G-Shock in ultrasoon bad? update

Naar aanleiding van dit topic, zit ik al een tijdje te twijfelen of ik mijn G-Shock in de ultrasoon reiniger doe. Dit horloge wordt gebruikt waarvoor het ‘bedoeld’ is, en zou wel eens een zeer grondige wasbeurt kunnen gebruiken. Met name tussen alle naden en knoppen zit wel wat vuil.
Heeft iemand enige onderbouwing of dit wel of niet kwaad kan?

1 like

Interessante vraag!

Zou moeten kunnen, er vanuit gaande dat de G-Shock WR is :neutral_face:

Een alternatief idee, waarom haal je de band en de kastbescherming niet gewoon los en geef je hem zo een sopje? Welk type G gaat het over? De meeste types zijn eenvoudig los en weer vast te maken, dan kom je ook mooi in alle hoeken en gaten.
Ik kan het niet met feiten onderbouwen maar electronica in een ultrasoon reinigen lijkt mij niet optimaal.

Ik zou die er wel inknallen :slight_smile:

GW 3500BB; 4 schroeven caseback, 2 schroeven aan kastzijde en 2x2 voor de band. Geen idee of je hiermee alles los haalt? Ultrasoon is in ieder geval stuk simpeler :slight_smile:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Welke rotor? Is toch een volledig elektronische Quartz?
Wat zit daar nog voor kwetsbaar mechaniek in?

Inderdaad

Ja, je haalt de band los met de twee schroeven en de bezel komt lost met de twee schroeven aan de zijkant. Die bestaat uit twee delen, het onderste deel moet je even over de knopjes wippen.

Maarrrr, hier komt het, onder de bezel, bij de 5 index zit een klein veertje dat weer met wat metaal in de bezel is verbonden. Ik meen dat dit de antenne is voor de sync, het is een beetje gepruts om dat weer netjes vast te krijgen als je hem niet meteen kwijt bent geraakt bij demontage.

Even foto’s gemaakt voor je.

Bedankt ! Maar die combinatie van een piepklein veertje en gepruts, maakt de beslissing niet makkelijker :wink:

Gewoon 2 dagen in azijn en hij is als nieuw.

Ik heb intussen even gegoogled en vond dit oude Wus topic.
We hebben het hier natuurlijk wel over een G-Shock en geen ‘gewoon’ horloge. :grinning:

Ik wacht nog even af of er nog ervaringsdeskundigen zijn en anders gaat ze vanavond in een ultrasoon bad!

2 likes

Het is even secuur werken, maar wel goed te doen verder. Dit is nou net één van die G’s die wel wat lastiger is.

Als je wat op WUS rondkijkt wordt het afgeraden om ze in de ultrasoon te doen, maar er zijn er wel een paar die het zonder problemen hebben gedaan.

Ik zou eerst weken in water met milde zeep en een tandenborsteltje pakken.

Edit: je was me voor zie ik. Ik ben oprecht benieuwd naar de resultaten van de ultrasoon.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Dat is nog maar de vraag. Geen van die door jou genoemde acties geeft het soort trillingen op de electronica en de displays en stappenmotortjes die een ultrasoon geeft. Als de pakkingen wat oud zijn zou je ook nog zomaar wat water naar binnen kunnen krijgen. Waarschijnlijk gaat het wel goed maar het is geen zekerheid.

Rotor?

Zit jouw Gshock aan een helikopter vast? :wink:

Gewoon een quartz zit erin!

edit zie dat je een grapje maakte

Gisterenavond heeft de G-shock een ultrasoon badje genomen:

Voor:

Tijdens; 5 minuten in lauw water met een klein scheutje schoonmaakazijn:

Na:

Zoals je ziet, een hele verbetering, maar niet perfect schoon. Goed genoeg voorlopig voor deze klok, die binnen de kortste keren toch weer vuil is. Volgende keer wellicht iets langer badderen, even voorweken of speciaal concentraat toevoegen!

1 like

Schoonmaak azijn… Je weet dat azijn een zuur is en rubber opvreet?

was maar een theelepeltje…:wink: