Glashutte original?

Een FC als alternatief voor een Glashutte? Komt echt niet in de buurt…

2 likes

Deze is helemaal mijn ding die GO in wit, heb hem irl gezien en is echt prachtig.

Komt ooit ook nog in mijn verzameling, wat een afwerking, wat een kunstwerkje.

Gewoon kopen en genieten, ben je hem beu, dan neem ik hem over van je. :sweat_smile:

2 likes

Mooi spul, maar qua afwerking geen next level spul zoals bijvoorbeeld een moser of breguet. Meer te vergelijken met een Manufactuur IWC, maar dan wel betrouwbaarder.

Ik denk dat een hele hoop mensen, waaronder ik, het niet met die stelling eens zijn…

3 likes

Het hangt natuurlijk van het model ook weer af. Ik denk dat het model waar de TS het over heeft weer net wat beter is dan mijn model bijvoorbeeld. Ik ben geen iwc expert maar als ik het vergelijk met de jlc modellen die ik gedragen of in mijn handen heb gehad, dan vond ik de GO niet onderdoen.

1 like

@JeR Heeft een keer leuk topic gemaakt over dit horloge:
NA, mijn grail
Leuk om door te lezen!

Zelf heb ik ook vaak naar dit horloge gekeken: anders, mooi afgewerkt, leuke complicaties (maanfase én Panorama datum) en dat is een stijlvol rustig ogende wijzerplaat. Het is er nog niet van gekomen om deze aan mijn collectie toe te voegen, maar dit (of soort gelijk) komt zeker tzt.

1 like

Moser bijvoorbeeld heeft qua afwerkingen zeker een meerwaarde maar dat is in de prijs ook af te zien. Ik denk dat qua prijs kwaliteit weinig horloges in dezelfde prijsklasse kunnen tippen aan GO

Ze hebben zeker een mooie prijs kwaliteit verhouding. Het is zeker topkwaliteit, maar geen overtreffende trap.

Dat snap ik, maar je zult een GO heel wat goedkoper kunnen servicen dan een Moser of Breguet. Zeker als er onderdelen vervangen moeten worden. Er gaat veel meer tijd en handwerk zitten in afwerking van afzonderlijke onderdelen bij de duurdere merken. Juist die afwerking maakt het een overtreffende trap.

1 like

Zal best kunnen. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je als ‘next level’ definieert. Een Patek, Moser of Breguet is vast strakker afgewerkt. Voor een flinke meerprijs. Maar om nou te zeggen dat GO op het zelfde niveau staat als IWC gaat wat mij betreft echt te ver.

Dit:

Staat niet op het zelfde niveau als dit:

4 likes

Het caliber van iwc dat je toont is een veredelde valjoux, je moet wel een echte manufactuur van iwc tonen.

Deze zijn zeker te vergelijken met de GO calibers qua afwerking. Het ziet er allemaal vrij machinaal uit, maar dat is bin GO ook zo.

1 like

Ondergewaardeerd denk ik niet. Gewoon minder bekend. Het is absolute topkwaliteit. :+1::+1::muscle:t2:

1 like

IWC mag nog niet de schoenen poetsen van een GO :wink:

2 likes

Helemaal eens. En beide merken in bezit gehad.

2 likes

Ik denk dat de wat betere GO horloges het machinale gevoel echt een stuk minder is dan bij deze iwc calibers

Met ondergewaardeerd bedoel ik eerder dat mensen voor een omega, iwc of rolex gaan dan voor een GO.

Dat gevoel kan je hebben, maar dat is niet zo. Het blijft emotie en dat kan je bij de ene wel hebben en bij de andere niet.

Dat zal ook te maken het veelvoudige verschil in besteding aan marketing en promotie door de door jou genoemde merken.

Ik heb een beter gevoel bij de GO dan de IWC. Zelf denk ik dat de GO beter afgewerkt is. Ik heb die Perpetual van IWC wel eens in mijn handen gehad en was nou niet erg onder de indruk kan ik mij herrinderen. De afwerking van de GO ken ik alleen van plaatjes en filmpjes.

Of het nou om IWC of GO gaat, beide merken zijn van absolute topkwaliteit. Het probleem van GO ten opzichte van IWC is dat ze geen historie van ruim 150 jaar hebben. Na de Duitse eenwording is GO met behulp van de Treuhand nieuw leven ingeblazen. Daarvoor was GO in de DDR een Volkseigenes Betrieb, VEB. Geen periode om over naar huis te schrijven overigens. Saillant detail is dat de -nog- luxere broer van GO, Lange, na de Duitse eenwording met behulp van IWC op zijn huidige niveau is gekomen. Als ik dan lees dat “IWC nog niet de scboenen mag poetsen van GO” is dat op zijn minst ongenuanceerd.
De conclusie is naar mijn mening dat GO qua historie bij IWC in de schaduw staat. Dit zegt niets over de afwerking en vakmanschap. Feitelijk zitten alle topmerken op hetzelfde kwalitatieve niveau maar geven historie door de decennia heen de doorslag.