct een probleem moeten zijn.

Hier een voorbeeld met deels gepolijste band, waarbij de gepolijste delen iets bol zijn.

Uiteindelijk is het een kwestie van schilderen. Het horloge plaatsen en dan er omheen werken met bijvoorbeeld papier.
Wit om licht toe te voegen en zwart om licht weg te halen. Zo ook de mogelijke gewenste of ongewenste reflectie in het glas.

2 likes

Neerleggen. Schuiven. Verplaatsen . Vouwen en ineens heb je DE setting voor jou stalen band foto.

1 like

Dan krijg ik zo iets maar vind dat niet echt mooi.
Hoe te verbeteren? Of hebben jullie goeie voorbeelden met tips.
En hoe krijg je die band zo mooi recht zoals bij die patek?

1 like

Los van zaken als wijzerstand en dergelijke, vind ik de 3e foto erg geslaagd door de achtergrond en het mooie (avond?)licht. Boog en patroon van brug komen terug in vorm bezel en indices. Als die weerschijn van je telefoon onderin de dial voorkomen had kunnen worden was hij helemaal af geweest.
Nou ja, nog 1 dingetje dan, ik probeer bij een “wristshot” altijd het horloge dichter naar mijn hand te schuiven zodat duidelijk is dat het horloge om je pols zit in plaats van om een ander willekeurig lichaamsdeel…:thinking:

1 like

Ff snel puur de aquis op staal zodat je zien kan dat t zonder pols erbij gewoon kan.

2 likes

Simpelweg het horloge goed neerleggen. Dat kan op allerlei manieren!

Hieronder bijvoorbeeld met een klein steuntje icm plakband. Precies in de juiste hoek.
Want los laten en het juiste moment kiezen duurt aanzienlijk langer. :wink:

4 likes

Erg mooi heb je bij de eerst foto gewoon het horloge neergelegd op een deken?

Bedankt alvast voor de tips meer is altijd welkom!

Muispad.

Mooie ondergrond en de bolling laat het horloge een mooie hoek aannemen zodat schieten makkelijker is.
Daarnaast doordat er geen naden zijn zie je die bolling amper tot niet.

Deken of kleding met een sok eronder voor de bolling kan ook.
Alles kan. Gewoon lekker proberen.

1 like

Blijft prachtig die Minerva. Had je niet een setje?

Excuus voor offtopic!

gr, HJR

2 likes

Heb inmiddels een hele hoop Minerva’s.
De meeste moeten een keer onderhanden genomen worden.
Van de Frey-periode heb ik 6 verschillende modellen waarbij van enkele meerdere exemplaren. :upside_down_face:

3 likes

Ik denk dat regel één is dat je je pols weg moet laten. Ik heb inmiddels geleerd om te liken op basis van het horloge, maar die rare polsen leiden af van de horloges. Zeker als er ook nog wanstaltige combinaties van fleece, gekke t-shirts, bandjes, kraaltjes en andere meuk bij komen.

Er worden wel goede wrist shots gemaakt, maar ik heb het idee dat daar vaak professionele stylisten en belichtingsmensen bij worden gebruikt om tot een ensemble te komen. Het zijn er echter niet veel.

Iets van een tien-voor-twee, tien over tien of anderszins goed gebalanceerde wijzeropstelling is een pre, al ben ik er zelf negen van de tien keer te lui voor. Of dat een goed idee is hangt natuurlijk ook van de tekst op de wijzerplaat af, en de plaatsing van logo en datum.

Composities van derden zijn ook vaak gewoon OK, al moet ik bekennen vaak gewoon dead center te schieten als er verder geen afleiding in beeld is. Maar de theorie zegt dat je op derden de blik trekt naar wat daar in het frame zit. De golden ratio (fibonacci) is ook wel een gebruikte tactiek.

Dan ben ik zelf nog een fan van indirect licht. Directe lichtbronnen en flits maken foto’s “washed out” en flets, terwijl indirect licht vaak warmte en intimiteit brengen. Maar ik ben zelf wel te lui om iets met flits te doen, dus wordt het altijd non-zonlicht aan de oostkant van m’n kamer. :slight_smile:

2 likes

Tip: geen mobiel gebruiken. Die dingen hebben een dynamic range van likmevestje, zelfs met die HDR-achtige bewerkingen die tegenwoordig standaard in de camera software zitten krijg je dan hele neppe foto’s

2 likes