Glaasje lijmen

Hey!

Zo nu en dan kan ik het niet laten om wat kleine fixes uit te voeren aan horloges voor vrienden, familie en collega’s.
Denk daarbij aan batterijtes, wijzers, glaasjes e.d.

Toevallig vorige week van een collega een horloge mee dat lekte. Vermoeden was dat het om de pakking ging. Die heb ik vervangen en getest, leek toch dat er een lek langs het glaasje zat. (betreft een designer horloge, BREIL, staat er op de dial).

Erin drukken heb ik naar gekeken, maar deze leek vastgelijmd te zijn. Dus vanuit daar toch even een tripje naar de horlogemaker gezien het bestellen en plakken van het glas.

Zo uitgelegd, en hij ging aan de slag met een speciale UV lamp en een nieuw besteld glaasje, het zou een weekje later klaar zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag opgehaald.

Zojuist onder de kraan, liep het water er vrijwel langs alle kanten in langs het glas. Dus ik heb hem opengemaakt, quartz uurwerkje eruit en even droogdeppen. Tot mijn verbazing viel het glaasje met de minste druk van een doekje uit de lijm, die leek dus niet goed vast te zitten.

Apart geval,
Heeft iemand hier ervaringen met het lijmen van glaasjes/tips over wat ik hiermee het beste aankan?

Groetjes!

1 like


Even wat plaatjes voor de beeldvorming

Ik zou niet weten waarom er gelijmd is. Maar ik had het persoonlijk met een pakking gedaan.

4 likes

Hoort er geen pakking tussen :thinking:
Edit: @Harco was me net voor :sweat_smile:

1 like

In de originele zat ook geen pakking, maar daar kwamen op een gegeven moment barstjes in waardoor hij begon te lekken. Vond het ook al apart, maar schijnbaar heeft dat er nooit ingezeten.

Die conclusie trek ik op basis van het feit dat het glaasje nog nooit eerder was vervangen*

Sowieso terug naar de horlogemaker trouwens

2 likes

Om je geld terug te halen en naar een ander gaan.

Don’t touch my breil :face_holding_back_tears:

2 likes

Haha, moet eerlijk zijn dat ik ook wat verbaasd was, ook omdat het glaasje vol stof en een veeg zat aan de binnenkant. Dat terwijl de beste man al minimaal 50 jaar in het vak schijnt te zitten.

Toen het glaasje eruit viel moest ik eigenlijk ook wel heel hard lachen.

Respect the breil :sunglasses:

1 like

Er zijn meerdere merken die geen pakking hebben en waar het glas gelijmd is komt veel voor bij oude horloges. De lijm vergaat ook na jaren.
Deze is gewoon te lijmen met speciaal lijm daarvoor en die moet idd drogen onder de UV lamp.
Zo te zien heeft ie hem gewoon niet goed gelijmd want dat zou normaal nooit mogen gebeuren.

3 likes

Denk dat u de oude kunststof pakking hebt aangezien voor een lijm randje met barsten. De nylon pakkingen verouderen onder invloed van UV licht en bepaalde chemische stoffen ( denk aan parfum)

Een gelijmd glas waarvan de lijm los laat vertoont regenboogkleuren in de sponning

4 likes

Goeie, ik denk inderdaad dat de combinatie van verouderde lijm en de barstjes in het glaasje daartoe hebben geleid. Ik ga morgen even terug met de vraag of hij hem wat beter kan lijmen.

Excuus, misschien heb ik dat niet voldoende duidelijk verwoord. Maar het oude glaasje kreeg barsten (aan rand) en langs die punten lekte hij eerst (voordat ik hem heb ingeleverd om te vervangen). Zover ik heb begrepen liet de horlogemaker ook weten dat bij deze horloges geen pakkingen aanwezig waren.

Na het plaatsen van het nieuwe glaasje liep het vrijwel rondom de gehele rand in het horloge.

1 like

Dan denk ik slecht gelijmd en dus ff terug idd.

1 like

Misschien oude lijm niet verwijdert? UV lijm hecht niet op (oude) lijm.

1 like

Hmm, klinkt logisch. Zou verwachten dat de oude lijm vooraf is verwijderd. Maar goed, ga het even meenemen morgen!

Wellicht tijd voor een andere horlogemaker,

want het lijkt alsof de man zijn beste tijd achter zich heeft liggen.

2 likes

Fair point, ik geef hem wel nog even een kans. Misschien even slordigheidsfoutje o.i.d., niet wenselijk, maar kan gebeuren.
Maar anders is het inderdaad even opzoek naar iemand die dit wel fixen kan.

1 like

Klopt. Mijn uurwerkdocent zei ook al dat hij nooit onder de indruk was van hoeveel jaar iemand al in het vak zat. Hij kan ook al 40 of 50 jaar lang een prutser zijn geweest.

Ik kan er hier in de regio zo eentje aanwijzen; maar dan ontploft het internet en lig ik er hier uit. :grin: Nee ik ga het echt niet zeggen. Jur zou ook ontploffen.

In een Breil als deze zal het glas 99,5% zeker geplaatst zijn geweest met een pakking, af-fabriek. Dit is immers groot-serie productie in China (kast en band); daar gaan ze echt niet zitten klooien met lijm hoor.

6 likes

Een tijd terug heb ik voor @Watch2Morrow Seiko wijzertjes gezet nadat een oudere kerel lekker had lopen kliederen. Rook de man naar pruimen bij any chance?

2 likes

Eigenlijk is de beste man wel gemoedelijk.
Even kijken of dit nog rechtgetrokken worden kan, anders moet ik even verder gaan zoeken.