Gebroken schroef, hoe te verwijderen?

Ik zal eens kijken, maar volgens mij is dit echt een rechtsdraaiende

In de scheepvaart zetten we snijbrander er even goed op totdat de boel echt heet is en dan draai je hem er zo uit. Als alternatief kun je hem oplassen.

Ik heb deze oplossing toegepast op een ETA 2452 waarbij een tiretteplaat schroefje was vastgeroest.
20 ml water met een mespuntje schraapsel van aluinstick in een heel klein potje.
Klein potje in grote pot gezet en deze gevuld met heet water, paar keer vervangen.
Binnen het uur zag ik het schroefje zwart worden en de volgende morgen was het helemaal omgezet in zwart poeder. Met de blaasbalg kon ik het er zo uit blazen.
Bijkomend voordeel de messing platine is uitzonderlijk schoon geworden.
Prima oplossing om een oud horloge te redden. Echt geen gevaarlijke concentratie zwavelzuur, vissin of zoutzuur nodig.

1 like

Dank voor de suggestie. Ik heb een Landeron 51 die ik op wil knappen. Zou ik hier dezelfde truc toe kunnen passen om de patina van het uurwerk te verwijderen?

Daarnaast is één van de schroeven voor het afstellen van de chrono gebroken :frowning:

Als de kloof van hetzelfde materiaal is als het schroefje hoef je het niet te proberen. Het gaat dan voor beide materialen op.

Eventueel is zinkvonken nog een oplossing.
Kost wel een paar tientjes maar dan wordt alleen het afgebroken stukje verpulverd.
Om welke afmetingen gaat het eigenlijk?

Bergeon heeft een apparaatje (30209) om dergelijke schroeven te verwijderen. Zie YouTube filmpjes. Is kostbaar, maar de goedkopere Chinese uitvoering, mogelijk minder degelijk, werkte bij mij wel. Belangrijk is dat je weet of het links of rechts draad is.

1 like

Dank voor de suggesties


Heb even ingezoomed op het betreffende onderdeel, de cilinderkop met sleuf is voor de helft weg. Volgens mij is het 8406
(zie: link en link), de ‘Finger-depth eccentric’. Ik ga even op materiaalonderzoek uit om te kijken of het niet voor beide materialen op gaat.

Ik dacht dat alleen de veertonschroef linksom is. En die hebben dan (bijna) altijd een dubbele sleuf.
Ik hoor het graag als ik me vergis.

Kroonrad is vaak linkse draad, palrad schroef vrijwel altijd rechtse draad.

Inderdaad worden linkse draad schroeven vaak uitgevoerd met drie sleufjes. Hoofd snit in het midden is voor de schroevendraaier en de andere zijn voor de aanduiding linkse draad

afgebroken schroef langs onder uit ponsen en vervangen. Nieuwe zijn nog te koop bij cousins of je neemt er eentje van een afbraak uurwerk

Die halve kop kun je toch met een tangetje vastpakken en draaien?

?

Dan maak je toch de platine of de brug kapot.

Inderdaad zou ik dit niet aanraden, schroefdraad is niet meer bruikbaar omdat je het materiaal er gelijk mee uitslaat. Als het een laatste winding van een langere schroef betreft dan kan het een mogelijkheid zijn maar de schoonheidsprijs verdiend het niet!

1 like

beter is om het speciale tooltje van bergeon te gebruiken.
Ik gebruik deze zelf ook.

1 like

Helaas houden niet alle fabrikanten zich hieraan.
Ook kroonraderen worden met ongemarkeerde linksdraaiende schroeven vastgezet.

Een enkele keer wordt ook het palrad met een linkse draad geschroefd.

De technische documentatie biedt vaak uitkomst.
Sowieso goed om van een uurwerk wat je niet kent, eerst te zoeken naar docs, voordat je begint met slachten… :smile:

Een gewone schroef mag je inderdaad niet uitponsen. Maar eccentrische schroeven hebben toch geen schroefdraad, anders zou je ze eruit kunnen draaien. Deze schroef 8406 is te koop bij cousinsuk voor 6£.

1 like

Een schroef zonder schroefdraad :thinking:!

Heb ik ook gedaan op advies van Menkepie. (aluin met water)
Werkt goed, maar idd even geduld.

Groeten, Aad