Soms is het de vraag of het nog de moeite is om een uurwerkje op te knappen; dit $10 Ebay gokje loopt om onduidelijke redenen niet meer, sterker nog: er is geen beweging in te krijgen; iemand enig idee waarom??
We gaan in ieder geval een poging doen om er toch weer wat van te maken, en wel hierom:
Het is een 13 lijns Landeron 523N uurwerkje, dat bijna uitsluitend door Breitling in de 50-/60-er jaren voor zijn āCadetteā horloges gebruikt is.
Je hebt zeker en vast een breekijzer gebruikt om deze nog uit elkaar te krijgen :D.
Onderdelen zijn zeer zeldzaam en zo te zien zijn de stalen onderdelen er erg aan toe.
Ik heb niets liggen van dit caliber.
Ik vind het altijd al super knap wat jij en freddy met oude versleten horloges kunnen, maar als je deze weer aan de praat krijgt zou dat helemaal knap zijn!
Bijna een onmogelijke opgaaf. Alleen al aan onderdelen komen is zeer, zeer moeilijk. Mijn vader heeft een Rolex met waterschade liggen en kan nergens onderdelen krijgenā¦ Enige mogelijkheid lijkt opsturen naar Rolex zelf, maar daar heeft ie eigenlijk geen oren naar. Het is dan nl. wel heel veel geld voor iets wat hij zelf ook kan, als hij het onderdeel maar heeft.
Geloof niet dat metaalmoeheid er de oorzaak is van is dat dit uurwerkje verdere dienst weigert maar verder ben ik het helemaal met je eens dat dit een respectabele klus wordt.
om te voorkomen dat diverse mensen met roestige klokkies naar hun horlogemaker rennen om te laten repareren: als een uurwerk verroest is, is reparatie eigenlijk uitgesloten, dan kun je alleen nog maar onderdelen vernieuwen of vervangen.
De demontage van ons roesthoopje verliep eigenlijk verbazingwekkend makkelijk, alleen de opwindas zat natuurlijk muurvast in de tandwieltjes geroest, dus daar moest een dremel en doorslijpschijfje in aktie komen.
De platines konden nog behoorlijk goed gereinigd worden met een paar opeenvolgende behandelingen met ultrasoon en silverdip:
Ik had op de gok een tweede uurwerk erbij gekocht, een Landeron 540, ziet er uiterlijk wel anders uit, en is 14 lijns, maar ze zijn uit hetzelfde jaar, dus met een beetje mazzel zouden de uurwerkdelen identiek zijn!
En, wat een toeval, vrijwel alles paste, en wat nog beter was: bij dit uurwerk was de balans zelfs nog heel, en paste ook in het 523N uurwerk!
De opwindveer van een AS1130 bleek te passen, en met alles in elkaar tikte het uurwerkje er weer lustig op los!
De opwindas was wel kompleet anders, dus hier heb ik er eentje moeten zoeken die in de buurt kwam; kast en wijzerplaat zijn nog zo te koop dus werden besteld; wel jammer dat de kast inwendig te klein bleek en moest worden uitgedraaid, maar dat was niet zo moeilijk:
Ben er nog niet helemaal uit wat betreft de wijzers en kroon en zo, en ook diverse schroeven moeten gepolijst worden, maar heb 't geheel even voorlopig in elkaar gestoken:
Knap hoor Paul! Vraagje: heb jij thuis in de schuur een draaibankje staan? Of zit je zelf in de metaalbewerking? Je zegt heel gemakkelijk dat het niet zo moeilijk was om de kast uit te draaien. Ik zou hier voor mijzelf toch al tegen een heel groot probleem aanlopen (afgezien van de andere handelingen :D).
Hoi Gerwin,
ik heb een draaibankje op mijn hobbykamertje staan; 300mm tussen de centers, dus veel te groot voor uurwerkdelen, maar perfekt voor kasten, glasranden en doorkijkbodemsā¦
Geweldig goed gedaan, met verbluffend resultaat! :o
Inderdaad zien kast en wijzerplaat er fantastisch uit, en dat daarin het Landeron uurwerkje nu alweer vrolijk tikt is haast niet te geloven. Zoān mooi strak design, dat moet ook de Nomos liefhebbers wel aanspreken.